Gjest Skye@ Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Skal snart flytte med barna mine til en annen kant av landet. Har en sønn på 8 år som har kraftige humørsvingninger på skolen som følge av fars manipulasjon av barnet (snakker usant om stefar til barnet - sjalusi). Barnet har det trygt og godt hjemme hos oss. Dette har allikevel ført til at skolen har sendt bekymringsmelding til barnevernet da de tror barnet ikke har det bra. Har også fått vite av rektor at min sønn angivelig skal ha sagt noe på skolen som han ikke vet er sant. Jeg har ikke fått vite hva det er. Har rektor lov å holde tilbake den type informasjon. Jeg føler meg heller ikke trodd av skolen da jeg forteller sannheten om hvordan ting er. Jeg vet også at far har løyet veldig mye til skolen om stefar og meg, noe som er grusomt. Far har terrorisert meg i 3 år, siden bruddet. Har både hatt voldsalarm og har nå en anmeldelse på ham for drapstrusler. Nå som vi tenker å flytte lurer jeg på om det blir barnevernet i den nye kommunen som skal etterforske saken. Er det noe som tilsier at jeg bør vente med å flytte? Føler livet mitt blir styrt av alle andre enn akkurat meg for tiden.
Dubbedingsen Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Hvis barnevernet er inne i bildet så blir vel saken oversendt barnets nye hjemplass. Men en annen ting er om barnefaren har godtatt flytingen av hans barn til en annen kant av landet? Jeg mener å huske at det kom en ny lov som sier at man ikke kan flytte langt unna samværsforelder, men mulig den ikke er i kraft enda eller at jeg husker loven feil. Hva rektor kan si og ikke si må du spørre skolekontoret om, men de har jo taushetsplikt om ting som ungene sier og hvis de sier noe som er så gravende at rektor tar kontoakt med barnevern så vil du jo få vite det til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Hvis barnevernet er inne i bildet så blir vel saken oversendt barnets nye hjemplass. Men en annen ting er om barnefaren har godtatt flytingen av hans barn til en annen kant av landet? Jeg mener å huske at det kom en ny lov som sier at man ikke kan flytte langt unna samværsforelder, men mulig den ikke er i kraft enda eller at jeg husker loven feil. Hva rektor kan si og ikke si må du spørre skolekontoret om, men de har jo taushetsplikt om ting som ungene sier og hvis de sier noe som er så gravende at rektor tar kontoakt med barnevern så vil du jo få vite det til slutt. Ho kan flytte kvar ho vil med barnet innen for norgesgrenser. Må varsle barnefar seinast 6 veker før flytting.
Gjest Skye@ Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Takk for svar :-) Vet at jeg kan flytte innenfor norges grenser, men lurer på om barnevernet herfra vil "følge" opp saken selv om vi bor der oppe, eller at saken vil bli oversendt den nye bostedskommunen. Kan barnevernet hindre oss i å flytte? Far vil forresten ikke at vi skal flytte.
Gjest BVansatt Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Barnevernet kan ikke nekte deg å flytte men det er barnevernet der du bor nå som kommer til å fullføre undersøkelsen uansett hvor i Norge du flytter. Etter endt undersøkelse (3mnd) vil de avslutte og ev sende melding til det barnevernkontoret du sogner til etter flytting
Gjest ;p Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Takk for svar :-) Vet at jeg kan flytte innenfor norges grenser, men lurer på om barnevernet herfra vil "følge" opp saken selv om vi bor der oppe, eller at saken vil bli oversendt den nye bostedskommunen. Kan barnevernet hindre oss i å flytte? Far vil forresten ikke at vi skal flytte. Det er en endring som det er snakk om i barneloven som har tråd i kraft 010710. Det gjør at far skal bli varslet 6 uker før du flytter. Hvis han ikke ønsker at du skal flytte har han 6 uker på seg til å motsette flyttingen. Det er ingenting som ikke sier at du ikke kan flytte som det passer deg. Den eneste som hindrer deg i å flytte er deg selv. OBS! Hvis barnevernet er på saken kan det vel være greit å informere dem at du planlegger flytting på grunn av barnets situasjon med far? Hvis du mener det er best for barnet å komme seg unna faren på grunn av alt som har skjedd, ville jeg pakket kofferten min øyeblikkelig og flyttet! Det er barnet som er viktigst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Jeg ville fortalt både skolen og barnevernet om fars oppførsel, om politianmeldelser osv. Så kanskje de viser mer forståelse for at du, og ikke minst barnet ditt, er i en vanskelig situasjon. Det beste er å samarbeide med barnevernet. Om du syns det er nødvendig å fortsette å ha kontakt med dere overfører de nok saken til den kommunen dere flytter til. Er det ikke andre regler for flytting når mor må ha voldsalarm? Om han ikke er egnet til å ha omsorg for barnet er det vel kanskje best han ikke vet hvor dere flytter. Har dere prøvd å gå til mekling hos familievernkontoret? Det er gratis, og stefar kan sikkert også bli med. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå