Gjest Advarsel Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 Stor undersøkelse om barn og netterfaringer: Barn sårbare på nett Tre av fem unge har hatt negative nettopplevelser knyttet til nakenhet, vold eller fremmede som ønsket kontakt. Det viser den årlige undersøkelsen Norton Online Family, utført av Strategyone på vegne av Symantec, hvor 2805 barn fra åtte til 17 år, og 7066 voksne fra 14 land har deltatt. Norton Online Family er et selskap som selger nettbeskyttelsesutstyr rettet mot barnefamilier. - Rapporten gir et sjeldent innsyn i det elektroniske livet til unge mennesker i flere land, sier Per Hellqvist, sikkerhetsekspert i Symantec og forfatter av flere bøker om barn og nettsikkerhet. Etter en negativ opplevelse på nett knyttet til nakenhet, vold eller fremmede som ønsket kontakt, følte 39 prosent av de unge sinne, 36 prosent oppga at de følte seg oppskaket eller rystet, mens 34 prosent sa at de følte seg redde eller bekymret, viser undersøkelsen. kilde: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10001580 Jeg synes det høres utrolig ut. Men jeg er bekymret for at det er mange som er ute etter å utnytte barn på nett. Og dette gjør meg ikke mindre urolig akkurat. Jeg lar aldri barna mine bruke internett uten at jeg sitter sammen med de. Aldri om jeg vil la de få oppleve å bli utsatt for pedofile som vil vise seg frem for de. Aller lurer de til å vise seg frem. Og et viktig spørsmål: vet du hva barna dine gjør på nett?
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Fint innlegg. Det er viktig å være obs på hva slags sider barna er innom!
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Jeg synes det er skremmende at så mange menn er ute etter jenter på 14-15. Hva er det med menn og hvorfor tenner så mange av de på barn?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Det jeg synes er ganske skremmende med dette her (bortsett fra at unge opplever sånt), er at foreldre ikke holder seg oppdatert og følger med. Vi har hatt diskusjoner i klassene til mine barn, og overraskende mange foreldre vet ikke hva barna driver med - og dette er småskolen. Selv har jeg stålkontroll på hva ungene driver med her hjemme, nettet overvåkes. Hva de gjør borte får jeg ikke kontrollert på samme måte. Men jeg har snakket med dem om nettsikkerhet og nettikette. De har kommet og fortalt meg om negative opplevelser, og det tar jeg som et tegn på at de stoler på meg. I det store og hele har nettet en positiv effekt og er en positiv opplevelse for mine barn. De opplever å holde kontakt med andre, utvikle lese- og skriveferdigheter, mm. Men det er jo også veldig viktig at jeg følger med på det nye som kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå