Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 En mann som ikke har spist eller drukket siden ungdommen!
Mann 42 Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Dette hører vel hjemme på Natur og vitenskap? Nei, historien om en yogi som som gutt ble velsignet av en gudinne med et hull i ganen, som det siver nærende nektar fra, slik at han aldri har behøvd å spise eller drikke noe annet, hører nok hjemme her i krystalland.
ilcrappo Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Dette hører vel hjemme på Natur og vitenskap? Det hører hjemme et visst sted, ja. Men akkurat det underforumet jeg tenker på finnes ikke her på KG.
akkurat Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Nei, historien om en yogi som som gutt ble velsignet av en gudinne med et hull i ganen, som det siver nærende nektar fra, slik at han aldri har behøvd å spise eller drikke noe annet, hører nok hjemme her i krystalland. Står ikke noe om det i artikkelen...
Mann 42 Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Står ikke noe om det i artikkelen... google is your friend...
Gjest Child of nature Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 Nei, historien om en yogi som som gutt ble velsignet av en gudinne med et hull i ganen, som det siver nærende nektar fra, slik at han aldri har behøvd å spise eller drikke noe annet, hører nok hjemme her i krystalland. Haha, du måtte finne noe annet å sette fingeren på, som ikke står i artikkelen, hvor du overser de fakta som står der. Forskning, medisinske undersøkelser og leger som klør seg i hode og lurer på hvordan det er mulig for en 80åring å ha en hjerne som en 25 åring, å helse til en på 40 år. Så jeg lurer egentlig på om du gadd å lese den artikkelen? Dere maser jo bestandig på seriøs forskning. Hvis ikke dette er seriøs forskning, da vet ikke jeg!
Mann 42 Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Haha, du måtte finne noe annet å sette fingeren på, som ikke står i artikkelen, hvor du overser de fakta som står der. Forskning, medisinske undersøkelser og leger som klør seg i hode og lurer på hvordan det er mulig for en 80åring å ha en hjerne som en 25 åring, å helse til en på 40 år. Så jeg lurer egentlig på om du gadd å lese den artikkelen? Dere maser jo bestandig på seriøs forskning. Hvis ikke dette er seriøs forskning, da vet ikke jeg! Jeg har lest artikkelen, ja. Jeg har også lest de andre artiklene som ble skrevet om ham for noen uker siden, både i indisk og britisk presse, samt omtalen av ham og prosjektet på et par skeptiske nettsteder, samt artikler og omtale som ble generert da han forrige gang (og nå unnslipper årstallet meg, men det er noen år siden) tok kontakt med et sykehus for å få publisitet rundt et annet sultestunt. Jeg er forbauset over at du ikke kjenner til denne historien. Det burde være AKKURAT din type ting. Og dette er knapt nok seriøs forskning, av et utall grunner. For det første, så har de ikke egentlig hatt noen kontroll på om denne personen har tatt til seg vann. Han er observert av CCTV, men det betyr at han er observert av kamera som har dødvinkler. Han har hatt tilgang på vann til personlig hygiene og til munnskylling. Han har hatt anledning til å gå ut for å kjenne solen og luften. Han har vært kledd i sine luftige, vakre gevanter (en fotsid djellaba-lignende sak i rødt stoff) hele tiden. Og endelig har man, til tross for overvåkningen, "respektert hans integritet og privatliv", noe jeg antar innebærer at overvåkningen ikke har vært total. Tilogmed en amatør som meg kan tenke ut et antall måter som kunne vært brukt til å forsyne ham med væske, og som ville vært temmelig vanskelige å plukke opp med CCTV. Når man har så elendig eksperimentell kontroll som disse legene har hatt, så kan de ikke påberope seg at han har gjort noe som er fysiologisk umulig for en normalt menneske. Jeg vil gjerne henvise din oppmerksomhet på det sk Alpha-prosjektet (JREF sin torpedering av parapsykologisk forskning for 20-30 år siden, ved hjelp av utsendte juksemakere) for en utdypning av problemet: Forskere som VIL TRO, er ekstremt sårbare for juks fra lurendreiere som vil utnytte hullene i forsøksprotokollen deres. Og disse inderne har minst et hull i sin protokoll som er stort nok til å lede en hel bøling av hvite elefanter gjennom. Endret 15. juni 2010 av Mann 42
Gjest Child of nature Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 Jeg har lest artikkelen, ja. Jeg har også lest de andre artiklene som ble skrevet om ham for noen uker siden, både i indisk og britisk presse, samt omtalen av ham og prosjektet på et par skeptiske nettsteder, samt artikler og omtale som ble generert da han forrige gang (og nå unnslipper årstallet meg, men det er noen år siden) tok kontakt med et sykehus for å få publisitet rundt et annet sultestunt. Jeg er forbauset over at du ikke kjenner til denne historien. Det burde være AKKURAT din type ting. Og dette er knapt nok seriøs forskning, av et utall grunner. For det første, så har de ikke egentlig hatt noen kontroll på om denne personen har tatt til seg vann. Han er observert av CCTV, men det betyr at han er observert av kamera som har dødvinkler. Han har hatt tilgang på vann til personlig hygiene og til munnskylling. Han har hatt anledning til å gå ut for å kjenne solen og luften. Han har vært kledd i sine luftige, vakre gevanter (en fotsid djellaba-lignende sak i rødt stoff) hele tiden. Og endelig har man, til tross for overvåkningen, "respektert hans integritet og privatliv", noe jeg antar innebærer at overvåkningen ikke har vært total. Tilogmed en amatør som meg kan tenke ut et antall måter som kunne vært brukt til å forsyne ham med væske, og som ville vært temmelig vanskelige å plukke opp med CCTV. Når man har så elendig eksperimentell kontroll som disse legene har hatt, så kan de ikke påberope seg at han har gjort noe som er fysiologisk umulig for en normalt menneske. Jeg vil gjerne henvise din oppmerksomhet på det sk Alpha-prosjektet (JREF sin torpedering av parapsykologisk forskning for 20-30 år siden, ved hjelp av utsendte juksemakere) for en utdypning av problemet: Forskere som VIL TRO, er ekstremt sårbare for juks fra lurendreiere som vil utnytte hullene i forsøksprotokollen deres. Og disse inderne har minst et hull i sin protokoll som er stort nok til å lede en hel bøling av hvite elefanter gjennom. Godt å se at du også er skeptisk til forskning, hehe! Men du! De har faktisk (i følge artikkelen) undersøkt mannen medisinsk og kan ikke forstå at han ikke har avgitt urin og avføring. Jeg har vanskelig for å tro at under en slik medisink overvåkning vil si at en som påstår han ikke har spist og inntatt drikke vil få fri tilgang til do? De har medisinsk sett forandringer i hjernen som tilsvarer en 25 årings hjerne. Her er det medisinske faktaer!! Hva må til for at du skal ta slike forskere alvorlig? Må de være fra våre kanter?
Mann 42 Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Godt å se at du også er skeptisk til forskning, hehe! Men du! De har faktisk (i følge artikkelen) undersøkt mannen medisinsk og kan ikke forstå at han ikke har avgitt urin og avføring. Jeg har vanskelig for å tro at under en slik medisink overvåkning vil si at en som påstår han ikke har spist og inntatt drikke vil få fri tilgang til do? De har medisinsk sett forandringer i hjernen som tilsvarer en 25 årings hjerne. Her er det medisinske faktaer!! Hva må til for at du skal ta slike forskere alvorlig? Må de være fra våre kanter? Det er normalt at man ikke avgir urin eller avføring dersom man er moderat dehydrert. Så om han har klart å holde seg på et bestemt nivå av dehydrering uten å bli syk, så er ikke det noen umulighet. Forøvrig så kunne han utmerket godt ha pisset i en plastpose og latt den forsvinne diskret i et blomsterbed på en av sine spaserturer utendørs. Vann kunne han fått overlevert i små plastposer i store nok kvanta til at han kunne fungere normalt. Den forklaringen HAN gir på at han tilsynelatende kan klare seg uten mat og vann, og sågar har gjort det hele livet, siden han var 8, er at han som barn ble velsignet av en hinduistisk gudinne, som forsynte ham med et hull i ganen, fra hvilket det siver en nærende nektar, som er alt han noengang har behøvd. Han sier at han aldri har spist eller drukket, og det er dette han ville demonstrere, da han selv kontaktet sykehuset for å bli testet. Så: Hva er mest sannsynlig: At han har forberedt en liten svindel, eller at han er velsignet av en gudinne med en kilde til mat som er uforenlig med naturlovene? Som man sier: Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære beviser, og de glimrer ved sitt fravær her.
Gjest Child of nature Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 Det er normalt at man ikke avgir urin eller avføring dersom man er moderat dehydrert. Så om han har klart å holde seg på et bestemt nivå av dehydrering uten å bli syk, så er ikke det noen umulighet. Forøvrig så kunne han utmerket godt ha pisset i en plastpose og latt den forsvinne diskret i et blomsterbed på en av sine spaserturer utendørs. Vann kunne han fått overlevert i små plastposer i store nok kvanta til at han kunne fungere normalt. Den forklaringen HAN gir på at han tilsynelatende kan klare seg uten mat og vann, og sågar har gjort det hele livet, siden han var 8, er at han som barn ble velsignet av en hinduistisk gudinne, som forsynte ham med et hull i ganen, fra hvilket det siver en nærende nektar, som er alt han noengang har behøvd. Han sier at han aldri har spist eller drukket, og det er dette han ville demonstrere, da han selv kontaktet sykehuset for å bli testet. Så: Hva er mest sannsynlig: At han har forberedt en liten svindel, eller at han er velsignet av en gudinne med en kilde til mat som er uforenlig med naturlovene? Som man sier: Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære beviser, og de glimrer ved sitt fravær her. Doctors have not found any adverse effects in his body from hunger or dehydration. They think that yoga exercises may have caused Jani’s body to undergo a biological transformation. The researchers said tests found that his brain is equivalent to that of a 25-year-old. Så du mener at disse Indiske forskerne ikke har tenkt det du tenker? Sett muligheter for svindel og som er generelt naive? Mannen mener selv at han er velsignet av en gudinne. Forskerne mener: They think that yoga exercises may have caused Jani’s body to undergo a biological transformation. The researchers said tests found that his brain is equivalent to that of a 25-year-old. Samme som at de nå tror meditasjon er med på å forandre hjernen. Meditasjon kan ikke bare forandre hjernen, men også styrke immunsystemet, mener psykologiprofessor. Link: Meditasjon forandrer hjernen, mener forsker - Forskning.no
Mann 42 Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Så du mener at disse Indiske forskerne ikke har tenkt det du tenker? Sett muligheter for svindel og som er generelt naive? Mannen mener selv at han er velsignet av en gudinne. Ja, det er akkurat det jeg mener. Og de beskrivelsene av prosjektet som jeg har sett, får meg ikke til å endre mening. Ang det du sier om meditasjon som en nyttig og fin ting som har innvirkning på kropp og sjel. Meget mulig. Jeg har drevet med forskjellige former for meditasjon selv, og det har helt klart en en virkning på hvordan man fungerer mentalt. Jeg har lest at man finner karakteristiske endringer i hjernebølgene under meditasjon, og av egen erfaring vet jeg at det kan ha en god effekt på konsentrasjonsevne, hukommelse og evne til å følge sine egne assosiasjoner. Dvs en bedret forståelse også av egne tanker, og en bedret evne til selvrefleksjon. Selv om det er relativt subjektivt. Og at yoga kan ha gode helsemessige effekter, er jeg helt med på. Men neppe i en slik grad at det blir mulig for en person å gå i flere uker uten mat og vann. DET er fysisk umulig. Så med mindre vi skal akseptere gudinnehistorien, så er svindel den eneste alternative, og etter min mening mest sannsynlige forklaringen, og den har de ikke tatt de nødvendige skritt for å utelukke. Endret 15. juni 2010 av Mann 42
Gjest Child of nature Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Ja, det er akkurat det jeg mener. Og de beskrivelsene av prosjektet som jeg har sett, får meg ikke til å endre mening. Ang det du sier om meditasjon som en nyttig og fin ting som har innvirkning på kropp og sjel. Meget mulig. Jeg har drevet med forskjellige former for meditasjon selv, og det har helt klart en en virkning på hvordan man fungerer mentalt. Jeg har lest at man finner karakteristiske endringer i hjernebølgene under meditasjon, og av egen erfaring vet jeg at det kan ha en god effekt på konsentrasjonsevne, hukommelse og evne til å følge sine egne assosiasjoner. Dvs en bedret forståelse også av egne tanker, og en bedret evne til selvrefleksjon. Selv om det er relativt subjektivt. Og at yoga kan ha gode helsemessige effekter, er jeg helt med på. Men neppe i en slik grad at det blir mulig for en person å gå i flere uker uten mat og vann. DET er fysisk umulig. Så med mindre vi skal akseptere gudinnehistorien, så er svindel den eneste alternative, og etter min mening mest sannsynlige forklaringen, og den har de ikke tatt de nødvendige skritt for å utelukke. Interessant med din studie av meditasjon. Jeg selv mediterer mye og bruker også det som en del av behandlinger med mine klienter. Men vet du? Jeg er selvsagt veldig skeptisk til at noen kan leve uten føde og drikke så lenge. Slike ting er vanskelig å ta inn. Så joda, jeg har fått dette med meg før. I en eller annen avis mener jeg å huske. Ser jo nå i denne artikkelen at de fortsatt driver på med forskning. Så får tiden vise hva som er reelt eller ikke. Det er bare så interessant å se som jeg sa i ste, at dere roper bestandig etter bevis. Når det så ligger medisinske fakta på bordet, så tror dere ikke på det heller. Da er det noe galt med forskerne. Men uansett, ha en fin dag videre Endret 15. juni 2010 av Child of nature
Mann 42 Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Interessant med din studie av meditasjon. Jeg selv mediterer mye og bruker også det som en del av behandlinger med mine klienter. Men vet du? Jeg er selvsagt veldig skeptisk til at noen kan leve uten føde og drikke så lenge. Slike ting er vanskelig å ta inn. Så joda, jeg har fått dette med meg før. I en eller annen avis mener jeg å huske. Ser jo nå i denne artikkelen at de fortsatt driver på med forskning. Så får tiden vise hva som er reelt eller ikke. Det er bare så interessant å se som jeg sa i ste, at dere roper bestandig etter bevis. Når det så ligger medisinske fakta på bordet, så tror dere ikke på det heller. Da er det noe galt med forskerne. Men uansett, ha en fin dag videre Du tenker tydeligvis at det er urimelig av meg å se litt ekstra nøye på opplegget rundt en slik person når den "vitenskaplige" konklusjonen er at det har skjedd et mirakel? Men det syns virkelig ikke jeg. For hvis vi skal kjøpe påstandene om at han har tilbragt 5 uker uten å hverken spise eller drikke, så har det skjedd noe som ikke KAN skje. Uansett hvor avslappet og mellow man blir, så kan man ikke forandre på grunnleggende fakta ved den mennesklige organismen: Vi mister fuktighet gjennom huden.OGSÅ uten å svette. Vi mister fuktighet gjennom slimhinner, som i luftveiene og øynene. Det er ganske enkelt ikke fysiologisk mulig å gå så lenge uten å drikke. Yoga og meditasjon kan ikke forandre på det. Så enten har han drukket noe "på naturlig vis" og altså jukset, ELLER så må vi godta hans versjon: Han får i seg væske og næring ad overnaturlig vei. Mirakler ligger ikke for meg, og jeg tror det er langt mer sannsynlig at når det ser ut til at opplegget gir rom for fusk, så vil det forekomme fusk. tillegg: Jeg tror jeg vil si det slik: "Vitenskaplighet" er ikke en verdi som springer ut av mannen som har gjort forskningen. Det er en verdi som springer ut av metoden forskningen er gjort med. Forskning er, kort og godt, ikke bedre en forskningsmetodikken som er benyttet. Når vi kritiserer forskere, så formulerer vi ikke kritikken som "Men han har jo ingen hvit frakk!" Derimot kritiserer vi metodikken. Endret 16. juni 2010 av Mann 42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå