Gå til innhold

Barnebidrag igjen

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Barnets far betaler mindre enn minstebidrag, og jeg mottar bidragsforskudd i tillegg. Er det slik at han plikter å gi Nav melding dersom lønna hans øker, eller må jeg være "den store stygge ulven" som "sladrer"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Barnets far betaler mindre enn minstebidrag, og jeg mottar bidragsforskudd i tillegg. Er det slik at han plikter å gi Nav melding dersom lønna hans øker, eller må jeg være "den store stygge ulven" som "sladrer"?

Han er ikke pliktig til å informere om lønnsforhøyelse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke pliktig til å informere om lønnsforhøyelse.

Ikke? Så Nav skal betale mellomlegget, og den som egentlig skulle ha betalt det får gå fri? Det må da være den eneste ytelsen der det fungerer slik ...

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke spør meg hvorfor.

Det var svaret jeg fikk når jeg spurte, har vært i samme situasjonen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke spør meg hvorfor.

Det var svaret jeg fikk når jeg spurte, har vært i samme situasjonen.

Det er merkelig! Og det føles urettferdig å måtte være "vaktbikkje" i forhold til inntekta til eksen. For han gir ikke beskjed selv iallfall ...

Skrevet

Får du det du har krav på totalt (litt fra han og litt fra Nav)?

Så skjønner jeg ikke hvorfor du skal behøve å si noe om noen ting, da bør det være opp til Nav å sjekke opp..

Men får du ikke det du har krav på skjønner jeg at du vil si ifra at han har fått høyere lønn og kan betale mer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Får du det du har krav på totalt (litt fra han og litt fra Nav)?

Så skjønner jeg ikke hvorfor du skal behøve å si noe om noen ting, da bør det være opp til Nav å sjekke opp..

Men får du ikke det du har krav på skjønner jeg at du vil si ifra at han har fått høyere lønn og kan betale mer.

Nei, jeg får ikke det jeg har krav på totalt.

Men om jeg hadde gjort det; er det rett at dine (og mine) skattepenger skal finansiere eksens barnebidrag når han har evne til å betale selv?

Og; jeg må gi beskjed dersom min inntekt øker, slik at jeg ikke skal få for mye bidragsforskudd utbetalt, men han trenger ikke å gi beskjed. Pussige, urettferdige greier.

Skrevet

Nei, jeg får ikke det jeg har krav på totalt.

Men om jeg hadde gjort det; er det rett at dine (og mine) skattepenger skal finansiere eksens barnebidrag når han har evne til å betale selv?

Og; jeg må gi beskjed dersom min inntekt øker, slik at jeg ikke skal få for mye bidragsforskudd utbetalt, men han trenger ikke å gi beskjed. Pussige, urettferdige greier.

Da kan vel du ta en telefon til Nav og si ifra.. Er enig i at det er teite regler, og at alle burde ha et ansvar om å si ifra..

Det er jo ikke riktig at våre skattepenger skal finansiere eksens barnebidrag når han har evne til å betale selv, men jeg mener nå at Nav bør ha et ansvar her. Jeg vil jo måtte betale like mye skatt uansett...

Tenkte at det kanskje ville være dumt om du "sladret" sånn i forhold til deres samarbeid om barna, men det er jo ikke riktig at folk snylter på staten..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da kan vel du ta en telefon til Nav og si ifra.. Er enig i at det er teite regler, og at alle burde ha et ansvar om å si ifra..

Det er jo ikke riktig at våre skattepenger skal finansiere eksens barnebidrag når han har evne til å betale selv, men jeg mener nå at Nav bør ha et ansvar her. Jeg vil jo måtte betale like mye skatt uansett...

Tenkte at det kanskje ville være dumt om du "sladret" sånn i forhold til deres samarbeid om barna, men det er jo ikke riktig at folk snylter på staten..

Jeg frykter at dersom jeg tar en telefon til Nav, vil jeg bare få beskjed om at jeg må søke om å få bidraget utregnet på nytt. Og på den måten vil det jo være jeg som uansett må "lage bråk". Så jeg sitter her og funderer på hvor mye det er verdt for meg. Men alt i alt ser det ut til at gutten får kr 1000,- mindre per måned enn han har krav på. Far kjøper klær til gutten, men bare klær som er hos ham (og der er han annahver helg). Jeg har ikke mulighet til å handle like mye (og kule) klær, og det er jo synd for gutten, for det er jo egentlig på skolen han kanskje har mest behov for å se "kul" ut.

For far vil forskjellen være på omlag 1500,- , så jeg ser for meg at det kan bli litt betent med tanke på samarbeid dersom jeg søker økt bidrag. Likevel tror jeg at jeg før eller senere blir nødt til å gjøre det. Meeeen jeg tror vi venter til etter ferien iallfall. Jeg er nemlig bekymret for at han kan finne på at han "ikke har råd" til å ha gutten i ferien dersom jeg gjør det nå.

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Jeg frykter at dersom jeg tar en telefon til Nav, vil jeg bare få beskjed om at jeg må søke om å få bidraget utregnet på nytt. Og på den måten vil det jo være jeg som uansett må "lage bråk". Så jeg sitter her og funderer på hvor mye det er verdt for meg. Men alt i alt ser det ut til at gutten får kr 1000,- mindre per måned enn han har krav på. Far kjøper klær til gutten, men bare klær som er hos ham (og der er han annahver helg). Jeg har ikke mulighet til å handle like mye (og kule) klær, og det er jo synd for gutten, for det er jo egentlig på skolen han kanskje har mest behov for å se "kul" ut.

For far vil forskjellen være på omlag 1500,- , så jeg ser for meg at det kan bli litt betent med tanke på samarbeid dersom jeg søker økt bidrag. Likevel tror jeg at jeg før eller senere blir nødt til å gjøre det. Meeeen jeg tror vi venter til etter ferien iallfall. Jeg er nemlig bekymret for at han kan finne på at han "ikke har råd" til å ha gutten i ferien dersom jeg gjør det nå.

Det skader ikke å ta en anonym telefon til NAV.

Det kan fint gå begge veier :) Tror ikke du vil angre på om du ringer :)

Edit: Redigert mitt innlegg. Merker at jeg er trøtt :fnise:

Endret av Krizzy
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det skader ikke å ta en anonym telefon til NAV.

Jeg skal tenke på det. Men på et vis forekommer det meg som litt "feigt", hvis du skjønner? ;)

Gjest soffe
Skrevet

Misforstår jeg nå eller får du penger både fra barnefar og Nav samtidig??

Trodde ikke det var lov jeg i såfall, mente det sto noe regelverk på det at så lenge du mottar bidrag fra NAV , så har du ikke lov til å samtidig få privat bidrag fra far.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Misforstår jeg nå eller får du penger både fra barnefar og Nav samtidig??

Trodde ikke det var lov jeg i såfall, mente det sto noe regelverk på det at så lenge du mottar bidrag fra NAV , så har du ikke lov til å samtidig få privat bidrag fra far.

Nå misforstår du. Barnefar betaler (til Nav innkreving), men den gang vi fikk bidraget utregnet, tjente han svært lite. Hans bidragsevne ble derfor satt til (omtrent) 400,-/mnd. Og da dekker staten det resterende, opp til satsen for minstebidrag, eller 75% av minstebidrag i mitt tilfelle. Så neida, jeg får absolutt ikke mer enn jeg har krav på. Snarere tvert om.

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg skal tenke på det. Men på et vis forekommer det meg som litt "feigt", hvis du skjønner? ;)

Egentlig ikke så skjønner jeg ikke det. :gjeiper:

Du trenger ikke oppgi fødselsnummer eller noe. Du kan stille et helt generellt spørsmål i forhold til lovverket. :)

• 5 måneder senere...
Skrevet

En avtale kan endres senere dersom partene er enige

om det. Dersom partene ikke blir enige om bidragets

størrelse, kan hver av dem kreve at bidraget blir fastsatt

av NAV. NAV fastsetter bidraget bare dersom endringen

utgjør mer enn 12 prosent i forhold til det avtalte

bidraget.

Dersom det blir satt fram søknad om at NAV skal fastsette

bidraget, må bidragsmottakeren fylle ut blankettene NAV

54-00.05 og NAV 54-00.15, mens den bidragspliktige må

fylle ut blankettene NAV 54-00.08 og NAV 54-00.15. Du

kan få blankettene på NAV lokalt eller på www.nav.no.

Slik jeg forstår det må du melde fra selv om du vil ha endret bidrag. Det er ikke staffbart av far å ikke melde fra annen inntekt. Men men en part kan saksøke for å utelate betaling, og da kreve etterbetalt. Men slik er det i mange tilfeller der har en har krav på noe,ikke bare barnebidrag. Nav fastsetter nytt bidrag om du krver mpt rettsgebyr,er 860 kr pr.i dag.

Du blir nok den store stygge ulven om du føler det slik, men du får vurdere hav du vinner på det,ser i tråden din at det snakkes om ca 1500 kr.

Virker som far er hardt presset økonimisk, hvordan vil han fungere som far psykisk om det blir mer å beale i bidrag.

Kjenner ikke dere men du får vurdere din sitvasjon og barnas.

Lykke til.

Skrevet

DET ER IKKJE SÅNN AT DET ER BARE Å SLADRE TIL NAV.HER MÅ DET SØKES OG DET ER BEHANDLINGSTID PÅ INNTIL 3 MND.DETTE KOSTER BEGGE PARTER CA 900,- NAV KREVER DA LØNNINSLAPPER FOR DEI 3 SISTE MND AV DERE BEGGE.

Skrevet

Virker som far er hardt presset økonimisk, hvordan vil han fungere som far psykisk om det blir mer å beale i bidrag.

Hvordan i all verden greier du å tolke deg fram til dette ut fra tråden?

Skrevet

Skrevet

Enkelt::::::::)

Mange, og da anvendes ordet mange, såkalte enslige mødre, er så grådige at de ikke ser annet en SITT eget beste og sine egne økonomiske kår i en hverdag der barna faktisk bor i DLETE FORELDREHJEM ;)

Det er dessverre beskrevet som ett vepsebol, det som skjer i toppen på mange av enslige mødre:)

Synd men en realitet i dagens Norge, at kvinner av 2010 ikke har annet å fare med enn skal ha, har krav på , BY skal betale og så videre og så videre. Horfor er det så rettferidg at felles barn skal ha det så mye værre i BY sitt hjem. ???????

Æsj, dere er motbydelige :lur:

Skrevet

Hei.

Trådene r jo bidrag. Far klarer ikke samvær for han må jobbe mere for å bet.mer bidrag.

Er det logisk noens hode,når det er 24 t i døgnet.

Har andre regninger, bolig ovs.

Tenker vel gi barnet gave til jul fødselsdag, og litt andre ganger.

Ferie med barnet, gjøre ting sammen.

Dette er naturlige ting for en far å gjøre ,men hvordan klare det når det ikke er økonomi til det?

Da kan det fort gå over "styr" for noen. Det ser vel alle fornuftige kvinner?

Ser selvfølgelig at bidragsmottaker også kan slite økonimisk,en det var ikke tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...