nickname2 Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg skal prøve å stille spørsmål så lite veiledene som mulig. Jeg og kjæresten min(vi har vært sammen i snart et år) skal på en ukes båttur sammen i min båt. Båten er som sagt min, og det er jeg som betaler alle faste utgifter på den(båtplass, service opplag osv. I tillegg på turen kommer drivstoff, mat og drikke. Vi er begge i jobb, tjener omtrent det samme, i 30 årene begge to, og begge har ok økonomi(selv om min nok er noe bedre totalt sett). Hvordan bør slike utgifter til turen deles? 1. Jeg finner ut hva ca en ukes tilsvarende båt koster og leie (7-10K pr uke), og hun betaler hlavparten av dette til meg. I tilegg deler vi drivstoff 50/50(c1 1000-1500 kr), samt mat og drikke 50/50 (nå tar vel jeg en liten ankerdramm mer om dagen 2. Vi deler drivstoffutgifter, mat og drikkeutgifter 50/50 3. Vi deler kun mat & drikkeutgiftene (jeg betaler drivstoffet siden det er min båt) 4. Vi deler kun matutgifter, og har med hver vår drikke. 5. Vi handler inn hver vår mat, og hver vår drikke, og deler drivstoffutgiftene. 6. Vi handler hver vår mat og drikke, og jeg betaler drivstoffutgiftene siden det er min båt. Eller andre forslag til utgiftdeling i ferien. Det er interessant og høre folks mening om dette, og litt generelt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 alt 2 eller 3 virker mest naturlig for meg...
Shade Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Synes forslag 2 var det mest rettferdige Forslag 5 var forsåvidt også rettferdig men det virker litt kjipt å kjøpe egen mat og drikke når dere er på ferie sammen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Hadde det vært meg, ville jeg stått for båt, drivstoff og alkohol - hun for mat.
Vindmølle Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Jeg ville ha gått for alternativ to. At hun skal betale leie for båten når du allerede eier den synes jeg blir tøvete, men er det noen andre utgifter med båden i direkte forbindelse med turen - utover drivstoff - så kan hun gjerne være med å spleise på det. Å reise på tur sammen som et par og kjøpe hver sin mat/drikke høres direkte ukoselig ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Alternativ 1 faller ut for min del. Hadde det vært snakk om å leie/betale samme kostnad så er det ikke sikkert at jeg i det hele tatt ville ha brukt pengene mine på den måten. Alternativ 2 er det som i mitt hodet er mest rettferdig. At man deler kostnadene for drivstoff/havneavgifter samt mat og drikke som man kjøper sammen. Innkjøpene må vel planlegges i forkant. -Tilde-
juliane Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 Alternativ 2, selvfølgelig! Båten eier du jo uansett, så du får ikke noen ekstrautgifter på den selv om dere bruker den. Mat, drikke og drivstoff deler man selvfølgelig på siden man er voksne mennesker og til og med kjærester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå