Gå til innhold

Skal det virkelig koste penger og få tilsendt legejournaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har nå fått legejournalene mine fra tre forskjellige leger.I dag fikk jeg den siste journalen, over 6 uker etter at jeg fikk de andre enda jeg ringte og sa jeg vill ha jornalen samme dag til alel lgesenterene. La med denne siste jornalen lå det ved en giro på 128 kr de andre jornalene fikk jeg tilsendt gratis...

Tre forskjellig legekontor i ulike deler av landet alle ofentlige. Syntes det var litt rart at de tok seg så godt betalt for å sende legejournalen på to sider når jeg fikk de andre journalene gratis...

Men men bare lurte på om det var vanlig at slikt kostet penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom jeg har forstått er det helt vanlig ja.

Gjest Marlo
Skrevet

Har aldri opplevd/hørt om at man får ut journalene gratis

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at det koster penger, du har nok heller vært heldig siden de to andre ikke fakturerte deg. Normalt koster det 85+fakturagrbyr, der jegg jobber er det 35 kr, så hos oss måte du betalt 120.

Skrevet

Jeg har aldri måttet betale for å få tilsendt journaler, hverken fra legekontor eller diverse sykehus. Det er sikkert ikke uvanlig da, et visst administrasjonsgebyr ville jeg vel forventet (men synes 129 kr er drøy betaling for at en sekretær skal skrive ut papirer og stappe i en konvolutt).

Skrevet

Hadde tatt det som en selvfølge å betale for dette.

Skrevet

Da jeg byttet fastlege betalte jeg 250 kr for å få overført journalene mine. Ser ikke noe galt i å betale for dette, det er jo faktisk en jobb som en person må bruke litt tid på.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke ha et felles journalsystem hvor man enkelt henter opp pasientinfo uansett hvilket legekontor man måtte befinne seg på?

Gjest Marlo
Skrevet

Hvorfor kan man ikke ha et felles journalsystem hvor man enkelt henter opp pasientinfo uansett hvilket legekontor man måtte befinne seg på?

Enig, men ... hvor lang tid tror du det ville tatt før noen hadde klart å hacke seg inn. Det er ganske sensitiv informasjon som er i en journal.

Jeg vil nok heller ha det på denne måten - så lenge folk klarer å makulere papirene før de blir kastet (har jo hatt et par episoder hvor papirene har blitt kastet umakulert i søpla...)

Skrevet

Stikkord: Personvern. datalagringsdirektivet ville være en liten fis i forhold til personvernsproblemene med en slik løsning.

Skrevet

Selvfølgelig koster det penger, for de utfører en jobb som du må betale for. Trodde du det var gratis å skrive ut dokumentene også? Arbeidskraften skal ah betalt, så skal de ha betalt for papiret og blekket de bruker. Skulle bare mangle at du må betale for det.

Skrevet

Enig, men ... hvor lang tid tror du det ville tatt før noen hadde klart å hacke seg inn. Det er ganske sensitiv informasjon som er i en journal.

Tja, forsvar, politi og bankvesen klarer seg rimelig greit i de fleste land, og disse har nok mer ressurssterke angripere enn helsevesenet. Tillater meg å tvile på at Russland/Kina har stor interesse av hvilken nordmann som har hvilken kjønnssykdom.

Gjest Marlo
Skrevet

Det er nok ikke den enkeltes kjønnssykdommer en hacker vil vite, men mer ta informasjonen og sitte med makten.

Om du tror politi, bankvesen og slike ting ikke blir hacket/cracket, så får du nok tro om igjen ;)

Skrevet

Jeg vil nok heller ha det på denne måten - så lenge folk klarer å makulere papirene før de blir kastet (har jo hatt et par episoder hvor papirene har blitt kastet umakulert i søpla...)

Godt poeng! :)

Skrevet

TS, sørg for at journalen sendes rekommandert. Dette koster mer penger, men da er tryggest.

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

TS, sørg for at journalen sendes rekommandert. Dette koster mer penger, men da er tryggest.

Journalene mine er ganske kjedelige hadde ikke gjort meg så mye om naboen hadde lest de for å si det sånn, men hadde selvsagt blitt sint :kjefte:.

(Ser jo i den ene journalene at det står litt mer en det som er nødvendig Sasha sier at bla bla bla og tenker trallala om nananna dette er jo ting jeg ikke tenkte over at kom til å stå i journalen og det var legen som spurte litt mye om tykt og tynt... Så skjønner helt klart poenget ditt. En var der kanskje for noe som ikke var så sensetivt i utgangspunktet men så står det om hva en gjør på, på fritiden hvordan en har det og hvordan et tar det hva en spiser når osv. Skjønner nesten ikke helt hvordan jeg har klart og si så mye på de 5 minuttene en var der... Dette skal jo tolkes av legen også så da kan det bli litt annerledes enn en hadde tenkt)

Men merker meg dette til en anen gang om det skulle være noe annet jeg sier til legen. :jepp:

Skrevet

Jeg har alltid betalt både for overføring til ny lege, og for å få journal tilsendt hjem.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg betalte 189,- for å få sendt journalen fra min forrige lege til min nye.

Skrevet

Om du tror politi, bankvesen og slike ting ikke blir hacket/cracket, så får du nok tro om igjen ;)

Jeg er IT-mann med bakgrunn fra forsvaret, jeg tror jeg vet bedre enn de aller, aller fleste hvordan datasikkerheten der fungerer. I den grad jeg frykter noe ved den foreslåtte funksjonaliteten om å kunne hente hvilken som helst journal på hvilket som helst kontor er det dataidiotene som jobber ute på kontorene, ikke teknologien som sådan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...