Gå til innhold

Hundedritt vs Hestedritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syklet på turstiene i marka i går, og møtte på kanskje 5 hester m/ eierene sine. De dreit regelrett ut hele stien, og når man kommer syklende nd igjen blir det regelrett sprutskjit om du er uheldig og ikke se den før du suser rett gjennom den.

Det er jo som kjent mye bråk om at hundeeierene skal plukke opp hundedritten etter kjæledeggene sine (noe jeg er veldig enig i, er jo et sikkert vårtegn det at det lukter hundebæsj i gata), men hvorfor er det da ikke påbudt for hesteeiere og fjerne dritten etter sin hobby? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

De fleste stallene her omkring har en regel at hvis hesten driter i stien/veien MÅ du dytte det inn til siden. Gjør du ikke det og det blir oppdaget, mister du stallplassen din. Man får heller ikke ri i bolig-strøk hvis hesten ikke har gjort fra seg på en stund, i tilfelle.

Skrevet

Jeg er helt enig! Jeg driver selv med hest, og dytter alltid dritten ut av veien når hesten mn driter. Som regel går jeg også tilbake etterpå og FJERNER den. Det minste folk kan gjøre, er å sparke den ut i grøfta etc. Det blir jo like ekkelt med hestemøkk på sykkelhjul, under sko etc. som med hundebæsj...

Skrevet

Ja, enig. Tydeligvis ikke en sånn regel her. Og dette er en godt brukt sykkelsti/tursti. Om det ligger to digre kabler vedsiden av hverandre og du kommer susende på sykkelen har du ingen annen mulighet enn og kjøre av stien eller få hestemøkk oppover leggene. Æææsj. Kudos til dere som gjør noe med det :klemmer:

Skrevet

De fleste stallene her omkring har en regel at hvis hesten driter i stien/veien MÅ du dytte det inn til siden. Gjør du ikke det og det blir oppdaget, mister du stallplassen din. Man får heller ikke ri i bolig-strøk hvis hesten ikke har gjort fra seg på en stund, i tilfelle.

Hvordan holder man oppsikt med sånt?? Og en hest kan jo drite selv om det ikke er lenge siden sist, f.eks. pga. stress. :gjeiper:

Gjest Huffsa
Skrevet

Hvordan holder man oppsikt med sånt?? Og en hest kan jo drite selv om det ikke er lenge siden sist, f.eks. pga. stress. :gjeiper:

Neinei, nå husker jeg ikke nøyaktig hva det stod, er en stund siden, men man skulle ikke ri inn igjenom boligstrøk hvis man trodde at hesten kom til å drite der. Hvis den gjorde det, måtte man plukke det opp (ikke skyve det til siden).. Man kan jo aldri vite når et dyr skal drite, men man kan jo vite om det er 10 minutter eller 5 timer siden sist. Det er ikke jeg som har lagd reglene, så jeg veit ikke hvordan de mente det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes hestebæsj er langt verre egentlig. Det dekker stort sett hele gangveien så man må gå rundt og det ligger der ofte i uker der jeg bor. Hundebæsj ligger nå trossalt i 998,5% av tilfellene i grøfta.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har selv hund som driter, som jeg plukker opp etter. Ser jeg hestedrit tenker jeg ikke så mye over det da det stort sett er mere tørrfor-konsistens på den. Hunden derimot elsker hestedritt noe som er helt greit.

Skrevet (endret)

Passet hunder flere ganger: Plukker sakene opp etter oss. Samme gjelder alle jeg kjenner.

Har drevet med ridning siden jeg var liten: hesten har rett og slett ikke gjort fra seg i slike tilfeller. Ikke midt på gaten, masse hus, på en veldig offentlig gangsti og lignende. Kanskje hesten jeg rir på er svært nøye med sitt dyrebare gress/for på innsiden haha.

Aldri sett hestemøkk på slike steder heller i grunn. Jeg bor i trh.

Men jeg kan godt se for meg, om hesten skulle stoppe opp på et slikt sted og gjøre fra seg, at jeg hadde blitt veldig overrasket og prøvd å få det bort på en eller annen måte :fnise: Hestemøkk er ikke akkurat usynlig ;)

Det blir jo bare gress/mållete etter en liten stund. Men skjønner godt at hestemøkk-størrelse bæsj ikke har noe midt på den offentlige gaten å gjøre :gjeiper:

Endret av Aubrey
Skrevet (endret)

Gangstien her (asfaltert),som er veldig trafikert med både unger,syklister og folk som går tur eller opp til butikker lengre opp.En stall lengre opp benytter disse gangstiene hele tiden og rydder aldri opp etter seg/hesten.

Nytter ikke snakke til rytter,du får bare beskjed i en frekk tone at hva F***n skal rytter gjøre med møkka da?Putte i lomma?

Ikke lett å unngå å tråkke i pærene her og slike kommentarer gjør ikke saken bedre.

Her er det turmuligheter (skog) og bademuligheter,så at de med hester MÅ bruke gangstier og fortau synes jeg er unødvendig.

Endret av Kårky
Gjest Awsome
Skrevet

Vel, det er ihvertfall mindre ekkelt å tråkke i hestebæsj enn hundebæsj (syns eg).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når rytterene er frekk så kan man bare rope til de "jeg har aldri sett en hest med to rumper".

Skrevet

Når rytterene er frekk så kan man bare rope til de "jeg har aldri sett en hest med to rumper".

:skratte:

Skrevet

Såvidt jeg husker, men er ikke 100% sikker, så regnes hest med rytter som kjørende, og har forbud mot å nytte gangsti/fortau. De kan derfor risikere bot. Det gjelds i alle fall helt sikkert med vogn.

Ellers heter det ikke hestedritt, men hestemøkk. Hesten er ikke et rovdyr/åtseleter som menneske og hund. Derfor er det ikke den samme form for smittefare ved hestemøkk som ved hundedritt eg mannskit. Problemet er derfor ikke et helsemessig, når det gjelder hestemøkk, men et estetisk. Rart den får ligge i fred, egentlig. For hestemøkk er jo helt utmerket blomstergjødsel, både i altankasse og bed. Skulle tro folk kom løpende etter gampen med plastposen klar?

Skrevet

Såvidt jeg husker, men er ikke 100% sikker, så regnes hest med rytter som kjørende, og har forbud mot å nytte gangsti/fortau. De kan derfor risikere bot. Det gjelds i alle fall helt sikkert med vogn.

Ellers heter det ikke hestedritt, men hestemøkk. Hesten er ikke et rovdyr/åtseleter som menneske og hund. Derfor er det ikke den samme form for smittefare ved hestemøkk som ved hundedritt eg mannskit. Problemet er derfor ikke et helsemessig, når det gjelder hestemøkk, men et estetisk. Rart den får ligge i fred, egentlig. For hestemøkk er jo helt utmerket blomstergjødsel, både i altankasse og bed. Skulle tro folk kom løpende etter gampen med plastposen klar?

Dritt / møkk = same shit. Det er ikke helsemessig jeg tenker på. Alt de trenger og gjøre er å dytte skiten ut i grøfta eller av turstien så folk slipper å sykle gjennom det.

Skrevet

Er helt enig i at hundedritt er litt verre enn hestedritt.

Men det er prinsipielt helt ok å la dritt være dritt som kan fjernes, og tursti være tursti og astfalt være så pen og grå som den er.

Skrevet

Ååå hundedritt er såå mye verre enn hestedritt (prøv å tryne i begge deler hvis du ikke tror meg)!

Men det som irriterer meg er ikke dritten, det er menneskene som ikke kan plukke opp etterpå, det være seg etter hest eller hund.

Det tar omtrent ett minutt å hoppe av hesten, sparke dritten til siden og hoppe på igjen, og det går til og med enda fortere å plukke opp en hundebæsj.

Vi hadde også den regelen at hvis du ikke sparket bort dritten etter hesten mistet du stallplassen, det burde finnes en tilsvarende regel for hunder. Plukker du ikke opp hundebæsjen må du gå med den i lomma en hel dag eller noe sånt.

Skrevet

Det tar omtrent ett minutt å hoppe av hesten, sparke dritten til siden og hoppe på igjen, og det går til og med enda fortere å plukke opp en hundebæsj.

he he, det hadde ikke fungert med hesten jeg hadde før. han fikk fullstendig spader hvis rytteren gikk av i trafikkerte områder.

men... det var ikke verre en at man dro tilbake til "uhellsstedet" etter turen med en spade eller kost og fjernet møkka. fikk aldri klager på dette da beboerne rundt visste at vi kom tilbake og ryddet.

forøvrig ingen dum ide den om hundemøkk i lomma ;)

Skrevet

he he, det hadde ikke fungert med hesten jeg hadde før. han fikk fullstendig spader hvis rytteren gikk av i trafikkerte områder.

men... det var ikke verre en at man dro tilbake til "uhellsstedet" etter turen med en spade eller kost og fjernet møkka. fikk aldri klager på dette da beboerne rundt visste at vi kom tilbake og ryddet.

forøvrig ingen dum ide den om hundemøkk i lomma ;)

Ikke sant, det er jo ikke verre enn å enten gå tur der man kan hoppe av hesten når uhellet er ute, eller å gå tilbake med en spade når man er ferdig med å ri. Det er så ødeleggende for alle oss andre når noen bare lar møkka ligge!

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hestemøkk på veien, men jeg synes hundedritt er ekkelt!

Plukker alltid opp etter min hund, og dytter hestemøkka uti grøfta e.l når jeg rir på tur. Stort sett merker jeg det på hesten når den "må", så jeg rekker ofte å styre bakenden hans ut mot grøfta, så slipper jeg å hoppe av. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...