Gå til innhold

12 åring og 13 åring som begynner å bli fete

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 unger på 12 og 13. De har alltid vært aktive og slanke. Gjennom de siste årene har imidlertid kiloene sneket seg på, i takt med at de har blitt sittende mye mer foran data, pluss at de har lpmmepenger og sparepenger som jeg mistenker brukes opp på godterier og bakervarer/junk food. Det er helt vanlig på skolen at barna handler boller, brus og baguetter i langfri. Det er stadig grilling og kosedager/hyggeturer, og straks sola titter fram, er det is. Jeg kjenner meg ganske avmektig i dette. Vi har sunn mat hjemme, men jeg kan ikke nekte de egne penger, og jeg har ingen kontroll med hva pengene går til.

Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Skye@
Skrevet

Går det ann å ta en alvorlig samtale med de angående kosthold og konsekvenser av slike matvaner? Evnt lage avtale om hva de får bruke penger til og ikke - belønning om de holder seg til godsaker i helger og ikke ellers? Ekstra gode nister kan vel også gjøre nytten med god frukt og middagsrester? Vi har ett lavkarbo kosthold noe som jeg vil anbefale og som fører til roligere og mer opplagte barn. Med dette kostholdet er det helt vanlig med gode lunsjpakker med kjempegod mat :-) Ellers får mine barn god frukt (ananas, mango, druer) og bær med seg (jordbær, bringebær). Ville ellers gått sammen med andre foreldre og forsøkt å få en slutt på at barna får handle det de vil i langfri. Kostholdet er ekstremt viktig og helt avgjørende i forhold til helse og utvikling, så ville tatt opp kampen der.

Lykke til :-)

Har forresten selv vært overvektig som barn/ungdom og det anbefales IKKE...

Klem

Skrevet

Nå er det jo straks ferie, så det er vel ikke så mye å gjøre de siste dagene som er igjen.

I ferien vil jeg anta at du får litt mer kontroll, og kanskje kan ta en prat med dem, og som noen sier kanskje ingå en avtale om belønning for ikke å bruke pengene på snop.

Og kanskje en belønning for ekstra fysisk aktivitet + begrening av tid på TV og data.

Så ville jeg når skolen starter kanskje prøve å få til en avtale med skole og de andre foreldrene i klassene om at det ikke skal være mulig å forlate skoleområdet i skoletiden for å handle, for det er en skikkelig uting mener jeg. De er der for å gå på skolen, ikke for å gå og kjøpe boller...

Skrevet

Jeg tror ikke at det å "spise litt mindre og være i litt mer aktivitet" er det som passer best. Når jeg ble rundt 12-13 la jeg på meg en del. Det jeg fikk beskjed om var at jeg skulle spise mindre og trene mer. Det gjorde jeg, men ingenting fungerte. Jeg spiste det som ble ansett som et normalt og sunt norsk kosthold. Vekta økte.

Jeg har prøvd å gå ned i vekt ved kaloritelling - vekta stod stille.

Jeg sultet meg selv (!) - gikk ned 10 kg på en måned før jeg var så utrolig nedbrutt, kunne ikke gjøre noe annet enn å ligge i senga.

Jeg har kastet opp maten fordi jeg ville så gjerne være tynn og pen som alle andre jentene.

Nå har jeg rett og slett funnet ut at kroppen min er ikke noe glad i den maten jeg har foret den med i mange år. Jeg har rett og slett spist feil, selv om det var det jeg fikk anbefalt.

Nå spiser jeg lavkarbo. Vekta? Den går nedover. Jeg er ikke sulten, humøret mitt er på topp (har alltid hatt problemer med humørsvigninger), energien er på topp. Søvnen er mye bedre (tidligere slet jeg med å sovne) osv.

Lavkarbo er ikke så veldig vanskelig å følge. Jeg følger ikke en strikt filosofi, men Fedon Lindberg. Noe som tillater meg å blant annet spise litt frukt og ting som de andre filosofiene ikke er så glad i at man spiser. Anbefaler www.lavkarbo.no og lenabeatrice.net. Det er to sider jeg er innom i ny og ne for litt inspirasjon!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå spiser jeg lavkarbo. Vekta? Den går nedover. Jeg er ikke sulten, humøret mitt er på topp (har alltid hatt problemer med humørsvigninger), energien er på topp. Søvnen er mye bedre (tidligere slet jeg med å sovne) osv.

Lavkarbo er ikke så veldig vanskelig å følge. Jeg følger ikke en strikt filosofi, men Fedon Lindberg. Noe som tillater meg å blant annet spise litt frukt og ting som de andre filosofiene ikke er så glad i at man spiser. Anbefaler www.lavkarbo.no og lenabeatrice.net. Det er to sider jeg er innom i ny og ne for litt inspirasjon!

Interessant:)

Men offisielle kostråd går jo på at barn og ungdom i vekst og utvikling bør spise mye mer karbohydrater enn hva man gjør i et lavkarbokosthold?

Spiser du fett i stedet?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke mindre enn sjokkerende at det her i denne tråden ikke bare snakkes om å slanke barn som knappest har kommet i puberteten ennå, og ikke bare det, men det anbefales også å slanke dem ved hjelp av lavkarbo-kosthold.

Dere vet ikke engang om barna er overvektige... det sier trådstarter ingenting om.

Hun sier de alltid har vært slanke, men har begynt å legge på seg nå.

De har sikkert lagt på seg, og har blitt større enn mor er vant til å se dem som, men det er ikke ensbetydende med at de er fete.

Er dere klar over at de aller fleste barn legger seg opp et "fettlager" i forbindelse med starten på pubertet, fordi puberteten er avhengig av fett for å både settes i gang, men også for å opprettholde puberteten?

Er dere klar over at mangel på karbohydrater kan forårsake skader på hjerne og stoffskifte, og da spesielt hos barn?

Er det ingen som tenker på å anbefale en samtale med kvalifisert helsepersonell?

Å ta kontakt med fastlege bør være første naturlige skritt, så kan fastlegen gi råd eller henvise videre hvis han/hun mener det er en grunn til det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen helsesøster på skolen? Jeg ville ha tatt dette opp med skolen/foreldrene og forsøkt i fellesskap å få snudd skuta mens dere ennå kan det. Jo større ungene blir, jo mere vil de bestemme selv, og jeg husker hvordan jeg var i den alderen: jeg visste alltid best, uansett! Nektet å høre på voksne. Jo mere autoritetene dro i helsemessig retning, dess mere strittet jeg i mot og dro til den andre siden.

Dette er viktig å ta fatt i før det blir et stort og uhåndterlig problem. Lykke til. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen slankekurer, bare masse felles opplysning om fakta og hvorfor sunn kost er bra for alle.

Skrevet

Jeg har OVERHODET ikke kommet med forslag om å slanke ungene! Barn skal ikke på slankekur med mindre leger anbefaler det. Det jeg foreslo var å sørge for at de holder seg i aktivitet og unngår snop. fordi det er viktig å holde seg i aktivitet, istedenfor å "råtne" foran data og TV, slik mange har lett for å gjøre, og fordi boller, snop og brus ikke bare er usunt med tanke på vekt, men også er skadelig for tenner. Så VENNLIGST ikke tolk det til at jeg mener ungene skal slanke seg. Og at jeg ikke foreslo å ta kontakt med helsepersonell var at jeg synes ikke saken virker så alvorlig. Utifra hva TS skriver er det snakk om et BEGYNNENDE problem, og det skulle man kanskje være i stand til å snu, uten å måtte dra inn helspersonell.

Skrevet

Jeg har 2 unger på 12 og 13. De har alltid vært aktive og slanke. Gjennom de siste årene har imidlertid kiloene sneket seg på, i takt med at de har blitt sittende mye mer foran data, pluss at de har lpmmepenger og sparepenger som jeg mistenker brukes opp på godterier og bakervarer/junk food. Det er helt vanlig på skolen at barna handler boller, brus og baguetter i langfri. Det er stadig grilling og kosedager/hyggeturer, og straks sola titter fram, er det is. Jeg kjenner meg ganske avmektig i dette. Vi har sunn mat hjemme, men jeg kan ikke nekte de egne penger, og jeg har ingen kontroll med hva pengene går til.

Hva kan jeg gjøre?

Jeg har ikke lest hele tråden.

Hvorfor kan du ikke nekte den egne penger?

Barn under 16 år har ikke krav på å bestemme over sine egne sparepenger. Så enkelt er det!

Det er ikke kosedagene på skolen o.l som gjør at barna legger på seg. Det er hverdagskostholdet. Hvis barna kjøper boller og brus på skolen, så får du heller smøre en god og sunn matpakke hjemmefra med grønt og frukt til.

I mange hjem praktiserer de ikke "ukelønn", men foreldrene kjøper inn et blad e.l. og snop til helgen, så forsyner man seg på lørdagskvelden. De får penger til kinobilletter og andre aktiviteter utenom dette.

Du kan også begrense data-/ tv-tid. Si en time pr. dag. Skaff passord på PCene, og ta med deg TV-kortet når du drar på jobb. Dette vil nok øke aktivitetsnivået til ungene. Å sitte inne blir kjedelig i lengden. Har du mulighet så skaff en stor trampoline til ungene, og div. andre uteleker. Ta dem med på aktiviteter som krever noe fysisk; klatring, ridning e.l.

Du kan få ganske god kontroll ved å praktisere ting som jeg har nevnt over. Det kreves jobbing å endre kostholdet, og det finnes ingen enkel og lettvint oppskrift.

Lykke til!

Skrevet

Interessant:)

Men offisielle kostråd går jo på at barn og ungdom i vekst og utvikling bør spise mye mer karbohydrater enn hva man gjør i et lavkarbokosthold?

Spiser du fett i stedet?

Det er absolutt ingenting som tilsier at de offisielle kostrådene er dem som er korrekt for alle. Vet om flere familier hvor alle spiser lavkarbo, også barna. Noen tåler rett og slett ikke karbohydratene, kroppen klarer ikke å ta seg av dem.

Jepp, fett istedenfor karbohydrater. Det er viktig å huske på at fettet er ikke farlig i seg selv, det er hvis man kombinerer fett og karbohydrater som er skummelt!

Det finnes masse god mat på lavkarbo, for alle sin smak.

Skrevet

Det er ikke mindre enn sjokkerende at det her i denne tråden ikke bare snakkes om å slanke barn som knappest har kommet i puberteten ennå, og ikke bare det, men det anbefales også å slanke dem ved hjelp av lavkarbo-kosthold.

Dere vet ikke engang om barna er overvektige... det sier trådstarter ingenting om.

Hun sier de alltid har vært slanke, men har begynt å legge på seg nå.

De har sikkert lagt på seg, og har blitt større enn mor er vant til å se dem som, men det er ikke ensbetydende med at de er fete.

Er dere klar over at de aller fleste barn legger seg opp et "fettlager" i forbindelse med starten på pubertet, fordi puberteten er avhengig av fett for å både settes i gang, men også for å opprettholde puberteten?

Er dere klar over at mangel på karbohydrater kan forårsake skader på hjerne og stoffskifte, og da spesielt hos barn?

Er det ingen som tenker på å anbefale en samtale med kvalifisert helsepersonell?

Å ta kontakt med fastlege bør være første naturlige skritt, så kan fastlegen gi råd eller henvise videre hvis han/hun mener det er en grunn til det.

Bare for å kommentere. Lavkarbo-kosthold er ikke ensbetydende med slankekur. Det er bare en annen form for kosthold. Et kosthold basert på lite karbohydrater og mye fett, istedenfor mange karbohydrater og lite fett.

En person som er undervektig vil gå opp i vekt på lavkarbo, kroppen tilpasser seg der den skal være, vektmessig. Overvektige vil gå ned i vekt fordi kroppen er ikke laget for å være overvektig. Da mener jeg ikke at kroppen legger seg på den vekta der en er tynnest/slankest, men hvor kroppen er frisk.

En normalvektig person vil mest sannsynlig ikke få vekta si forandret så veldig, men det betyr ikke at kroppen ikke har godt av lavkarbo.

Selv om en går til lege/helsesøster for å få råd angående ernæring så vil en ikke alltid få et svar som passer alle. Jeg fikk mange råd om hva jeg skulle spise, virket det? Nei.

Jeg tror heller ikke at TS sine barn er fete eller overvektige, men de kan fort bli hvis en ikke tar tak i det. Ikke at en skal slanke dem! Det mener jeg er galt uansett. Det vil skape et negativt forhold til mat og kropp for disse barna, noe som bare fører meg seg problemer i fremtiden. Hverdagen for ungdommer i dag er ikke bare bare...kan godt slippe slankepress hjemmenifra med andre ord.

Men hvis jeg skal ta meg som eksempel, igjen, så var det ingen som satte noen spesielle tiltak for at vekta mi ikke skulle øke. Jeg mener ikke at de skulle satt meg på slankekur, men å tatt tak i den økendes vekta kunne forebygget overvekt i mitt tilfelle.

At en ønsker å ta tak i økendes vekt og ha et sunt kosthold er ikke å slanke barna. Men å forebygge eventuell overvekt i fremtiden.

(og mangel på karbohydrater kan skade barna, det er pisspreik, men nok om det..)

Skrevet (endret)

Poteter, ris, pasta og brød er en del av et vanlig kosthold, og de fleste tåler vel karbohydrater godt. Jeg ville ikke begynt å spise lavkarbo før jeg var sikker på at det var det som var problemet. Og det er faktisk naturlig å legge på seg i puberteten- småbarn er ofte tynne og spinkle, men får mer former i puberten. Så selvfølgelig, spis sunt og vær aktiv, men det er ikke nødvendig med slanking med mindre ungene er veldig overvektige.

Endret av Harlekin
Skrevet

Poteter, ris, pasta og brød er en del av et vanlig kosthold, og de fleste tåler vel karbohydrater godt. Jeg ville ikke begynt å spise lavkarbo før jeg var sikker på at det var det som var problemet. Og det er faktisk naturlig å legge på seg i puberteten- småbarn er ofte tynne og spinkle, men får mer former i puberten. Så selvfølgelig, spis sunt og vær aktiv, men det er ikke nødvendig med slanking med mindre ungene er veldig overvektige.

Vel, de fleste tror at alle tåler dette. Men uansett, mine intensjoner var ikke å diskutere lavkarbo, men bare nevne at det faktisk finnes mer enn 1 måte å spise på.

(Og omtrent alle som er overvektige(jeg tenker ikke på disse barna) er eller vil få insulinresistens, noe som gjør at vanlig kosthold fører til at disse personene vil fortsette å legge på seg, selv om kostholdet er riktig så sunt. Det er ikke fettet som gjør at en legger på seg i alle tilfeller..egentlig omtrent aldri, men det skal jeg som sagt ikke diskutere. Vet veldig godt at det er håpløst å diskutere slike ting med folk som har hengt seg opp i at "staten alltid har rett" og som ikke en gang ønsker å lete opp informasjon om andre kosthold.)

Gjest Den sjokkerte gj
Skrevet

Vet veldig godt at det er håpløst å diskutere slike ting med folk som har hengt seg opp i at "staten alltid har rett" og som ikke en gang ønsker å lete opp informasjon om andre kosthold.

Nei vet du hva, dette blir for dumt!

Jeg følger Fedons prinsipper selv, det samme gjør barna mine, men lavglykemisk kosthold er ikke (trenger ikke være) det samme som lavkarbo kosthold.

Vi spiser nok karbohydrater til at det dekker deres behov, men vi spiser de rette karbohydratene.

Du sier at lavkarbo ikke er slanking, men du sier også at med lavkarbo-kost går vekten nedover... Dette er slanking. (Slanking betyr "å gjøre slank, og det skjer gjennom vektreduksjon)

12-3 åringer trenger veldig sjeldent å redusere vekten sin.

Hvis de er overvektige (noe jeg ikke er overbevist om at trådstarters barn er) skal de stabilisere vekten, det vil si hindre vektøkning, og vokse inn i vekten.

Å stabilisere vekten gjøres gjennom riktig kost, og tilstrekkelig aktivitet.

Skrevet

Enig med en annnen gjest her inne, du kan faktisk kontrollere noe av dette.

Du kan bestemme hvor mye av lommepengene som skal gå til forbruk og hvor mye de må spare

Du kan si at de ikke får lov til å kjøpe boller/brus osv i ukedagene. Kan hende gjør de det alikevel, men dårlig samvittighet er ikke noe særlig.

Du kan bestemme hvor mye tid de skal bruke på tv/data

Hvorfor ikke kopiere supernanny og lag husregler, som gjelder både barn og voksne. For det er jo lite vits i å være streng med barna hvis mor og far sitter på data/ser tv it over det "lovlige" antall timer og/eller spiser usunn mat i ukedagene.

Det er tross alt foreldrene som har snavr for barnas helse, også når det gjelder vekt og kosthold.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alltid litt chubby når jeg var barn, særlig 12-15 års alderen. Spiste alltid hjemmelaget og normalt sunn mat, men mye. Etter jeg ble voksen (ca. 18-19 år)har jeg alltid vært tynn. Jeg spiser akkurat hva jeg vil og fortsatt mye, og har en helt vanvittig forbrenning som mange på min alder misunner meg (37 år).

Så lenge barna spiser normalt sunn hverdagskost hadde ikke jeg orket å telle kalorier og karbohydrater! Det er å sende feil signal. det er hverdagsmumsingen av boller og snop som må bort.

Skrevet

Hva med en godteri og bolle kake streik? Med premie selvsagt :jepp:

Skrevet

Karbohydrater som i poteter, ris og pasta er egentlig ikke laget for kroppen vår. I steinalderen osv så spiste man kun kjøtt og frukt. Mange får også veldig vondt i magen/luft av karbohydrater. Så det er faktisk gunstig for kroppen å ikke få i seg for mye.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For det første vil jeg si: Ja, det er kjempevanskelig å passe på barna sine døgnet rundt, man ser de kun om ettermiddag eller kvelden, så hvem vet hva de har spist og gjort resten av dagen.

Og ja, noen legger lettere på seg en andre, og må passe mer på hva de spiser.

Ja, sukkerholdig mat og drikke og hvetemel-mat(hvitt mel) legger seg rett på kroppen som fett. For mye mettet fett er jo ikke bra, men Sundt fett, derimot, er ikke farlig, det er bare sundt :)

Tror det er lurt å prate med de om spisevanene sine. Må de spise sjokolade, smågodt, chips, brus og hamburger/pølsebrød hver dag? Prøv å kutt det ned til fredag, lørdag og søndag, og deretter kun fredag og lørdag.

De har lagt seg til en veldig dårlig vane, men er lett å rette opp.

Det er så mye godt man kan lage som fruktsalat, smoothie ... finnes masse godt uten mel og sukker, bare søk på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...