Væren Skrevet 23. september 2003 #1 Skrevet 23. september 2003 Jeg har brukt en del beis (vannbasert) og lakkbeis (oljebasert) på mine gamle furumøbler. Nå lurer jeg på om det er mulig å beise spisebordet vårt. Det har tidligere vært lakkert, men denne overflaten ble slipt ned og bordet ble oljet for flere år siden. Oljingen ble også gjentatt for et år eller to siden. Er det noen som vet om jeg kan bruke beis eller oljebeis på dette treverket? Bordet er ikke så veldig "oljete" nå, for overflaten har nok tørket. Men jeg lurer på om lakk eller beis vil trekke inn eller "henge fast" på oljet overflate.
Gjest Lea Skrevet 23. september 2003 #2 Skrevet 23. september 2003 Jeg har beiset masse oljet treverk, men har brukt oljebeis eller oljelasur (lasur ser nesten ut som beis når man "beiser" den på). Jeg vasket overflaten med ganske sterkt salmiakkvann. Pusset litt og satte i gang. Sitter som bare rakker'n!
Gjest Lea Skrevet 23. september 2003 #3 Skrevet 23. september 2003 En annen fin ting er å male "understellet" på bordet i en frisk farge og la bordplaten være oljet som før (evt. bruke olje med litt farge i)
Væren Skrevet 24. september 2003 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2003 En annen fin ting er å male "understellet" på bordet i en frisk farge og la bordplaten være oljet som før (evt. bruke olje med litt farge i) Det er nettopp det jeg har planer om, ser du! Stolene er malt i en lys beigefarge som ikke har noe navn, og understellet på spisebordet skal få samme farge. Bordplaten har jeg lyst til å beise mørk mahogny, sånn at det stemmer overens med en del andre møbler jeg har beiset. Når du sier du har brukt "oljebeis", Lea: Er det det samme som Härdins lakkbeis, f.eks, eller er oljebeis noe helt annet? Sannsynligvis ikke, kanskje? Jeg har ikke vært borti oljebeis før.
Gjest Lea Skrevet 24. september 2003 #5 Skrevet 24. september 2003 Jeg har brukt oljebeis (ikke helt det samme som lakkbeis). Den lukter ganske sterkt og er av samme type som brukes utendørs. Men jeg tror nok at du kan bruke lakkbeis også. Bare pass på å avfette platen godt. Mulig at de har et produkt til fjerning av olje, men jeg har bare brukt salmiakk og pusset ned overflaten med sandpapir (bare det øverste laget) etter at platen har tørket igjen.
Væren Skrevet 24. september 2003 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2003 Jeg tror det er nok å avfette godt, ettersom det er en stund siden vi oljet bordet. Dessuten blir det vasket flere ganger om dagen, så det er ikke særlig oljet eller fett på overflaten. For sikkerhets skyld kan jeg spørre i fargehandelen når jeg likevel skal ut og kjøpe beis. Men det var veldig greit å høre om dine erfaringer! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå