Gjest Jente 26 Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg er ei jente på 26 som føler meg veldig alene. Jeg bor i Oslo (er innflytter), der jeg har svært få venner jeg kan være sammen med, til tross for at jeg har bodd her en stund. Har til tider virkelig anstrengt meg for å bli kjent med flere, men min erfaring er at Oslo er en ganske ensom by, der de fleste bryr seg mest om sitt og sine, og det er vanskelig å bli kjent med nye mennesker. I tillegg har jeg en samboer som er mye bortreist pga. jobben. Problemet er at jeg føler at livet mitt i stor grad styres etter ham. Det er ikke akkurat en bevisst taktikk, men jeg føler at jeg legger opp livet mitt etter ham fordi jeg så gjerne vil treffe ham mest mulig når han er hjemme, noe som blir feil for både ham og meg. For meg, fordi jeg føler meg veldig avhengig av ham (noe som ikke akkurat hjelper på min selvfølelse, samt at jeg kommer bakpå med mine egne gjøremål), og for ham, fordi han helt sikkert gjerne vil styre sin egen hverdag uten at han føler at han blir "bremset" av meg eller at han må ha dårlig samvittighet for meg. Poenget er at jeg ønsker at vi skal være likeverdige, jeg vil ikke føle at han skal trenge å "passe på" meg. :gjeiper: På mange måter føler jeg at jeg er i ferd med å miste meg selv. For noen år siden var jeg veldig aktiv, jeg har tidligere bodd utenlands på egenhånd og reist mye. De siste årene har jeg imidlertid mistet mye selvtillit (pga. et destruktivt forhold jeg hadde tidligere, blant annet) og tør mindre. (Dette skyldes nok også at jeg slet med en depresjon etter det forrige bruddet mitt.) Føler at jeg blir altfor passiv, og det er virkelig ikke den jeg er. Jeg pleide å være en aktiv og glad jente som stort sett fikk til det jeg ville, mens jeg nå føler at jeg nærmest isolerer meg og sliter med å komme i kontakt med folk. Skulle gjerne ha reist igjen, men det som stopper meg er at jeg tror det kommer til å være veldig belastende for forholdet vårt hvis jeg også er mye borte. Er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan komme over denne "kneika"? Kunne trengt å involvere meg i noen aktiviteter og treffe litt folk, og jobbet litt med å forbedre selvtilliten. Legger til at jeg egentlig har mer enn nok å gjøre når det gjelder studier/jobb, så det er ikke slik at jeg har for mye tid (snarere tvert imot) men likevel trenger jeg å få litt mer sosialt stimuli. Tror det hadde hjulpet både meg og kjæresten (det er vel ikke akkurat så veldig attraktivt å ha en samboer som ikke eier selvtillit...! :gjeiper:) Råd mottas med takk!
Frk Snasen Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Vel, du sier selv at det er selvtilliten din som det er noe i veien med, så det er selvsagt at du må jobbe med den. Enten alene eller sammen med en psykolog. Det finnes sikkert masse gode selvhjelpsbøker der ute som fint kan ertsatte en psykolog også, så hvorfor ikke lese noen gode bøker og hjelpe deg selv?
Gjest Jente 26 Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Takk for svar, frk. Snasen Er i utgangspunktet ikke negativ til selvhjelpsbøker, har lest f.eks. "The Secret" og "Selvfølelse nå", men sliter med å overføre det jeg leser til praksis. Har vært hos psykolog også, uten at jeg følte at det hjalp så veldig. Men det er mulig problemet ligger hos meg, vet jo at det krever at man jobber ganske mye med seg selv. Hos psykologen fikk jeg også høre at dårlig selvtillit er en del av personligheten og vanskelig å gjøre noe med, DET var veldig motiverende... :gjeiper:
Gjest Jente 26 Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Er det forresten noen som har noen gode tips til sosiale aktiviteter/ting jeg kan gjøre, så jeg blir litt mer opptatt og litt mindre avhengig av kjæresten? Det var vel først og fremst dét jeg var ute etter da jeg startet denne tråden, men skjønner at jeg må bli litt flinkere til å fatte meg i korthet... :gjeiper:
Bustetroll Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Hva med et eller annet slags kurs som står i henhold til dine interesser? Matlaging? Yoga? Dans? Salsa? Tango? Tegning? Keramikk? Oslo har jo enorme mengder med sånne tilbud. Du kan jo også engasjere deg i en forening? Røde kors? Du kan være støttekontakt. Det er jo jobb, men du kan jo i stor grad velge hva slags "bruker" du vil ha, og det er gjerne en kjempe fin måte å være sosial på.
Gjest Jente 26 Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Har faktisk vært i kontakt med en frivillig organisasjon allerede om å jobbe for dem, men fant ut at det sannsynligvis vil ta for mye tid ved siden av fulltidsjobb og -studier. Men takk for tips, Bustetroll. Kan jo prøve yoga eller noe sånt.
Frk Snasen Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Takk for svar, frk. Snasen Er i utgangspunktet ikke negativ til selvhjelpsbøker, har lest f.eks. "The Secret" og "Selvfølelse nå", men sliter med å overføre det jeg leser til praksis. Har vært hos psykolog også, uten at jeg følte at det hjalp så veldig. Men det er mulig problemet ligger hos meg, vet jo at det krever at man jobber ganske mye med seg selv. Hos psykologen fikk jeg også høre at dårlig selvtillit er en del av personligheten og vanskelig å gjøre noe med, DET var veldig motiverende... :gjeiper: Hmm... for en ting å si. :gjeiper: Håper du skjønner at den personen egentlig ikke har peiling. Du er i allefall på god vei til å finne ut av hva som plager deg og bare det er et skritt i riktig retning. Det mtp å overføre disse tingene i praksis er ikke bare-bare, i hvertfall ikke mtp the secret, men øvelse gjør mester. Yoga ser jeg blir foreslått. Det er faktisk veldig bra.
Gjest Micka Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Reagerte også på det den psykologen sa. Så glem den uttalelsen der. Boka "tenk deg glad" er fin. Det hjelper også å få følelsen av at du mestrer noe. Hva det kan være, vet du best selv:)
Gjest Jente 26 Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 Takk for gode tips, alle sammen! Skal prøve både yoga og "Tenk deg glad"
Idril_M Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Takk for gode tips, alle sammen! Skal prøve både yoga og "Tenk deg glad" Jeg ser du skriver lenger oppe at du tror frivillig arbeid vil ta for mye tid ifht jobb. Jeg tror virkelig du bør undersøke det litt nærmere. Min erfaring er at frivillige foreninger trenger all frivillig innsats, uansett hvor få timer du har tilgjengelig. Røde Kors i Oslo har f.eks. informasjonsmøter hver måned hvor de forteller interesserte om alt det forskjellige man kan gjøre i Røde Kors. Det skader ikke å prøve. Jeg er innflytter til Oslo selv, og har funnet alle mine venner enten gjennom utdanning eller frivillig innsats. En gang satt jeg to timer og informerte om en kunstfestival, blant annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå