Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest nemorosa
Skrevet

Dette er noe jeg alltid har hørt hos frisøren og jeg har hatt flerfoldige diskusjoner med venninner om temaet. Jeg har alltid ment at håret ikke "merker" at det blir klippet for så plutselig å begynne å vokse raskere(og at det med å klippe seg ofte heller er et triks for å håve inn mer penger), mens mange av mine venninner åpenbart har vært av denne oppfatningen. Jeg kan til en viss grad tro at det heller har å gjøre med at når håret blir slitt spiser dette seg oppover hårstrået, noe som fører til at det kan virke som om håret vokser saktere. Dette kan isåfall forklare mine tidligere forsøk på å spare til langt hår ved å gå sjeldent til frisøren; noe som førte til at håret mitt alltid måtte klippes ned til der jeg var ved forrige frisørbesøk pga veldig slitte tupper.

Etter jeg ble student i høst og flyttet til ny by fikk jeg meg en ny frisør, som også mente at jeg burde klippe meg oftere fordi håret da ville vokse raskere. Helst stusse en gang i mnd eller så. Etter å ha hørt dette så mange ganger tidligere - og ignorert det - bestemte jeg meg for å prøve ettersom det var veldig rimlig med stussing på denne frisørsalongen + at jeg ikke hadde kommet noen vei ved å klippe meg sjeldent. Jeg ba henne derfor om å klippe bort alt det som var slitt(noe som førte til at jeg fikk halvparten så kort hår som jeg hadde) og hun lovte meg at jeg innen sommeren ville ha like langt hår som jeg hadde bare jeg kom innom en gang i mnd! Håret skulle da også bli mye sunnere enn det var.

Jammen fikk hun rett også(!) og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn og lurer på hva som egentlig har skjedd. Har håret mitt virkelig begynt å vokse raskere? Eller er det teorien min om at det slitte på håret spiser seg oppover som har hatt det meste å si? Hadde vært morsomt om noen hadde noen innspill på dette, for dette er noe jeg har lurt på lenge altså :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det det handler om er vel hvor sunt håret er.

Er håret slitt og skadet, vil det ikke vokse særlig livlig. Er det fritt for skader, og fult av næring, har det grobunn for å vokse mer.

Er slik jeg ser det, i hvert fall! Blir jo som med planter og trær som trimmes og fjernes for visne blader og kvister :)

Skrevet

Dette er en myte. Det som derimot kan skje er at om du har slitt hår (kjemiske behandlinger, børsting mens det er vått, for mye hårprodukter, glattetang, føner, etc)kan håret brekke av før det rekker å vokse seg langt. Ved hyppig stussing fjerner du de mest slitte delene av håret, og du kan derfor tro at håret vokser fortere, siden det blir lengre enn du er vant til. Noe annet å tenke på er at håret som regel vokser mye fortere i sommerhalvåret.

Det slitte håret kan absolutt spise seg oppover hvis det er snakk om splittede tupper. Selv går jeg gjennom håret innimellom for å klippe vekk splittede tupper (klipper ca en halv cm over splitten), og da slipper jeg å miste lengde, siden jeg bare klipper vekk det som er problemet, ikke sunt og friskt hår. Kan love deg at det vokser mye raskere med denne metoden, og det er helt gratis. Viktig å bruke en god, skarp saks, ellers kan du ende opp med nye splittede tupper. Å stusse hele håret gjør jeg kanskje en gang i halvåret, og da bare hvis tuppene virkelig er slitte.

Skrevet

Håret vokser jo ikke raskere selvom man klipper det ofte. Hårstråene er "døde", og hårroten kjenner ikke forskjell på om hårstrået er klippet eller ikke.

Men - du slipper at håret blir slitt og tynt nederst, noe som blir verre og verre jo lengre man venter med å stusse det. Derfor holdes håret sunt i hele lengden, og så lenge du ikke klipper av mer enn det som vokser ut, får du langt og fint hår.

Skrevet

Vokser ikke fortere nei.

Men håret blir sunnere av å klippes jevnlig, så kanskje derfor der ser ut til å vokse fortere...?

Skrevet

Vokser ikke fortere nei.

Men håret blir sunnere av å klippes jevnlig, så kanskje derfor der ser ut til å vokse fortere...?

Det blir jo bare sunnere om man klipper vekk skadet hår. Er ingen vits i å klippe hår som ikke er slitt bare for moro skyld :gjeiper:

Skrevet

Det blir jo bare sunnere om man klipper vekk skadet hår. Er ingen vits i å klippe hår som ikke er slitt bare for moro skyld :gjeiper:

Det jeg mente, hehe! Tenkte jo det var en selvfølge dah.. :gjeiper:

Gjest nemorosa
Skrevet

Tusen takk for tips og gode svar :) det ser ihvertfall ut til at jeg kommer til å fortsette å klippe meg ca en gang i mnd fremover så lenge jeg har økonomien til det!

Gjest Gudinna
Skrevet

Det vokser ikke fortere i seg selv, men om du har slitte tupper vil de etterhvert knekke av og håret "spiser" seg oppover.. Så på en måte så vokser det jo fortere om du klipper det ofte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...