musikkfrelst Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg er ei jente på 18 år, som har et år igjen på vgs før jeg skal videre. Jeg har alltid vært opptatt av at jeg vil ha en jobb jeg bidrar med noe positivt i, og en jobb jeg trives i. Til dere som er enten førskolelærer, eller allmenlærer (barneskole eller ungdomsskole), hvorfor valgte du det du gjorde? Trives du? Hvilke utfordringer er det? Hva anbefaler du? Hvordan er skolegangen? Lønn?
Gjest WendyClear Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Jeg har ikke utdannelsen enda, men tenkte jeg kunne prøve å svare alikevel, da jeg har lurt på det samme den siste tiden. Jeg har jobbet i barnehage og på minisats det siste året, da har jeg jobbet med barn i forskjellig aldersgruppe. Dette har hjulpet meg på veien. Til høsten starter jeg allmennlærer 5-10, med norsk som hovedfag. Jeg valgte dette fordi jeg ønsket noe som var mer krevende faglig (jeg er veldig glad i norsk litteratur), og fordi jeg jobber bra med de litt eldre barna. Ingen kan anbefale deg hva du skal velge, da det kommer ann på hva du liker og hva du trives med. hvilken aldersgruppe kunne du tenke deg å jobbe med? Liker du et enklere opplegg med mer fri lek eller å undervise i et klasserom? Ungdomskole fører med en del retting av prøver og tekster, er det noe du kunne tenke deg? En grunnskolelærer kan tjene ca. 350 000 i året, tror førskolelærerlønna ligger ganske likt (uten at jeg har sjekket opp dette). Håper svaret mitt kan hjelpe deg litt
Gjest goodtwin Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Ligger førskolelærer ca likt som allmennlærere i lønn? Allmennlærere har jo et ekstra år med utdanning... Ikke vet jeg =) er ferdig utdannet allmenlærer om et år, og gleder meg sinnsykt til å komme ut i jobb. Jeg vet ikke hvilket alderstrinn jeg kommer til å ende opp på (siden jeg går på den "gammaldagse" lærerutdanninga), men det blir nok mellomtrinn eller ungdomstrinn for min del. De minste (nå snakker jeg småskole, ikke barnehage) er helt herlige de også, men det blir litt mye oppdragelse fremfor undervisning... Men jeg vet som sagt ikke, spennende å se hvor jeg ender opp om et år :D ååå.. som jeg gleder meg!!
Frøken Smilla Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Jeg er lærer i grunnskolen, og stortrives! Jobber for tiden på mellomtrinnet (5.-7.), men jeg tok utdannelsen før den ble "spesifisert", og kan også jobbe på småskoletrinn og ungdomstrinn. For meg var det et bevisst valg å jobbe i skolen fremfor i barnehage, og ergo ta allmennlærerutdanningen. Jeg ønsket mer faglig fokus, og jeg ønsket å jobbe med mer selvstendige barn. Det er også derfor jeg trives best på mellomtrinnet; der er de fortsatt barn, samtidig som de kan mye og får til mye. Du spør etter utfordringene ... Heh, where to start? Den største utfordringen er at ingen dag er lik. Og man må ta ting "på sparket" veldig ofte. Man utfordres på grensesetting og sin egen autoritet, og sin egen evne til å løse konflikter. Kreativitet er en fordel. Og tålmodighet. Nå skal det sies at jeg aldri har sett på meg selv som hverken det ene eller andre, men i jobbsammenheng er jeg det allikevel. Hvordan utdannelsen er nå, med det nye systemet, vet jeg ikke. Hva lønnen angår er nok startlønnen for nyutdannede lærere rundt 350 000,- pr i dag, men så går man opp til ca. 360 000,- etter fire år, og opp igjen etter nye fire (altså åtte totalt), og sånn fortsetter det. Tilsvarende er førskolelærerlønnen ca. 315 000,- som "nybegynner", og du stiger ikke like mye mellom 0, 4 og 8 år. Som ped.leder er årslønn ca. 10 000,- høyere enn førskolelærer. OBS: tallene er basert på de nivåene som var før vårens lønnsoppgjør, det er noe høyere nå. Allmennlærere får i alle fall minimum 7100,- + 1.15% av grunnlønn i lønnsøkning, vet ikke hvordan det gikk med førskolelærerne, dessverre. Du kan lese mer om lønn og lønnstabeller på www.utdanningsforbundet.no.
Leanne Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Jeg er utdannet førskolelærer og valgte det fordi jeg trives godt med de "små" barna. Jobber nå med barn 2-6 år. Det er spennende å ha såpass frihet som man har i barnehagen, vi har jo en rammeplan vi må følge, men på skolen er det mye mer klarlagt hva man skal igjennom hvert år. Man kan velge å fordype seg mer i et tema i noen måneder, man har mer personal å spille på. Vi er 4 voksne på 22 barn, så vi kan dele oss opp i mindre grupper og holde på med ting etter interesse og hva barna trenger.. Å være forskolelærer er også en krevende jobb, man skal følge opp alle barna og etterhvert jobbe for at de blir skoleklare. Det er utfordrende med tospråklige som helst skal lære seg flest mulig begreper og ha god språkforståelse før skolestart. Det blir hektisk når det er fravær blant personale og man ikke får vikarer. Å være alene med 22 barn på vinteren er ingen god situasjon.. Bare påkledningen tar jo sin tid... Men jeg tror mange av utfordringene og frustrasjonene er de samme innenfor barnehage og skole, barn med dårlig språkutvikling som ikke får nok hjelp, barn som trenger logoped men som ikke får nok trening, barn med atferdsvansker som helst skulle hatt en voksen "på seg" hele tiden for å få en fin hverdag, også kan det jo være konfliktfullt i forhold til foreldresamarbeid - spesielt i de tilfellene man vil kontakte ppt/bup eller andre for å få hjelp. Min erfaring er at en del foreldre som synes det er vanskelig å ta det steget. Da jeg valgte førskolelærer utdanningen var det også litt med tanke på videreutdanning. - Tar man GLSM (30 studiepoeng) + 30 studiepoeng i et annet relevant fag kan man undervise 1-4 klasse. - Man kan gå videre og ta master i pedagogikk, bli logoped med mer. Man kan også jobbe som styrer i barnehage når man er utdannet førskolelærer, og man kan jobbe som lærer på barn og ungdomslinja på videregående. Alt dette surrer i bakhodet, men akkurat nå ELSKER jeg jobben min og kan ikke tenke meg å gjøre noe annet! Selv om jeg stadig vurderer litt videre utdanning er det ikke sikkert jeg flytter på meg i det hele tatt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Jeg er ei jente på 18 år, som har et år igjen på vgs før jeg skal videre. Jeg har alltid vært opptatt av at jeg vil ha en jobb jeg bidrar med noe positivt i, og en jobb jeg trives i. Til dere som er enten førskolelærer, eller allmenlærer (barneskole eller ungdomsskole), hvorfor valgte du det du gjorde? Trives du? Hvilke utfordringer er det? Hva anbefaler du? Hvordan er skolegangen? Lønn? Jeg vil anbefale deg å lese litt mer i f.eks fagplanene til de ulike utdanningene. Dagene i b.hage og skole vil jo være veldig ulike, ikke minst med tanke på barnas alder. Noe å tenke på; Om du er mest interessert i fagene, (matte, norsk, naturfag o.l), og ønsker å undervise i disse, er nok allmennlærer mest passende. Om du er mer interessert i (faget) pedagogikk generelt, og kanskje spesielt utviklingsteori, er muligens førskolelærerutdanning noe for deg.
musikkfrelst Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2010 Tusen takk for svar! Dette gjorde det i bunn og grunn enda vanskeligere. Jeg har alltid sett for meg å på ungdomsskolen, men etter det jeg leste nå, heller jeg kanskje mer mot førskolelæreren. Min eneste bekymring er når jeg selv sitter med 2-3 barn, og skal først gå i barnehagen hele dagen, deretter komme hjem til mine egne, om det kanskje blir litt for mye? Og ikke missforstå, jeg elsker barn. Jeg lurer også på hvordan studiet er oppbygd til Førskolelærer? Hvor mange timer i uka? Hva spesifiserer man seg innen? Hvilke valgfag? Muligheter for videreutdanning?(Dette så jeg et svar på, noe som virket meget interesant!)
Gjest gabriela Skrevet 21. juni 2010 #8 Skrevet 21. juni 2010 Jeg vil bare advare om at de vurderer å endre på at man kan undervise i 1.-4. klasse med 60stp ekstra i tillegg til førskolelærerutdanningen etter at grunnskolelærerutdanningen ble todelt. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om på høgskolen.
Leanne Skrevet 21. juni 2010 #9 Skrevet 21. juni 2010 Tusen takk for svar! Dette gjorde det i bunn og grunn enda vanskeligere. Jeg har alltid sett for meg å på ungdomsskolen, men etter det jeg leste nå, heller jeg kanskje mer mot førskolelæreren. Min eneste bekymring er når jeg selv sitter med 2-3 barn, og skal først gå i barnehagen hele dagen, deretter komme hjem til mine egne, om det kanskje blir litt for mye? Og ikke missforstå, jeg elsker barn. Jeg lurer også på hvordan studiet er oppbygd til Førskolelærer? Hvor mange timer i uka? Hva spesifiserer man seg innen? Hvilke valgfag? Muligheter for videreutdanning?(Dette så jeg et svar på, noe som virket meget interesant!) Jeg er selv mor til 2 barn, 3 og 5 år og jobber i barnehage. Nå går barna heldigvis i en barnehage hvor det skjer mye i løpet av uka, de er ofte på tur, mye ute i barnehagens uteområde, de sykler, bader i spreder, sandkassa osv.. Om vinteren aker de og har muligheter for å gå på ski i barnehagen. Og i helgene gjør vi ingenting Og det er både store og små fornøyd med. Jeg har ikke overskudd til fjellturer, søndagsturer, hoppeloppeland, tusenfryd, badeland osv hver eneste helg... Det hender jo at vi finner på noe sammen med barna, men etter en uke i barnehagen er barna slitne de også og trives godt hjemme. De leker inne/ute med hverandre og barna i nabolaget.. Vil det forresten være annerledes om du jobber på ungdomskolen når du har 2-3 tenåringer hjemme, enn å jobbe i barnehage når du har 2-3 små barn hjemme?
Thunderbat Skrevet 22. juni 2010 #10 Skrevet 22. juni 2010 Jeg er selv ferdigutdannet førskolelærer nå i år, og jeg vil bare si at det varierer veldig hvordan de ulike høyskolene legger opp førskolelærerutdanningen. Men hos oss (hint) har vi hatt pedagogikk alle årene, og andre mindre fag (stort sett 10 studiepoeng) hvert år. Fag kan f.eks. være norsk, forming, musikk, naturfag, religion med mer. Men alle fagene er selvsagt rettet mot hvordan en arbeider med disse fagene med barn fra 0 til 5 år. Noen skoler som for eksempel Dronning Mauds Minne tilbyr spesialiserte retninger innenfor for eksempel estetiske fag. Der jeg gikk hadde vi et semester med "valgfag/spesialisering" siste året. Jeg gikk organisasjon og ledelse for barnehage, andre jeg kjenner tok musikk, forming, naturfag, kroppsøving med mer. Det er i allefall et mangfoldig, morsomt og lærerrikt studie. Jeg anbefaler deg å sjekke ut de aktuelle skolene for hvordan de legger opp førskolelærerutdanningen.
Thunderbat Skrevet 22. juni 2010 #11 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Dobbelpost! Endret 22. juni 2010 av Thunderbat
Rosenrød Skrevet 22. juni 2010 #12 Skrevet 22. juni 2010 Vil bare opplyse om at det blir vanskeligere og vanskeligere for førskolelærere å få jobb innen skoleverket, ser det helt tydelig i Stavanger f.eks. Så dersom du ønsker å jobbe i skolen, ville jeg ikke tatt førskolelærerutdanningen. Selv jobber jeg på mellomtrinnet og litt på ungdomstrinnet, og kunne ikke tenke meg å undervise på lavere trinn enn 5. klasse. Men det er nå meg:-)
musikkfrelst Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 4. juli 2010 Det passer bra at du snakker om Hint, siden det er den skolen jeg mest trolig kommer til å gå på, uavhengig om det blir førskolelærer eller lærer. Etter alle svar vurderer jeg mer og mer på førskolelærer siden jeg er så glad i små barn
Kokkelimonke Skrevet 5. juli 2010 #14 Skrevet 5. juli 2010 Jeg er selv utdannet førskolelærer, og nå nylig akkurat blitt ferdigutdannet med master i spesialpedagogikk. Forstår at valget ditt er vanskelig. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg tatt lærer i bunn, rett og slett fordi det åpner opp for mange flere muligheter enn førskolelærer. Ellers er det jo slik som flere her inne har påpekt, barnehage er mye lek og fokus på sosialisering og utviklingsprosessen til det enkelte individ. Lykke til med valget ditt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå