Rosalie Skrevet 15. juli 2010 #21 Skrevet 15. juli 2010 Jeg tipser. Hver gang. Så fremt servitøren ikke har spytta på maten foran meg eller tømt vin i fanget mitt. Jeg betaler gjerne noen kroner ekstra for kaffen også, hvis jeg har. Flere steder blir det også regnet skatt av tipsen, og den blir delt mellom de ansatte også. Tips kan føres på selvangivelsen også, og jeg synes uansett ikke det gjør noe at servitøren ikke skatter på de 30 kronene jeg gir ham. Synes det er smålig å ikke betale tips når man har råd. Tipser du også frisøren, kassamedhjelperen, renholderen og bussjåføren også? Serviceyrker og lavtlønnet. Akkurat som servitøren. Jeg tipser sjelden, det er faktisk ikke mitt problem at servitørene mener de har får lav lønn og at de dermed skal ha ekstra svart betalt av kundene (de færreste steder hvor driksen faktisk blir registrert og demed betalt skatt av). De får ta lønnskampen sin sjøl, så skal jeg gjerne støtte de moralsk dersom jeg er enig med de.
¤flicka¤ Skrevet 15. juli 2010 #22 Skrevet 15. juli 2010 Jeg tipser hvis jeg synes jeg har fått ekstra god service, men er litt usikker på hva jeg synes om hele opplegget. Jeg synes det er noe merkelig over å gi tips til folk som i utgangspunktet ikke har gjort noe annet enn jobben de er satt til. Som Wadjet påpeker er det jo ingen (iallefall veldig få) som tipser bussjåfører og renholdsarbeidere og andre i samme situasjon.
Illuminati Skrevet 15. juli 2010 #23 Skrevet 15. juli 2010 Servitører blir skjønnsmessig lignet med 3 % av lønna i tips. De som ikke fører opp på selvangivelsen hvor stor mye tips de har fått får dermed denne ekstrabeskattningen.
Gjest Airi Chikako Skrevet 15. juli 2010 #24 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Jeg tipser servicearbeidere som jeg benytter meg av selv ja. Tar skjelden imot vekslepenger om det er snakk om under 10 kr, som det ofte er når jeg betaler med cash. Tipser renholderne på hotell, men jeg bruker jo bare hotell i utlandet, hvor det er ganske vanlig. Bussjåføren tipser jeg ikke, har jo uansett busskort. Dessuten tar jeg mest trikk, siden vi er i det kverulerende hjørnet i dag. Trikkesjåførlønnen er god. Tipser frisøren; klipper meg på Adam og Eva-skolen til 150,- og får supert resultat, så jeg legger på en 50-lapp til den som klipper. Så ja; generelt sett tipser jeg. Det er ikke mitt ansvar, men jeg kan ta meg råd. Forøvrig er det dårlige vilkår og lite fagorganisering i bransjen. Det er jeg enig i at det bør forandres på, men da må det opplysning til. Tipser forøvrig på mcdonalds (eller gjorde det da jeg var det for tre år siden) også, så hah! Endret 15. juli 2010 av Airi Chikako
Gjest AnneShirley Skrevet 15. juli 2010 #25 Skrevet 15. juli 2010 Jeg synes tipsing er en uting og synes absolutt ikke vi skal innføre det i Norge. Mye bedre at folk for skikkelig lønn. På sikt vil tipsing undergrave lønnsutviklingen til de yrkene som mottar tips, fordi man vil kalkulerer inn at de også mottar tips. Det oppstår også problemer med svart betaling og skatteundragelse. Så jeg synes vi skal være veldig glad vi "egentlig ikke har tipsing" i Norge. Og jeg elsker å reise i land som ikke har tipsing (f.eks Japan ) Jeg skjønner at man må tipse i land der tipsen inngår som en hovedbestanddel av lønnen i serviceyrker, men unner også disse å på sikt komme over på skikkelig lønninger i stedet.
Rosalie Skrevet 15. juli 2010 #26 Skrevet 15. juli 2010 Servitører blir skjønnsmessig lignet med 3 % av lønna i tips. De som ikke fører opp på selvangivelsen hvor stor mye tips de har fått får dermed denne ekstrabeskattningen. Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer i praksis? mange påstår dette, men jeg har enda til gode å få noen til å faktisk forklare meg hvordan dette kan fungere. Da skatteetaten ikke har oversikt over yrket til folk uten å gå grundig inn i hver enkelt skattebetalers papirer. Så jeg lurer veldig på hvordan dette kan fungere. Og ja - jeg har jobbet som servitør selv, og nei - jeg ble ikke skjønnslignet for 3% ekstra inntekt. Ei heller ble tipsen registrert i lønnssystemet, så det var svarte penger rett i lomma.
Illuminati Skrevet 15. juli 2010 #27 Skrevet 15. juli 2010 Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer i praksis? mange påstår dette, men jeg har enda til gode å få noen til å faktisk forklare meg hvordan dette kan fungere. Da skatteetaten ikke har oversikt over yrket til folk uten å gå grundig inn i hver enkelt skattebetalers papirer. Så jeg lurer veldig på hvordan dette kan fungere. Og ja - jeg har jobbet som servitør selv, og nei - jeg ble ikke skjønnslignet for 3% ekstra inntekt. Ei heller ble tipsen registrert i lønnssystemet, så det var svarte penger rett i lomma. I fare for å begi meg ut på et område jeg ikke helt er sikker på så tror jeg ikke du vil se det på ligningen din, fordi det blir lagt til etter at du har levert. D.v.s. at om du ikke selv fører opp hvor mye tips du har mottat vil 3 % bli lagt til og tatt med i den totale beregningen. Hva som er din jobb er vel mest sannsynelig noe arbeidsgiver rapporterer inn til myndighetene.
Illuminati Skrevet 15. juli 2010 #28 Skrevet 15. juli 2010 (endret) upps... Endret 15. juli 2010 av Illuminati
Illuminati Skrevet 15. juli 2010 #29 Skrevet 15. juli 2010 (endret) Igjen.. Endret 15. juli 2010 av Illuminati
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #30 Skrevet 15. juli 2010 I fare for å begi meg ut på et område jeg ikke helt er sikker på så tror jeg ikke du vil se det på ligningen din, fordi det blir lagt til etter at du har levert. D.v.s. at om du ikke selv fører opp hvor mye tips du har mottat vil 3 % bli lagt til og tatt med i den totale beregningen. Hva som er din jobb er vel mest sannsynelig noe arbeidsgiver rapporterer inn til myndighetene. Med respekt å melde. Dette er det rene tull.
Illuminati Skrevet 15. juli 2010 #31 Skrevet 15. juli 2010 Med respekt å melde. Dette er det rene tull. Jaha, kan du være så snill å dele din kunnskap med oss andre da? Du er klar over at enkle endringer som skatteetaten foretar i din selvangivelse ikke blir meldt til deg?
Østlandet Skrevet 15. juli 2010 #33 Skrevet 15. juli 2010 I fare for å begi meg ut på et område jeg ikke helt er sikker på så tror jeg ikke du vil se det på ligningen din, fordi det blir lagt til etter at du har levert. D.v.s. at om du ikke selv fører opp hvor mye tips du har mottat vil 3 % bli lagt til og tatt med i den totale beregningen. Hva som er din jobb er vel mest sannsynelig noe arbeidsgiver rapporterer inn til myndighetene. I så fall ,må vel arbeidsgiver innberette dette som et gode, slik at det kommer under 111-A Lønn, honorarer, vil jeg tro. Men, dette blir vel da en "sjablonskatt", på linje med mobiltelefon.
Illuminati Skrevet 15. juli 2010 #34 Skrevet 15. juli 2010 Mao så er det så godt som ingen som betaler skatt på tips.
Christiane_W Skrevet 16. juli 2010 #35 Skrevet 16. juli 2010 Jeg tipser ikke noe særlig til vanlig og jeg irriterer meg over utesteder som forlanger at man taster totalbeløp når man betaler med kort. Om jeg har kjøpt meg en øl eller en drink gidder jeg faktisk ikke å tipse, hvorfor skal jeg tipse bartenderen for å gjøre jobben sin? Når jeg er ute og spiser gir jeg som regle litt tips, men det blir aldri de store summene. De jeg kjenner som jobber som bartender eller servitør tjener faktisk helt greit og jeg ser ingen grunn til å gi masse tips i Norge. Når jeg er ute og reiser tilpasser jeg meg selvsagt lokale forhold.
Karmosin Skrevet 16. juli 2010 #36 Skrevet 16. juli 2010 Jeg tipser for god service på restaurant. Det er helt normalt i Norge, det. For eksepsjonelt god service tipser jeg 10 %, ellers bare runder jeg opp til et passende beløp. For en drink eller en kaffe tipser jeg bare hvis bartenderen eller baristaen har vært ekstra hyggelig eller omtenksom, da blir det et par kroner i tipsglasset. I TS sitt tilfelle ville jeg vel betalt 1 150. Men generelt synes jeg tips er en forbanna uting. Særlig i USA, hvor tips på 20 % er standard og skal dekke mesteparten av lønna til servitøren.
Regnbue89 Skrevet 16. juli 2010 #37 Skrevet 16. juli 2010 Jeg runder opp til nærmeste 10'er når jeg er ute på byen, mentipser sjeldent i Norge. Søsteren min er servitør og mener at "servitøryrket er mye hardere enn de fleste andre yrker og dårlig betalt så derfor må man tipse. Annet er uhøflig". Jobber selv i serviceyrke i deltidsjobben min (kino) og får samme grunnlønn som henne, har like lange vakter, mye menneskekontakt og jobber også kveld/natt. Jeg får ikke noe tips for å si det sånn!
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juli 2010 #38 Skrevet 16. juli 2010 Søsteren min er servitør og mener at "servitøryrket er mye hardere enn de fleste andre yrker og dårlig betalt så derfor må man tipse. Annet er uhøflig". Din søster har ikke peiling, og hennes holdning er frekk. Om det er noen som er uhøflig, så er det henne. Jeg har hatt forskjellige drittjobber, ingen av dem har vært av den typen som pleier få tips. Og jeg vil tro at mine tidligere drittjobber er langt hardere enn din søsters.
Regnbue89 Skrevet 16. juli 2010 #39 Skrevet 16. juli 2010 Din søster har ikke peiling, og hennes holdning er frekk. Om det er noen som er uhøflig, så er det henne. Jeg har hatt forskjellige drittjobber, ingen av dem har vært av den typen som pleier få tips. Og jeg vil tro at mine tidligere drittjobber er langt hardere enn din søsters. Helt enig!
Gjest Alabama Skrevet 17. juli 2010 #40 Skrevet 17. juli 2010 Hvis du var på en ganske fin restaurant med kjæresten din, for å feire et jubileum, romantisk middag, og regningen kom på 1098 kr, hvor mye ville du gitt i driks? Servicen var helt fin, maten var god, og det var hyggelig og romantisk. Jeg ville mest sannsynlig tipset sånn at det endte på 1200 (ca 10%), men etter å ha lest i denne tråden, så tror jeg at jeg skal begynne å tipse litt mindre. Trodde det var vanlig å tipse 10% og at man ble sett på som gnien hvis man ikke tipset!?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå