Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk positiv EL test 3/6 og 4/6, er det da sånn at IKM er 14 dager senere? Eller er EL ca 2 døgn etter positiv test, slik at IKM blir ca 16 dager etter pos. EL test?

Sikkert et litt dumt spørsmål fra en nybegynner, men håper noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første dag med negativ test etter positiv kan du regne som EL-dagen. Det er veldig individuelt hvor mange dager det er mellom EL og IKM fra person til person, men ca 14 dager ja. Så det er bare å vente og se. Enten får du mensen, og da finner du det ut, eller så får du forhåpentligvis ikke mensen, og da kan det jo være det samme. :)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg testa bare om kvelden 3/6 og morgenen 4/6, begge var positive. Tenkte ikke det var vits å teste mer. Tror jeg går ut fra at EL var 5/6 sånn for sikkerhetsskyld.

Skrevet

24 til 48 timer etter første positive test har du EL.

Så ingen vits å teste mer. For noen har høyere verdier i flere dager.

Men om det er 14 dager etter EL, er individuelt. 14 dager er gjennomsnittet.

Skrevet

24 til 48 timer etter første positive test har du EL.

Så ingen vits å teste mer. For noen har høyere verdier i flere dager.

Men om det er 14 dager etter EL, er individuelt. 14 dager er gjennomsnittet.

Det er greit å teste helt fram til negativ test igjen dersom man vil være helt sikker på når man har EL. :) Noen har kun LH stigning nok i et par timer til at en test slår positivt ut, mens andre har positive tester i 2 døgn.

Skrevet

Jammen hvorfor skal man teste til negativ test, når det er 24-48t etter positiv test som gjelder? Blir jo ikke mer presis anslag på når EL er uansett. Som du sier, så har noen positiv test i noen timer, andre i flere døgn.

Bortsett fra at EL-test produsentene tjener enda mer penger.

Skrevet (endret)

Jeg testet videre fordi jeg opplevde flere ganger å få pos. EL-tester i eeeeeeeeeeeevigheter, og aldri EL. Men jeg er jo ikke normalen..

Ser likevel null problemer med det, en sånn strips fra billigtester koster så lite uansett. Ser man sånn på det er jo EL-tester helt unødvendig i det hele tatt, man trenger ikke vite når EL er, man kan bare hoppe i høyet annenhver dag fra mens til mens.

Endret av Iril
Skrevet

EL er 24-48 timer etter første positive test. Men når EL er over vil testen bli negativ.. Altså dersom man har positive tester to dager på rad, og så negativ den tredje dagen, så må man gå ut i fra at man har EL den tredje dagen. Har man derimot positiv test en dag og negativ andre dagen må man regne med EL den andre dagen. Dersom man nøyer seg med å teste fram til første positive test, vet man ikke om EL kommer 24 eller 48 timer etter. Jeg syntes i alle fall at det var greit å vite hvilken dag i syklusen jeg hadde EL, ikke bare sånn ca. Men det får jo være opp til hver enkelt. :)

Skrevet

I see.

Ikke slik jeg leser bruksanvisningen. Slik jeg har forstått det så er det 24-48 timer fra første dag positiv test. Om testen er positiv to dager, så er det fremdeles el 24-48 timer fra 1. positive test.

Om du forstår...hehe!

Altså at det er uavhenig av om det er en flere dager med positiv test, eller ei.

Og at det behøver ikke "være over" selv negativ test andre dagen. Noen får bare positiv test i noen timer, de har alikavel el 24-48 timer etter første pos. test.

"En eggløsningstest registrerer urinens innhold av LH, som skifter kraftig 24-36 timer innen eggløsningen. Eggløsningstesten viser helt enkelt når eggløsningen er i gang, og forutsier dermed de to dager hvor du har størst sjanse for å bli gravid."

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=495449

"4. Hva om eggløsningstestene er positive mange dager på rad?

Det er mulig å få positive eggløsningstester flere dager på rad. Dette kommer av at stigningen i LH-nivået starter rundt 12-36 timer før eggløsningen og deretter synker igjen. Så man kan teoretisk påvise LH-stigningen fra den starter og fram til den synker igjen - over 36 timer."

". Skal man fortsette å teste etter at man har fått en positiv eggløsningstest?

Nei... Man kan, men stort sett er det ikke nødvendig. Så lenge man får en positiv eggløsningstest så vil man med stor sannsynlighet få eggløsning en gang innen 12-36 timer. De som måler basaltempen vil kunne bekrefte dette ved at tempen stiger dagen etter antatt eggløsning, og de som sjekker sekretene vil gjerne observere at sekretene tørker inn."

http://www.pernille.info/faq_egglosningstest.htm

EDIT: Ser nå at det faktisk står at EL er innen 24-36 timer, ikke 24-48timer som jeg av en eller annen grunn trodde.

Skrevet

Jeg så veldig tydelig på testene når jeg hadde EL. De ble sterkere og sterkere positive, og sterkest på formiddagen på dag nr 3. Altså, da hadde jeg høyest LH stigning og veldig nær EL. Da jeg testet igjen på ettermiddagen fikk jeg negativ test, altså har jeg mest sannsynlig hatt EL mellom de to testene en gang. Det stemmer helt perfekt med bruksanvisningen også. EL etter 48 timer med positiv test. Dette gjentok seg hver prøveperiode, og stemte overens med temping. :)

Vet at det står i bruksanvisningen at man ikke trenger å teste lenger enn til første test, men det er jo opp til hver enkelt hvor nøye man er med å finne den eksakte dagen. Det er for eksempel veldig greit å vite at testene faktisk blir negative igjen. Dersom man bare tester til man får en positiv test må man gå ut i fra at EL skjer innen 24-48 timer, men det er det jo slett ikke sikkert at kroppen får til. Kanskje klarer ikke kroppen å slippe egget innen den tid, og EL skjer senere enn antatt.

Skrevet

Det er helt sant! Altså hvis man tester flere dager så kan man oppdage om EL blir forsinket. Eller positiv test hver dag lenge, kan jo tyde på et eller annet ikke er helt riktig.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...