Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg lurer på om noen kan hjelpe med med dette: Er i fødselspermisjon, og får permisjonspenger utbetalt fra arbeidsgiver, men kun inntil 80% av 6 G (har egentlig lønn som overstiger 6 G). Nå har jeg fått feriepenger, og da trekkes jo 4/26 av lønnen fra feriepengeutbetalingen. Men dette fratrekket er gjort med utgangspunkt i den ordinære lønnen min (som er en god del høyere) i stedet for permisjonspengene jeg får hver måned. Er dette riktig? Skulle tro de burde ta utgangspunkt i permisjonsutbetalingene, dvs 80% av 6G i stedet for full lønn? (Permisjonen varer fra sept 09 til aug 10). Dette utgjør ca 1-2000 kr for meg, og for meg er det mye penger, så jeg vil helst at dette skal bli riktig hvis jeg har krav på det. Er veldig takknemlig for svar
naerin Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 De trekker deg vel for 100 % ferie, ikke 80 %. Min arbeidsgiver trakk meg også en ordinær lønning, men det utgjorde mer enn 2000 kroner gitt.... Du har jo 80 % lønn fordi du skal være hjemme lenger. Men ferien kommer jo i tillegg.... Man har jo ikke permisjon når man har ferie, kanskje det er derfor? Skjønner det egentlig ikke helt selv heller når jeg tenker meg om. Snakk med lønningskontoret! :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 TS her. Var litt vanskelig dette. Skjønner poenget ditt, naerin, at de beregner ut fra 100% i stedet for 80%. Men er det riktig at de tar utgangspunkt i full lønn (over 6 G) i stedet for permisjonspengene på 6G? Det er vel logisk at de trekker ut fra den utbetalingen jeg reelt ville hatt (dvs permisjonspenger, ikke lønn). Eller er jeg helt på bærtur? naerin: Trekket er på ca 7000 kr (dvs 4/26 av ordinær månedslønn), men jeg så på det kjapt, og det er differansen som utgjør ca 1-2000 kr tror jeg Nei, jeg får vel høre med lønningskontoret for sikkerhets skyld
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #4 Skrevet 15. juni 2010 Årets feriepengeutbetaling har utgangspunkt i fjorårets lønn. Fra feriepengene blir det trukket fire dagslønner (dersom du har fem uker ferie) og satsen for en dagslønn er den samme uansett om du har 100% eller 80% uttak av fødselspengeperioden.
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Og en ting til. Feriepengeutbetalingen er 12% av det du faktisk har tjent året før. Det spiller ingen rolle om du har jobbet lite eller mye, om du har hatt perm osv. Dagslønnen er den samme, uansett hvordan du snur og vender på det. Søren, så vanskelig det er å forklare ting man egentlig kan helt utenat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Takk for svar. Jeg skjønner at dagssatsen er lik uavhengig av om det er 80% eller 100%. Men hvis ordinær lønn er godt over 6G, mens permisjonspengene utgjør (80% av) 6G, er det da riktig å benytte ordinær lønn som grunnlag for trekket i år da? Skulle tro man benytter 6G som grunnlag da? Ha meg unnskyldt hvis jeg har litt tungt for det, får skylde på ammetåke
Gjest Tidssone Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Takk for svar. Jeg skjønner at dagssatsen er lik uavhengig av om det er 80% eller 100%. Men hvis ordinær lønn er godt over 6G, mens permisjonspengene utgjør (80% av) 6G, er det da riktig å benytte ordinær lønn som grunnlag for trekket i år da? Skulle tro man benytter 6G som grunnlag da? Ha meg unnskyldt hvis jeg har litt tungt for det, får skylde på ammetåke Jeg ville ha tenkt at ny årslønn også gav ny dagsats. Altså man går ned i lønn og dermed lavere dagsats. Tror nok at den gamle dagsatsen henger ved likevel. Dette fordi at når du skal ta ut ferie, så er du reelt på jobb og ikke i permisjon. Dermed er det vanlig lønn som gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå