Gå til innhold

Spørsmål til en rørlegger, eller andre med rørerfaring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I huset til mine foreldre pusset de opp badet for 2 år siden. Etter dette har det til tider luktet veldig merkelig der. Vi kjente aldri slike lukter før. Hun er fortvila for det, mens han vil helst ikke ta kontakt med rørlegger siden de kjenner han som gjorde jobben litt...

Jeg har prøvd å tette "overflyt" hullet i vasken med en vinkork og sette proppen i bunnen og fyller vann i vasken. Da kommer det ingen lukt, så det må være fra vasken! En gang mens det stod slik så hadde det blitt så lufttrykk at hele proppen hadde sprettet opp og vannet hadde rent ut. Da luktet det selvfølgelig. Kan tyde på at det har noe med lufting å gjøre.

Hva kan dette være, og hva kan gjøres? Synes synd på mamma som skal ha stort selskap om en måned til, og som er livredd for at det skal lukte "bajs" i hele kjelleren den dagen pga feilen på badet nede :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet

I huset til mine foreldre pusset de opp badet for 2 år siden. Etter dette har det til tider luktet veldig merkelig der. Vi kjente aldri slike lukter før. Hun er fortvila for det, mens han vil helst ikke ta kontakt med rørlegger siden de kjenner han som gjorde jobben litt...

Jeg har prøvd å tette "overflyt" hullet i vasken med en vinkork og sette proppen i bunnen og fyller vann i vasken. Da kommer det ingen lukt, så det må være fra vasken! En gang mens det stod slik så hadde det blitt så lufttrykk at hele proppen hadde sprettet opp og vannet hadde rent ut. Da luktet det selvfølgelig. Kan tyde på at det har noe med lufting å gjøre.

Hva kan dette være, og hva kan gjøres? Synes synd på mamma som skal ha stort selskap om en måned til, og som er livredd for at det skal lukte "bajs" i hele kjelleren den dagen pga feilen på badet nede :sukk:

Det første en rørlegger ville sjekket, er om sluk eller vannlåser er tørre, og slik du forteller det, virker det som om vannlåsen i vasken er synderen...

Vannlåsen er det røret under vasken som ser ut som en liggende "s", eller så ser den ut som en slags "kuppel" som ligger i overgangen der røret går fra vasken, og inn i veggen. (litt vanskelig å forklare)

I den liggende "s"-en, eller i "kuppelen" skal det ligge litt vann hele tiden, fordi vannet virker som en sperre/propp, som stenger ute kloakk/septik-lukt. Dette kalles "vannlås".

Hvis vannlåsen er tørr, er det ofte vinkelen som er feil, slik at vannet renner ut i stedet for å bli liggende. (Vannet skiftes ut hver gang vasken brukes)

Ta kontakt med han som har ordnet dette. Han kan mest sannsynlig løse det på 10 minutter. :)

Skrevet

Det første en rørlegger ville sjekket, er om sluk eller vannlåser er tørre, og slik du forteller det, virker det som om vannlåsen i vasken er synderen...

Vannlåsen er det røret under vasken som ser ut som en liggende "s", eller så ser den ut som en slags "kuppel" som ligger i overgangen der røret går fra vasken, og inn i veggen. (litt vanskelig å forklare)

I den liggende "s"-en, eller i "kuppelen" skal det ligge litt vann hele tiden, fordi vannet virker som en sperre/propp, som stenger ute kloakk/septik-lukt. Dette kalles "vannlås".

Hvis vannlåsen er tørr, er det ofte vinkelen som er feil, slik at vannet renner ut i stedet for å bli liggende. (Vannet skiftes ut hver gang vasken brukes)

Ta kontakt med han som har ordnet dette. Han kan mest sannsynlig løse det på 10 minutter. :)

Takk for godt svar! Nå skal jeg prøve å overbevise de to eldrende hjemme! :)

Skrevet

Slik ser det ut i skapet under vasken... Ser dette ut som en feil vinkel så vannet ikke blir liggende i vannlåsen? :sukk::lete:

post-29354-1276760816,5844_thumb.jpg

Gjest Rosemor
Skrevet

Nei, det ser ikke galt ut.

Men det kan være vannlåsen likevel.

Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men hvis det er for lite lufting, skaper vannet undertrykk, og drar med seg for mye vann ut av vannlåsen.

Så selv om det ser greit ut, sjekk likevel om det er vann i vannlåsen.

Det kan du enkelt gjøre selv ved å skru av "kuppelen" som går ned. :)

Er det ikke tørr vannlås som er problemet, må det en rørlegger til for å finne ut av det.

Skrevet

Takk "Rosemor"

Jeg tok varmt vann i "kuppelen" i går og da kjente jeg at det lå varmt vann helt i bunnen av den. Men det gikk ikke så veldig langt opp i kuppelen da. Vet ikke hvor mye det må være i den for at det ikke skal bli gale... :sjenert:

Gjest Rosemor
Skrevet

Takk "Rosemor"

Jeg tok varmt vann i "kuppelen" i går og da kjente jeg at det lå varmt vann helt i bunnen av den. Men det gikk ikke så veldig langt opp i kuppelen da. Vet ikke hvor mye det må være i den for at det ikke skal bli gale... :sjenert:

Bare litt i bunnen er dessverre ikke nok... da kommer det lukt.

Det skal være vann helst opp til der "kuppelen" er på sitt tykkeste.

Ps: jeg er ikke rørlegger selv, men han jeg bor sammen med er det, og dette er hans svar.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi hadde også samme problem på kjøkkenet etter at vi skiftet ut benkeplaten og den forbindelse hadde demontert vaskenet. Vi trodde også det var noe galt med vannlåsen, men det var det ikke. I et siste forsøk på å finne ut av feilen så demonterte vi alle deler og vasket de grundig i sterk såpevann. Etter det så forsvant lukten. Det virker dermed som at en del av den gamle rusken kanskje har kommet inn i rørene og mellom pakningene da vaskenet og rørene ble montert sammen etter skifte av benkeplaten og at det da har blitt lukt ut av det.

Skrevet

Takk for tips og svar begge to. Kanskje vi burde prøve å skru fra hverandre "kuppelen" å se om det er noe unaturlig der. Kanskje se hvor langt vannet ligger inni "kuppelen" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...