helenaa Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 Jenta vår har gått i barnehagen noen uker, og kommer alltid hjem med bleia full av sand og småstein. Hun leker nok mye mer i sandkassen i barnehagen enn hun gjør når hun er på lekeplassen sammen med oss, men jeg synes det er påfallende at hun aldri har sand i bleia etter lek når hun er med oss. Så derfor lurer jeg på om sanden kommer fra stellebordet på barnehagen (eller andre steder?), og tenker at personalet kanskje burde gjøre en større innsats for å unngå at det havner i bleiene på barna. Hvilke erfaringer har dere? Er sand i bleia noe barn bare må leve med, eller er dette noe jeg kan/bør ta opp med personalet? Jeg vil ikke være en sånn mor som klager på alt mulig fra første stund, så derfor er jeg interessert i innspill.
Piper Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Jeg kan forstå at hun får sand i bleien, om hun sitter i sandkassen i bare bleien. Men jeg forstår det ikke like godt, om hun har andre klær utenpå.
~umulia~ Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 Sønnen vår hadde alltid sand i bleia om sommerene når han brukte bleie. Er egentlig ikke så mye å gjøre med det. Grunnen til at det blir mer i barnehagen er kanskje at det er flere barn der, og at de tar sand på hverandre. Nå er gutten min så stor at han har sluttet med bleier, men han har fortsatt sand i trusa, håret, bukselommene, skoene, sokkene osv når han kommer hjem fra barnehagen. Blir litt ekstra klesvask og støvsuging, men sånn er det når man har et aktivt barn som koser seg i lek med andre barn.
Shade Skrevet 15. juni 2010 #4 Skrevet 15. juni 2010 Ingenting barnehagen kan gjøre med det bortsett fra å nekte han å leke med sand
Leeloo Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Hehe, jeg spurte barnehagen hvordan i alle dager det kom sand i bleiene, og fikk en veldig enkel og logisk forklaring; når ungene leker i sandkassa heller de sand over seg selv og hevandre, sanda går ned i nakken, nedover ryggen og ned i bleien. Ergo - ikke så lett å unngå akkurat det problemet.
Rødtoppen86 Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Stemmer som Leeloo sier. Barna kaster sand både her og der, og den går ned i bodyen og videre ned i bleien. Jeg jobbet med små barn og kunne ikke skjønne hvordan sanda kunne komme i bleien når de hadde body og bukse og det hele, men så sniker det seg ned ovenifra fordi mange barn gjerne tømmer ei bøtte med sand nedover seg
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Så derfor lurer jeg på om sanden kommer fra stellebordet på barnehagen For du anser det som helt normalt at barnehagen har en bøtte med sand stående på stellebordet? Og som de så har nedi bleiene til ungene? Eller hvordan tenkte du egentlig når du mistenkte sanden for å komme fra stellebordet?
helenaa Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2010 Jeg tenkte at barna har sand på klærne som kommer på stellebordet når de legges oppå der (jeg har selv brukt stellebordet i barnehagen, og la merke til at det var sand på det). Jeg regner fortsatt med at litt av sanden kan komme fra stellebordet, men når dere KG-damer mener at sanden kan komme via nakken, så stoler jeg på at barnehagepersonalet gjør så godt de kan i stelleprosessen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 Hei:) Jeg jobber i barnehage og har selvfølgelig opplevd sand i bleien, nå er det stort sett hver dag da sandkassen er flittig brukt:) Vi sjekker bleien ofte og senest i går byttet jeg bare pga av sand;) ber om forståelse hvis det ikke blir gjort med en gang eller før foreldre henter, jeg har mange barn å ta vare på og uforette ting kan skje- men som sagt vi gjør så godt vi kan:)
Lassie Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 Det er som noen sier, unger tømmer sand nedover seg selv osv - så det er ikke til å unngå med mindre de ikke får lov å leke i sanda.
Xanadus Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Jeg kan forstå at hun får sand i bleien, om hun sitter i sandkassen i bare bleien. Men jeg forstår det ikke like godt, om hun har andre klær utenpå. Jo det skal jeg si deg, at sandkassebarn får alltid sand i trusa eller bleien, nesten uansett hvor mye klær de har på seg om sommeren. Men det er ikke farlig. Ikke noe å gjøre med det.
Susan Sto Helit Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Det er helt vanlig. Og omtrent like forståelig som når de noen år senere kommer hjem med hodebunnen full av sand. (Da snakker vi om 1 cm i tykkelse nede ved hårrøttene, og det sitter faktisk fast...) Årsak? De har lekt i sandkassa. Sand i skoene, bukselommene, trusa og i enhver brett på klærne er også vanlig.
Caramba Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 Jepp, kjenner fenomenet. Observerte sønnen min i sandkassa da han var i ettårsalderen og han helt konsekvent spader og bøtter innover slik at sanden rant nedover magen. Mye finner da veien inn halsåpningen... Etterhvert tror man de har fått en eller annen skummel infeksjon når man oppdager svarte prikker i hel hodebunnen, men det er sanden som setter seg i hår-røttene... Min gutt er ofte en skikkelig svarteper når han kommer fra barnehagen. Det synes jeg er et godt tegn på at han har lekt og kost seg ute hele dagen.
*Annie* Skrevet 16. juni 2010 #14 Skrevet 16. juni 2010 Sønnen min er dekket av sand når han kommer hjem fra barnehagen.... Tror de har det lidderlig morsomt! ;-)
litle_my Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 Etterhvert tror man de har fått en eller annen skummel infeksjon når man oppdager svarte prikker i hel hodebunnen, Eller et massivt luseangrep! *grøss*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå