Gå til innhold

Hvor er posten? Hvordan sikre at jeg får mine viktige brev?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg bor for tiden på en måte hjemme hos foreldrene mine studerer litt i utlandet. Derfor får familien min ofte eller innimellom brev hjem til meg.

Det burde forsåvidt ikke være noe problem men det er bare det at moren min ikke klarer og ta og legge til side posten til meg. Så det har ofte endt med at jeg har fått sett innkallingen til opprasjon på sykehuset en måned etter jeg skulle vært der. Skyhøye purregebyrer der en finner igjen første giro året etter.

Det er virkelig så ille ja. Nikke

Jeg har prøvd og ringe moren min ofte har du sjekket posten i dag? Informere henne om viktige brev og nå må hun følge med men det skjærer seg gang på gang. Jeg har også kjøpt ei veldig praktisk hylle som hun kunne ha i gangen slik at jeg og mine mye yngre søsken kunne ha ei hylle hver slik at moren min kunne sjortere alt med det samme. Det fungerer ikke. Så sant en ikke står der og passer på at hun gjør det men da kunne en likså gjerne gjort det selv.

Nei da om jeg ikke er hjemme havner posten ofte i store hauger med papir under senga hennes under sofaen bak ting og under ting... Finner ofte brev veldig lenge etter de ble sendt...

Moren min har nemlig også store problem med og kaste ting og ikke bare et problem med og kaste vanlige ting men også reklame for eksempel. Derfor så ligger det ikke et brev under senga hennes men kanskje 3000 blandet med diverse reklame gamle fotografier/aviser en kan sikkert finne andre ting der også. Siden det ikke bare er under senga hennes det er å lete så er det langt ifra så lett som å ta seg en kjapp rundet i huset og se etter gammel post.

Hun sier nei ikke kast reklamen jeg skal gå igjennom posten, dagene går, ukene går, for ikke og si år og muligheter. Jeg har virkelig prøvd og få henne til å sortere ut brev og viktig post ikke bare for min del men også for hennes del. Det blir bare ikke slik selv om hun lover dyrt og hellig at hun skal si ifra om det viktige brevet kommer gjør hun ikke det.

Slik som midt i jula sa hun ganske typisk i grunn "det har kommet en del brev til deg" jeg:når kom de da "det første kom vel for en måned siden". Jeg: Når så du brevet da? "Da det kom." Men mamma jeg har jo ringt deg og mast om de brevene kjempelenge hvorfor fortalte du det ikke. Husker du ikke at vi ble enige om at du skulle ringe og så sende brev med en gang du fikk de til min nye adresse, med en gang? Hun: Jo ja ehh jeg husker det og jeg skulle det men så tenkte jeg at det kanskje var bedre at du fikk brevet senere. :overrasket::kjefte::grine::murvegg:

Opp gjennom årene har jeg mistet muligheten til å gå på ulike skoler ulike jobber diverse operasjoner på sykehuset slikt er slitsomt og unødvendig.

Jeg skal på ny studere i utlandet jeg vurderer og kjøpe meg en egen postkasse stryke over en navnet mitt som står på den gamle og sette opp den nye postkassen. Men jeg er redd det skal bli verre da det har vært en del episoder der posten havner i feil postkasse. Men å ha to postkasser på et rekkehus, når alle andre har en postkasse det er kanskje nesten som og be om at posten skal legge feil eller?

Jeg har også lurt på om jeg skulle omadressert post til venner, men vennene mine er slik som meg farter rundt og reiser en del bor på ulike hybler i ulike land. Derfor burde jeg i så fall spurt foreldrene deres men da føler jeg meg så påtrengende.

Jeg er også litt redd for å omadressere posten for mange ganger for jeg hadde en venninne som gjorde dette og hun måtte kjøre og ringe rundt osv og hente brev både i stavanger, Oslo og Bergen...

Noen gode tips kom gjerne med kommentarer

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Det er trist å høre om problemet til moren din, og jeg skal ikke kommentere den delen av innlegget ditt, men jeg vil kommentere den delen der du skriver om å omadressere, ogå ha en egen postkasse med navnet ditt på, istedet for å fortsette å få post i samme kasse som moren din.

I forbindelse med flytting har jeg bedt om omadressering, har registrert i folkeregisteret, registrert på postens nettsider, sendt omadresseringskort til posten (pluss til bedrifter jeg ventet regninger fra), og ringt posten direkte.

Det har som regel skjært seg hver gang jeg har flyttet, men denne siste gangen tok kaka. Etter å ikke ha mottatt noe post overhodet (og ja, selvfølgelig hadde jeg ringt og mast på bedriftene, var posten som sviktet her) på flere måneder, fikk jeg vite fra en postansatt at jeg "hadde ramlet ut av systemet". Ifølge posten fantes ingen med mitt navn i hele Norge. De kunne ikke svare på hvorfor dette hadde skjedd, og kunne ikke hjelpe meg overhodet. Hører også med til historien at huset jeg bor i, har fire leiligheter, og derfor fire postkasser. Han jeg bor sammen med fikk sin post lagt i feil pastkasse, selv om navnene våre sto klart og tydelig på VÅR kasse, og vi hadde snakket med begge de to som faktisk leverer posten i kassen vår. Vist dem vår kasse, med våre navn på. Like f*rbannet fortsatte de i en måned å legge feil.

Min konklusjon; IKKE stol på at posten vil få frem posten din. Si heller ifra til dem du venter viktige brev fra at de bør kontakte deg per e-post, eller ringe om det gjelder viktige innkallelser. IKKE stol på at posten klarer å få det til.

Gjest Niema
Skrevet

Kan du ikke bare skaffe deg en postboks?

Skrevet

Kan du ikke bare skaffe deg en postboks?

det er nok ikke mulig, emd tanke på at hun da ikke har noen som kan sjekke postenf or henne.

Til ts: Adresseforandring er nok tingen, der du bor, er også der du får posten din. Da slipper du å bli irritert på din mor, og du får sjekket posten din selv.

jeg hadde ikke likt et slikt ansvar, og ville forventet at du fikk en adresseforadring til alt det du selv mener er viktig. Du bor jo ikke hjemme, så hvorfor skal posten komme dit da? Og tydeligvis gjelder dette din yngre søster også, så det får være måte på hva dere skal forlange av moren deres.

Skrevet

det er nok ikke mulig, emd tanke på at hun da ikke har noen som kan sjekke postenf or henne.

Til ts: Adresseforandring er nok tingen, der du bor, er også der du får posten din. Da slipper du å bli irritert på din mor, og du får sjekket posten din selv.

jeg hadde ikke likt et slikt ansvar, og ville forventet at du fikk en adresseforadring til alt det du selv mener er viktig. Du bor jo ikke hjemme, så hvorfor skal posten komme dit da? Og tydeligvis gjelder dette din yngre søster også, så det får være måte på hva dere skal forlange av moren deres.

Det som gjør det vanskelig er at jeg studer i ulike land skal til Krotia i 3 månder så skal jeg deretter til et annet land og der skal jeg være i 2 og en halv måned, en del hit og dit rett og slett. Nå er det ikke slik at jeg får så mye post heller. Det er serlig brev fra sykehuset som er viktige ikek såmye andre brev. Føler meg ganske hjelpesløs

Blir glad for alle tips og råd og kommentarer.

Jeg har også en del venner i nabolaget de hadde med glede motatt post for meg, men det hadde jo blitt flaut for moren min så det går ikke det heller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor må moren din vite om det da? Kan du ikke bare lage poste restante / c/o Venninne Venninnesen da? Moren din får jo ikke vite det med mindre du også forteller det.

Og du: slutt å sy puter under armene på din mor og hennes uvaner. Du får fortelle henne ved en passende anledning hva dette har kostet deg - og i allefall hvis hun begynner å lage ulyd over at posten ikke kommer til henne lenger.

Forøvrig kan du vel be de viktige sende til andre adresser enn din egen vel? Hvorfor er dette så vanskelig? "Vennligst bruk adresse1 i tiden 15.mai til 20. juli. Fra 21. juli til 35. tuttelihu er adressen Tråd Starter C/O Venn Inne, Tulleruskveien 101, XXXX Poststed."

Eller enda bedre: Opprett postboks. Få to nøkler - nøkkel 1 beholder du selv, nøkkel 2 går til venninnen. Da har du full kontroll på posten og venninnen din kan hjelpe når du ikke selv når dit. Er du riktig smart får du 3 nøkler slik at din søster også kan dele postboksen. Dermed løses 2 problemer i et smekk samt at dere deler utgiften med postboksen.

Gjest Spinell
Skrevet

Siden vennene dine, slik som deg, ikke har langvarige faste bosteder, og postboks også er et dårlig alternativ fordi du ikke bor så lenge på hvert sted - og er ute og reiser, ville jeg faktisk bedt venners foreldre om de kunne tatt imot posten. Har du noen som står deg nærmere enn andre, så spør dem. Forklar på en enkel måte at moren din har rotet med posten din, og at du derfor må finne en annen løsning.

En ekstra postkasse ved siden av din mors kan jeg aldri tenke meg at vil fungere, både ford postbudet trolig ikke vil forstå poenget, pluss at postkassen faktisk må tømmes når du har fravær på uker eller måneder.

Send adresseendring til alle dine viktigste forbindelser.

Skrevet

Det finnes et firma der du kan leie postboks. De videresender post og kan sende deg varsling når ting du venter på kommer. Se http://www.postcom.no/

Jeg har ikke prøvd de selv, men har tenkt at det måtte være smart for folk som reiser mye/har ustabil adresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...