Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg kjøpte meg nettopp en ny leilighet og skal leie den ut. Hva må jeg huske på når jeg skal leie. Hvordan finner jeg ut hvor mye jeg kan leie den ut for? Hvor mye i husleie? Hvordan får jeg tak i folk til å leie? På finn.no? Men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. Jeg har aldri leid ut en leilighet før og vet ingenting om lover og regler. Er det noen lover å regler jeg bør huske på? Hvordan skal kontrakten være? Bør jeg ta tre husleie måneder i depositum? Lønner det seg å leie den ut med møbler eller uten møbler? Er det lettere å kaste ut en leieboer om det er mine møbler enn leieboerens egne? Hva bør jeg tenke på? Og hvordan velger jeg ut en leieboer? Jeg er redd vedkommende ikke betaler husleia ol. Eller ødelegger leiligheten min. Det er en to roms leilighet jeg har kjøpt på 55 km. Leiligheten er veldig sentralt. To minutter å gå til sentrum, tog, buss, matbutikk og ett kjøpesenter. Leiligheten min har også en garasje. Og en ting til så skal jeg til møte med megleren om noen få dager. Hvordan foregår det? Hva sier megleren? Er det noe jeg bør spørre om? Hva skjer på det møtet? Hvilke papirer må jeg fylle ut? Jeg gruer meg sånn til møtet med megleren og er redd jeg skal gjøre noe katastrofalt. Vet det er mange spørsmål som jeg stilte her, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen nettsider som det står hva jeg skal gjøre? Jeg er ikke noe flink med data og å finne ut ting selv. Da jeg sliter med konstentrasjonen og hukommelsen. Men det jeg lurte mest på er om det lønner seg å leie leiligheten ut med møbler eller uten møbler. Tenker da på om det er lettere å kaste ut vedkommende da.? Er det det? Står det noe om regler om dette på nettet? Setter veldig stor pris på om noen orker å svare meg fordi jeg kan ingenting om dette. Og lover og regler er vanskelige å forstå synes jeg da.
NovaFlare Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Det eneste jeg vet er at du gjør lurt i å ikke bo der selv, for husleieloven er så sterk at det er så og si f**te umulig å få hevet ut idioten om h*n ikke oppfører seg bra. Leietakeren stiller mye sterkere enn deg, så vær kresen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Det eneste jeg vet er at du gjør lurt i å ikke bo der selv, for husleieloven er så sterk at det er så og si f**te umulig å få hevet ut idioten om h*n ikke oppfører seg bra. Leietakeren stiller mye sterkere enn deg, så vær kresen. Mente du at det er best at jeg ikke bor der selv? Skjønte ikke helt. Jeg er litt trøtt. Jeg skal ikke bo der selv, Men er det lurest økonomisk at jeg selv bor der enn at jeg leier ut leiligheten? Skal ikke bo der selv men lurte bare av ren nysgjerrighet
NovaFlare Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Det jeg mente er at hvis for eksempel leietakeren spiller høy musikk, er mye oppe om natten, bråker, eller ikke oppfører seg bra, er det fortsatt NESTEN umulig å få ham kastet ut, fordi leietakere er så beskyttet av husleieloven, spesielt hvis de har barn, da er det helt sykt hva som må til for å bli kvitt de... og da er det jo kjekt at du slipper å bo i samme huset
ejoty Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 1. Sjekk at utleie er lov i sameiet/borettslaget du har kjøpt leilighet. 2. Personlig hadde jeg prøvd å få leietaker til å stille med depositum tilsvarende 4 måneder, det tar tid å få kastet ut en leietaker. 3. Ha en god og utfyllende leiekontrakt! 4. Husk å skrive at sameiets/borettslagets husordensregler gjelder som en del av leiekontrakten. Legg ved en kopi av husordensreglene slik at leietaker får dette. Her kan du lese en huskeliste for utleiere som Huseiernes Landsforbund har satt opp. Vedr. møbler blir det ikke noe lettere å kaste ut en leietaker, bare fordi du leier ut møblert/delvis møblert. Hvis du leier ut møblert bør du lage en inventarliste og ha som vedlegg til leiekontrakten. Du må påregne normal slitasje på møblene.
liv Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Når det gjelder pris for utleie så må du huske at du må skatte av inntektene, så du må legge til det i tillegg til å få betalt lån/renter/avgifter, og spart til opppussing (slitasje).
Green Lady Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 2. Personlig hadde jeg prøvd å få leietaker til å stille med depositum tilsvarende 4 måneder, det tar tid å få kastet ut en leietaker. Du har ikke lov til å kreve mer enn 3 x husleie i depositum. Ellers kan du legge ut en annonse på finn.no. Hold visninger, vær kresen på de du velger. Jeg tror sjansen relativt sett er liten for å få en vanskelig leieboer. Men er du veldig redd for det, ville jeg satt det som krav å få en referanse fra tidligere leieforhold. Hvis du skriver det i annonsen, så vil det nok sile ut det mest useriøse. Og selv om husleieloven gir mye beskyttelse til leietaker, er også huseier beskyttet av loven.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 Er du villig til å betale litt for det, finnes det utleiefirma som leier ut mest til firma. Da vil du ha sikkerhet i at utleiefirmaet står som ansvarlig for leietaker, husleie osv. Da kommer bare leia inn på kontoen din. Men tjenesten koster noe selfølgelig. Men kanskje verd å undersøke!
Zzyzx Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Du har ikke lov til å kreve mer enn 3 x husleie i depositum. loven. § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. (...) Lov om husleieavtaler (Husleieloven). Til trådstarter. Loven jeg linker til over skal du sette deg veldig godt inn i før du leier ut. Så unngår du kanskje noen ubehagelige overraskelser. Hvis du ikke skjønner paragrafene, så få noen til å forklare dem for deg. Ikke spør her, for her får du garantert feilinformasjon. Endret 15. juni 2010 av Zzyzx
Green Lady Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. (...) Lov om husleieavtaler (Husleieloven). Til trådstarter. Loven jeg linker til over skal du sette deg veldig godt inn i før du leier ut. Så unngår du kanskje noen ubehagelige overraskelser. Hvis du ikke skjønner paragrafene, så få noen til å forklare dem for deg. Ikke spør her, for her får du garantert feilinformasjon. Nei, se det Ting har forandret seg siden jeg satt med nesen i lovboken
Pusemamma Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Er dette en borettslagsleilighet? I såfall har du ikke lov og leie ut uten og søke om dette til styret. De kan faktisk si ne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 I borettslag har du nå lov til å leie ut i inntil 3 år uten å begrunne hvorfor. Ny lov kom i fjor? Har ikke tid til å finne fram loven nå. Styret må allikevel få info om at den er leid ut og til hvem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 Du har ikke lov til å kreve mer enn 3 x husleie i depositum. Det er lov, men for de fleste leietakere er dette mye penger, så man begrenser utvalget sitt veldig dersom man setter depositumet for høyt. At folk har mye penger er ikke ensbetydende med at de er gode leietakere, de som er dårligst betalere er tross alt godt voksne, enslige menn med høy inntekt. I tillegg til at slike ting ikke sier noe om hvor godt de tar vare på leiligheten, eller hvor mye de bråker. Man får også kastet folk ut på 2-3 måneder, dersom man følger opp, så jeg ser ingen grunn tli å høyere depositum enn dette. Oppsigelsestiden bør minst være like lang som antall måneder du har depositum. Du bør sette deg skikkelig inn i dette, start med å gå inn på lovdata og les gjennom hele husleieloven. Mange utleiere slurver med sine plikter, så du bør kjenne til lovverket før du setter i gang. Legg spesielt merke til sakgangen i utkastelser, for at dette skal gå fort er det viktig at du reagerer med en gang husleie uteblir, og sender de lovpålagte purringene osv. Følger du opp slike ting raskt dersom det oppstår problemer minimerer du din risiko for tap ganske mye. Noter deg også hvilke deler av vedlikehold og reperasjoner som er din jobb og hva som er leietakers ansvar. Du finner standardkontrakter på nettet, eller så får du kjøpt det i de fleste bokhandler. For å sette pris bør du se hva lignende leiligheter går for i samme område. Setter du prisen høyt vil du få inn mer penger per måned, men du risikerer også at det tar lengre tid å finne leietakere, og at de flytter igjen så fort de finner noe billigere, og dette koster også penger for utleier. Så det lønner seg for de fleste å sette leia litt lavere enn maks, og heller få stabile leietakere som bor der lenge. http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article3688869.ece I forhold til din egen økonomi må du regne at du greier dine utgifter, dersom du leier ut ti av årets tolv måneder, for å ha en sikkerhetsmargin i forhold til tapt leie ved bytte av leietaker, problemer ol. Du bør heller ikke sette innbetalingen av ditt eget huslån slik at det avhenger av at du får leia samme dag. Dette kan gi deg problemer, både pga treghet i overføring mellom bankene, eller hvis leietaker betaler ett par dager over. Helst bør du ha en to-tre måneders buffer som kan dekke opp for eventuelle problemer. En slik buffer vil også være en fordel dersom noe stort og dyrt ryker i leiligheten, som du er pliktig til å fikse med en gang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 Bruk tidsbegrenset kontrakt, for da har du lovlig grunn til å kaste ut leietakeren etter kontraktslutt om du vil det. Å kaste ut en person som bråker, er sein med betalingen og som leier på ubestemt tid er lettere sagt enn gjort. Jeg er ikke sikker på hvor lang minste bindingstid ifølge lovverket er, dessverre. Men jeg ser at noen leier ut i et par-tre måneder på finn.no og skriver korttidsleie. Jeg vet ikke om disse bryter loven eller om det finnes unntak for disse, f.eks om huseier skal til utlandet i 3 måneder og trenger noen til å passe leiligheten? :klø:
Brunhilde Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 I borettslag har du nå lov til å leie ut i inntil 3 år uten å begrunne hvorfor. Ny lov kom i fjor? Har ikke tid til å finne fram loven nå. Styret må allikevel få info om at den er leid ut og til hvem. Men det krever, hvis jeg ikke tar helt feil, at du selv har bebodd leiligheten i et år først.
