Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Naboen skaffet seg hund ganske så raskt etter at den forrige ble påkjørt av bil. Den nye hunden står ute alene på dagtid når eierne er på jobb. Det virker egentlig som den står ute når de er hjemme også. Den står å piper og uler hele tiden. Den stakkars lille er jo bare en valp. Jeg blir så utrolig sint fordi en valp skal ikke stå sånn alene hele tiden. Hva kan vi gjøre? Bør vi gå å sjekke forholdene og hvordan hunden har det der den står alene? Vi er litt skeptiske til å gå inn på andres eiendom. MAN BØR IKKE SKAFFE SEG VALP HVIS MAN IKKE HAR TID TIL Å TA VARE PÅ DEN!
Sugerøret Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Lite en kan gjøre da vi ikke har et effektivt dyrepoliti osv. Mattilsynet kan du jo ringe,men tvilerp å at de gidder å reagere så lenge valpen har mat,vann og ly Desverre har vi ikke lover mot å binde valper ute og la dem stå der i 8 timer alene. Personlig blir jeg helt kvalm av slik hundehold.
Gjest Marlo Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Hvorfor kan ikke en hund stå ute alene? At den piper er jo vanlig for en valp. Hadde de hatt hunden inne og ikke vært hjemme så ville den sikkert pepet da også. Så lenge hunden har et bra sted som Kårky skriver, med mat, vann og ly så er det jo faktisk ikke så ille.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Ja, det er vel lite vi kan gjøre med saken da. At en hund står ute alene er vel ikke så unaturlig - men en valp bør så absolutt ikke stå ute/inne alene i 8 timer! Jeg mener jo det hadde vært like ille hvis valpen hadde vært inne, alene og så lenge. Kjøper man seg hund bør man ikke feste den i et bånd og forlate huset i 8 timer mens den er valp!
Piper Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Ja, det er vel lite vi kan gjøre med saken da. At en hund står ute alene er vel ikke så unaturlig - men en valp bør så absolutt ikke stå ute/inne alene i 8 timer! Jeg mener jo det hadde vært like ille hvis valpen hadde vært inne, alene og så lenge. Kjøper man seg hund bør man ikke feste den i et bånd og forlate huset i 8 timer mens den er valp! En hund er valp i ca 1 år, mener du at man skal ta fri fra jobben så lenge for at valpen ikke skal være hjemme i 8 timer? En hund har ikke tidbegrep, og aner ikke omd en er alene i 2 eller 8 timer. Selvfølgelgi skal man venne hunden til å være hjemme alene, men det er helt vanlig at en valp må være hjemme alene i 8 timer, siden det er en vanlig arbeidsdag for de fleste. I følge din tankegang, er det de færreste som burde hatt hund. For jeg tviler på at de fleste har økonomi til å ta seg fri i mange måneder for å være hejmme med hunden.
Antlers Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Vet du noe om alder på valpen? Noen raser blir regnet som voksne fra rett under 1 år, andre 2 år, og noen også 3 år. Type rase (og tildels personlighet) kan også ha mye å si for trivselsnivået alene/utendørs. Helt enig i at man ikke bør skaffe seg valp hvis man ikke har tid til å ta seg av den, men ser ingen problemer med å la en unghund være alene hjemme i 8 timer (utendørs eller innendørs), så lenge den har tilgang på vann, skygge og ly fra været. At den piper og uler betyr ikke automatisk at den har det vondt. Det beste du kan gjøre er vel kanskje å gjøre eierene oppmerksomme på at hunden bråker når de er bortreist, at du tror den kjeder seg, og da kan du samtidig spørre om du får lov til å leke litt med den (les aktivisere) når de ikke er der. Selvsagt er ikke dette din jobb, men når du først bekymrer deg så er det jo greit å kunne bidra litt.
Gjest Marlo Skrevet 16. juni 2010 #7 Skrevet 16. juni 2010 Ja det er stooor forskjell på raser. Jeg skal være helt enig i at man setter ikke en chiuahua ute og lar den stå der døgnet rundt, men jeg har hatt en stor hund (blanding) som rett og slett ikke ville være innendørs. Jeg fikk han - så vidt - inn i bilen en iskaldt vinterkveld, så han iallefall fikk ligge litt varmere, mest for å lette min egen samvittighet. For inn fikk jeg ham ikke. Han kunne ligge på samme plass utendørs om vinteren at man ikke kunne se konturene av kroppen hans engang fordi han var nedsnødd. Noen hunder bare elsker å være ute. Men det betyr ikke at han ikke pep. Han kunne finne på å sitte å pipe lenge noen dager fordi han enset at det var ei tispe med løpetid langt unna, eller fordi han hadde sett en katt gå forbi tidligere på dagen.
Gjest reebok Skrevet 16. juni 2010 #8 Skrevet 16. juni 2010 Hvorfor kan ikke en hund stå ute alene? At den piper er jo vanlig for en valp. Hadde de hatt hunden inne og ikke vært hjemme så ville den sikkert pepet da også. Så lenge hunden har et bra sted som Kårky skriver, med mat, vann og ly så er det jo faktisk ikke så ille. Det du sier her, om at den piper uansett, syns jeg høres helt feil ut. Min hund peip aldri inne da den var valp, med mindre den begynte å lære seg at den måtte pipe for å skulle ut og gjøre fra seg. Hvis en hund piper, så er det jo fordi den vil noe, enten oppmerksomhet, leik, lufting eller mat/vann... En hund trenger så mye mer enn bare mat, vann og ly, jeg merker i hvertfall på min hund at hvis jeg er ekstremt opptatt en periode, f.eks med eksamener, og den bare får"the basic", som mat, vann og lufting, men ikke noe lange turer, leik eller oppmerksomhet, så blir den trist og "inneslutta", og viser med hele seg at den ikke trives
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juni 2010 #9 Skrevet 16. juni 2010 Den er 3 måneder gammel, tror det er en elghund. Piper: Jeg mener at når man skaffer seg valp så burde man ha god tid til den i starten og venne den gradvis til å være alene hjemme, ikke la det første du gjør når du skaffer deg valp være å sette den i bånd og forlate huset i 8 timer.
Gjest Marlo Skrevet 16. juni 2010 #10 Skrevet 16. juni 2010 Mente ikke at ALLE hunder piper inne etc etc, snakket om at denne hunden evnt ville pepet innendørs som utendørs. Nei det er heller ikke alltid at hunder piper fordi de vil noe spesifikt. At din hund blir sånn når du ikke har tid til den, er jo fordi den er vant til å få det slik. En hund som er vant til å stå ute, syns kanskje det ikke er så gøy å være inne, akkurat som at en hund som er vant til å være inne, ikke syns det er så gøy å stå ute.
Gjest Marlo Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Den er 3 måneder gammel, tror det er en elghund. Om det er snakk om elgehund, så skal de gjerne være utendørs. Det er en overgang for hunden å være hos sine søsken og moren, og det er klart at det vil det bli en pipe-periode i starten. Elghunder er kjente for å bjeffe en del når de står ute også, for å advare om bevegelser og fordi de ofte værer vilt i området rundt. Å ha en elgehund innendørs hele dagen ville vært grusomt for hunden (SOM REGEL - det finnes selvfølgelig unntak)
la Flaca Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Om det er snakk om elgehund, så skal de gjerne være utendørs. Det er en overgang for hunden å være hos sine søsken og moren, og det er klart at det vil det bli en pipe-periode i starten. Elghunder er kjente for å bjeffe en del når de står ute også, for å advare om bevegelser og fordi de ofte værer vilt i området rundt. Å ha en elgehund innendørs hele dagen ville vært grusomt for hunden (SOM REGEL - det finnes selvfølgelig unntak) Å sette en 12 uker gammel valp til å vokte gård og grunn er galskap uansett rase, den oppgaven skal den ikke ha! At det dreier seg om en elghund gjør ikke at den på mirakuløst vis takler å være alene 24/7. Uansett hvor valpen oppholder seg når den er alene skal det være en periode med tilvenning. Piping og gråt er ikke godt nok, da har man ikke gjort jobben sin. Velger man å ha valpen utendørs krever det desto mer for å gjøre den trygg. Å gå fra en valp som nettop har flyttet fra oppdretter, og tenke at "klart det vil bli en pipe-periode i starten" er selvfølgelig ikke akseptabelt. Elghunden må være norges mest misforståtte rase... Jeg ville ringt Mattilsynet, bare for å ha gjort det ihvertfall. Kanskje det hjelper å snakke med naboen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå