Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du var på en ganske fin restaurant med kjæresten din, for å feire et jubileum, romantisk middag, og regningen kom på 1098 kr, hvor mye ville du gitt i driks? Servicen var helt fin, maten var god, og det var hyggelig og romantisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50 kr

Jepp, eller sannsynligvis 52 i dette tilfellet. Rund sum :)

Skrevet

Tror jeg ville rundet opp til 1 150.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Vi gav 102 kr i driks, men jeg føler på en måte at det er litt for mye. Men samtidig så er det jo under 10 % da :sjenert:

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg ville rundet opp til 1200, slik dere gjorde. Hvis middagen hadde kostet 1130 ville jeg også rundet av til 1200, så servitøren deres var for så vidt "heldig" med sluttsummen :)

Skrevet

Med mindre servitøren var veldig flink og hyggelig hadde jeg ikke tipset, jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjør det i Norge, de får da lønn..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men ville vi ikke virket kjipe hvis vi ikke tipset?

Er forsåvidt enig i at tips-kulturen er unødvendig... Dyrt nok fra før, og folk får ordentlige lønninger i Norge. :sjenert:

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg gir 10%, og runder alltid oppover. Så da ville jeg gitt 1210. Men 102 kr i tips er vel og bra :)

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke tipser noe særlig, med mindre jeg synes det var oppsiktsvekkende god mat og service. Jeg tipser ikke bare for å tipse. Sånn er det å leve på studielån. - de 30 kronene kan faktisk bli en hel middag en annen dag.

• 5 uker senere...
Skrevet

Ville også rundet opp til 1150.

Veit hvor dårlig den bransjen tjener, så tipser nesten alltid :)

Skrevet

Ville også rundet opp til 1150.

Veit hvor dårlig den bransjen tjener, så tipser nesten alltid :)

Tipser du på McDonalds også?

Minstelønna der er faktisk hele 75 kroner, og tips forekommer så og si aldri. Det er utrolig at man lever i den oppfatningen om at "jo finere resturant, jo høyere tips". Logikken er rett og slett ikke tilstede.

TS: jeg ville absolutt ikke gitt mer enn femti, da jeg generelt sett er veldig imot tipsing i Norge.

Skrevet

Tips medfører i de fleste tilfeller skatteunndragelse. Det å tipse bidrar til den svarte økonomien i restaurantbransjen. De pengene du betaler i tips skulle det egentlig vært betalt moms, arbeidsgiveravgift og skatt av.

Skrevet

Tips medfører i de fleste tilfeller skatteunndragelse. Det å tipse bidrar til den svarte økonomien i restaurantbransjen. De pengene du betaler i tips skulle det egentlig vært betalt moms, arbeidsgiveravgift og skatt av.

Helt enig! Helt utrolig at denne praksisen ennå er lovlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også imot tips i Norge! De har full lønn og det er som sagt svarte penger. Hva synes dere om betalingsterminalen der du må slå inn totalsum? Jeg synes det rett og slett er frekt, men pleier likevel å runde opp til nærmeste 10, med mindre det er en veldig liten sum som f.eks. bare en øl. Liker ikke at jeg skal føle meg kjip fordi jeg ikke slår inn noe ekstra og servitøren står som regel over deg og følger med.

Noen servitører her som vil dele sine tanker? Hva synes dere om gjester som ikke slår inn ekstra på terminalen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir sjeeelden tips i Norge, spesielt ikke på betalingsautomatene. Hvis jeg betaler kontant og det er 3-4 kr i veksel lar jeg det ligge men sjelden mer enn det.

Skrevet

Hva synes dere om betalingsterminalen der du må slå inn totalsum?

Jeg synes det er frekt, og jeg gidder ikke spise på steder hvor de har en slik ordning.

Skrevet

Jeg blir også litt forfjamset om jeg har hatt meg en kopp kaffe til 27 kr på herlig land f.eks, og ikke har kontant,og de sier "Sånn,så kan du bare taste inn totalbeløpet og så kode :)" høh, tipser ikke for kaffe. Ikke for en så dyr middag somi hovedinnlegg heller, det får være nok!(og jeg har vært servitør før, ble kvalm av gribbetilstandende da alle samlet seg rundt oppgjøret, eller at folk tok tipsen til folk som hadde gått hjem tidligere)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg tipser. Hver gang. Så fremt servitøren ikke har spytta på maten foran meg eller tømt vin i fanget mitt. Jeg betaler gjerne noen kroner ekstra for kaffen også, hvis jeg har. Flere steder blir det også regnet skatt av tipsen, og den blir delt mellom de ansatte også. Tips kan føres på selvangivelsen også, og jeg synes uansett ikke det gjør noe at servitøren ikke skatter på de 30 kronene jeg gir ham. Synes det er smålig å ikke betale tips når man har råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...