Pusemamma Skrevet 15. juni 2010 #16 Skrevet 15. juni 2010 I borettslag har du nå lov til å leie ut i inntil 3 år uten å begrunne hvorfor. Ny lov kom i fjor? Har ikke tid til å finne fram loven nå. Styret må allikevel få info om at den er leid ut og til hvem. Dette stemmer ikke helt. Jeg sitter selv i styret i et borettslag, ja du har lov og leie ut men styret skal godkjenne dette først. Vi har folk som har tatt seg til rette og leie ut uten og søke, vi kan selvfølgelig ikke kaste ut leieboerne nå. Vi trenger ikke vite hvorfor de vil leie ut. alle har sin grunn. Det er flere som spekulerer i dette og det kommer ut av kontroll. Vi må vite hvem som bor der pga sikkerhet osv.
boyboy Skrevet 15. juni 2010 #17 Skrevet 15. juni 2010 Hei Leietakerne må du screene skikkelig. Sjekk opp i deres finansielle situasjon og eventuelt politiattest eller lignende som kan dokumentere at du tar inn en god kandidat. Du vil ikke risikere å ha en eks dømt pedofil eller voldsmann i nabolaget. Gjør en skikkelig bakgrunnssjekk av potensielle leietakere. Få greie på om de har blitt kastet ut før, om de har vært sein med betalinger før osv. I Usa kan vi ivertfall få tak i en del papirer så lenge leietakeren går med på det, regner med det samme gjelder i Norge. Hvis ikke leietakeren går med på at du gjør en bakgrunnssjekk så ser jeg personlig på det som et rødt flagg. Og for å være på den sikre siden så finner du en annen leietaker som er villig til å bli screenet. Skaff deg en god leiekontrakt, og sett regler på hva du tillater og ikke tilatter på din eiendom. IKKE gå for den første leietakeren som viser interesse i å leie, det er tabbe nr 1. Finn ut mest mulig om den potensielle leietakeren, og velg den du føler kan respektere dine regler best mulig og som kan betale for seg. Du vil ikke ha en leietaker som fyller opp toalettskålen med sement, trust me
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #18 Skrevet 15. juni 2010 Bruk tidsbegrenset kontrakt, for da har du lovlig grunn til å kaste ut leietakeren etter kontraktslutt om du vil det. Å kaste ut en person som bråker, er sein med betalingen og som leier på ubestemt tid er lettere sagt enn gjort. Jeg er ikke sikker på hvor lang minste bindingstid ifølge lovverket er, dessverre. Men jeg ser at noen leier ut i et par-tre måneder på finn.no og skriver korttidsleie. Jeg vet ikke om disse bryter loven eller om det finnes unntak for disse, f.eks om huseier skal til utlandet i 3 måneder og trenger noen til å passe leiligheten? :klø: Man skal ha veldig gode grunner for å bruke tidsbestemt kontrakt, så det bør man sette seg godt inn i før man går inn på noe sånt.
Elle Melle Skrevet 15. juni 2010 #19 Skrevet 15. juni 2010 Da vi gjerne ville leie og havnet i konkurranse med en gjeng andre folk som også ville bo der, valgte husverten oss. Det gjorde han fordi vi var gift. Hn tenkte som så: Her har jeg truffet de som skal bo i leiligheten. Og det er ganske sannsynlig at de holder sammen i alle fall en stund. Tidligere hadde han leid ut til en dame som byttet mann veldig ofte, og ikke valgte seg den stille og rolige typen. dermed fikk han mye klager. Et annet bra alternativ er en snill kristen jente fra Vestlandet. Hvis dette er et sted med en kristen skole i nærheten, ville jeg hengt opp lapp der. Er det kontraktsmøte du skal ha med megler og tidligere eier? Da skriver dere under kontrakt og avtaler rundt slikt som utvask, resterende husleie, overtakelse og slikt vil jeg tro. Husk å ikke under noen omstendighet overta leiligheten før du har sjekket grundig at alt er ok. Mange brenner seg på det, og oppdager først etterpå at det er uvasket både her og der. Ellers lurer jeg fryktelig på hvorfor i alle dager du kjøper deg leilighet i den hensikt å leie ut hvis du ikke liker å sette deg inn i lover og regler. Det tror jeg kan bli vanskelig for deg, også når det gjelder skatt og slikt.
liv Skrevet 15. juni 2010 #20 Skrevet 15. juni 2010 Hei Leietakerne må du screene skikkelig. Sjekk opp i deres finansielle situasjon og eventuelt politiattest eller lignende som kan dokumentere at du tar inn en god kandidat. Du vil ikke risikere å ha en eks dømt pedofil eller voldsmann i nabolaget. Politiattest eller lignende får en ikke. En har vel ikke lov til å kjøre kredittsjekk en gang. Sjekke ligningen for tidligere år er vel eneste mulighet til å få et lite innblikk i en eventuell gjeldssituasjon. Men mye han ha skjedd økonomisk på halvannet år også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå