monja Skrevet 23. september 2003 #1 Skrevet 23. september 2003 Til sommeren skal jeg kjøpe meg bil - så får mannen overta Opeldritten som arbeids og fritidsbil. Men hvilken bil skal jeg kjøpe? Med tanke på at det kan bli aktuelt med barnevogn i 2004/2005 er det garantert at jeg kjøper stasjonsvogn (selv om vi alt har en....), men hva slags merke? Hva er bra og hva skal jeg absolutt styre unna (i tillegg til Opel )?
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #2 Skrevet 24. september 2003 Styr unna alt med BMW, Mercedes eller VW/Audi-merke på. Det er unødvendig dyrt og kvaliteten er håpløst elendig. Franske biler er noe komplett bullshit fra ende til annen, det er vel kun Renault Laguna som virker nogenlunde stueren. Selv denne lider av mye småulumskheter. Suzuki er hva du betaler for; billig og med billige løsninger/teknologi. Daewoo er 80/90-talls biler fra Opel, Ford og Mazda innpakket i et nytt karosseri, ergo unødvendig dyrt. Dette er det du BØR styre unna. Hva du bør se på, er veldig avhengig av hvor mye penger du har tenkt å bruke (både til innkjøp og vedlikehold), hvor stor bil du har og hvor du skal kjøre. Og selvfølgelig hvor ny bilen trenger å være. Personlig sverger jeg hovedsaklig til Volvo, siden dette gir meg billige deler og billige driftsforhold kontra en akseptabel størrelse og en sikkerhet få andre kan matche. Men klart, er mye annet bra på markedet óg. Man må bare finne dem
Gjest Cruella Skrevet 24. september 2003 #3 Skrevet 24. september 2003 Hva med en VW Passat, Toyota Avensis eller Skoda Octavia? Driftssikre, fornuftige og økonomiske biler alle sammen.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #5 Skrevet 24. september 2003 VW Passat er så langt fra driftsikker som man kan komme. Den er år etter år med blant de 10 mest feilfrekventerte bilene i vesten. Mine foreldre kjøpte en ny i 1998, og da bilen hadde sin 16. (!) fabrikkfeil, da var det nok. Min mor var en tur på postkontoret mens min lillesøster satt i bilen, da hun skal inn i bilen igjen var det plent umulig å åpne bilen utvendig eller invendig. Alt pga en feil i hoved-elsentralen. Løsningen var at sideruten ble knust og søs og hunden ble hentet ut. Forhandleren fikk hente bilen der den stod. Få måneder før dette så hadde bilen gått fra 3000 o/min til 0 o/min etter at min far akselererte opp fra bompengeringen. Bilen stoppet momentant og fadern fikk seg en tur til tannlegen. I felng kan vi nevne låste bremser, feil på ABSfølere foran, bakruten eksploderte pga varmetrådene, rust!, stereoen døde, vibrasjoner etc etc. Nå er dette et ekstremtilfelle, javel, men min onkel som selger slike biler fra eget firma forteller at dette er desverre gjengangstema.
Gjest Embla s Skrevet 24. september 2003 #6 Skrevet 24. september 2003 Mamma hadde også en WV Passat stasjonsvogn med MASSE tull. Da hun skulle bytte bil fikk jeg tilbud om å overta den til en svært gunstig penge, men jeg betakket meg, den bilen var IKKE GOD!!! (men du Wild Thing: Du er ganske kategorisk i din "fybilliste" - det er omtrent bare Volvo som holder mål for deg jo Volvo er jo ikke noen bil, det er traktor det!! Og noe av det kjedeligste, traurigste jeg vet om i allefall) Skoda - der får du mye bil for pengene!!
Mathias Skrevet 24. september 2003 #7 Skrevet 24. september 2003 Og jeg er GLIMRENDE fornøyd med Audi 1,8 T !!!!
Gjest Fru Meta Skrevet 24. september 2003 #8 Skrevet 24. september 2003 Vår forrige bil var en Nissan og vi hadde INGEN problemer med den, så nå har vi kjøpt oss en Nissan igjen. De skal visst være ganske driftssikre og ok. Ikke er de så fryktelig dyre heller. Vår er også veldig god å kjøre. Vi har en Almera sport som ikke er så veldig stor, men Nissan Primera er storebroren og fins i stasjonsvognsmodell.
Diva Skrevet 24. september 2003 #9 Skrevet 24. september 2003 Wild Thing : Du eliminerer jo alt av biler jo! Sambo har Audi A3 1,8 T og er strålende fornøyd. Går som en klokke og røsker bra når man guffer på litt..... Komforten er bra og Faren hans igjen har alltid hatt Audi / Wolkswagen-biler og nekter å kjøpe andre Hva mener så du om Rover og MG bilene ? Bare sånn for nysgjerrigheten..... D
Gjest care Skrevet 24. september 2003 #10 Skrevet 24. september 2003 Vår forrige bil var en Nissan og vi hadde INGEN problemer med den, så nå har vi kjøpt oss en Nissan igjen. De skal visst være ganske driftssikre og ok. Ikke er de så fryktelig dyre heller.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #11 Skrevet 24. september 2003 Neishda, er ikke bare Volvo som holder for meg, dete r faktisk andre biler jeg foretrekker foran den - det er bare det at det er så piske gunstig å eie en Volvo. Billig forsikring, billige deler, sikkerhet og en forhandler overalt. Og traktorstempelet det døde med 240. Skal jeg anbefale andre merker, så blir det stort sett Japansk. Tyske biler er rennende dårlig, det er stort sett bare Ford som greier å holde seg på matta. - Nissan - driftsikkre til de grader, det er så utrolig geniale motorer at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Derimot, noe ergometisk tull synes jeg det er - ikke alltid like lett å finne seg til rette, men det er stort sett bagateller. - Mazda har desverre en utrolig elendig importør her i Norge, og det er faktisk snakk om at de blir byttet ut. Grunnen er ganske enkelt at Kolberg har nesten bare tatt inn trauste kjedelige og "grå" biler, mens sortimentet til Mazda består av så utrolig mye mer. Det er merkelig at Mazda i resten av verden er kjent som racingverstinger, mens i skandinavia er det mann-med-hatt-biler. Men du skal lete lenge etter noe mer stødigere. Kan jeg, så kjøper jeg helst Mazda, rent personlig. - Subaru er meget kurrant, bare synd at dette boxermotor-prinsippet er så gjennomsyret og at de ikke forbedrer stempelsargene. Jeg kan ikke gå god for at alle Subaru vil være problemfrie etter 200.000 km. - Saab er en utvilsomt ok og bra bil, med gjennomtenkte løsninger som virkelig holder høyt snitt. Beklageligvis er det estetiske i bilen litt anderledes enn hva jeg forventer meg. - Honda er vel alle kvaliteters mor. Om det er så spennende, det er noe annet. Men Accord-serien har år etter år slått fast en helt kurrant bil hvor det er gjennomlutet med solid bilteknologi, og på toppen er bilene litt tidløse også; de holder seg moderne. (argh, skriver mer litt etterpå, skjedde så mye her nå)
Arwen Skrevet 24. september 2003 #12 Skrevet 24. september 2003 Vi skal hvertfall helt sikkert ha volvo stasjonsvogn etterhvert. :D
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #13 Skrevet 24. september 2003 Sånn, da kan man fortsette. *hate avbrudd* Ut over dette jeg har skrevet i forrige innlegg, så finnes det enkeltmodeller fra forskjellige merker som er meget bra biler. Men for å kunne fremheve disse så må jeg vite litt mer hva pris og kvaliteter bilen må ha - ellers kunne jeg skrevet meter på meter om diverse kjempebiler her. (Honda NSX er feks det mest perfekte kjøretøy jeg har vært borti, men det duger ikke akkurat som familiebil). De som fremhever Audi A3 og 1.8 bør vite det at det finnes ingen bensinmotor produsert etter 1985 som har så mye feil og skavanker som akkurat denne. Audi har hatt noen fantastiske motorer, ja, men de forsvant med første generasjon A6 og siste generasjon Audi 100. Hvis du eier en Audi A3, så er du hjertelig velkommen til å ta bilen med hjem til meg - så skal jeg påvise tre alvorlige feil du ikke ser i det daglige, men som likefullt er der. Hvis du har sett filmen Fight Club, kanskje du husker "foredraget" om bilprodusentenes valgte hysj hysj-praksis om fatale fabrikkfeil som fremtrer ved uhell eller som påvirker/provoserer uhell? Dette er et fullt reelt faktum, og i det stille så er det ingen hemlighet at de tre store produsentene som det her snakkes om er US Ford, VAG og BMW. Kanskje sjokkerende, men slik har det vært i alle år - fra merke til merke. Praksisen er ganske enkelt at det koster i enkelte tilfeller mindre å betale eventuelle erstatnings-saker enn å kanselere kontrakter med dele-leverandører, forkaste dyre konstruksjoner og/eller tilbake-kalle biler med feil. Hvordan kan man vite, spør man kanskje? Enkelt, snakk med en som skrur bil - han ser dem som oftest før de inntrer. Han ser som oftest de bilene som er vraket og hvor dette er klart som dagen. Audi og sikkerhet forsvant når de gikk bort fra det gamle PROCON TEN sikkerhets-systemet med wire-drevet retraksjon og airbag. Elsystemet er ikke verd en dritt når det smeller. Diva: Rover er bare en oppjasset Honda som viser et flere tiår gammelt faktum; britiske biler er dårlig sammenskrudd, om det bare skal være slik kan man nesten spekulere på. Du får en bedre deal med å kjøpe opprinnelsesbilen; Honda. MG kan jeg lite om, jeg liker den lille roadsteren deres, men kvaliteten kan jeg nix om.
Mathias Skrevet 24. september 2003 #14 Skrevet 24. september 2003 I følge bruktbilrappoerten har div opel, chrysler, peugot og volvo 840 flere feil enn audi a4.... Den får forøvrig helt gjennomsnittlig feilanmerkninger..... Bmw finner man også helt på midten av listen. dette gjelder fra 1996 og utover...
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #15 Skrevet 24. september 2003 I følge bruktbilrappoerten har div opel, chrysler, peugot og volvo 840 flere feil enn audi a4.... Den får forøvrig helt gjennomsnittlig feilanmerkninger..... Bmw finner man også helt på midten av listen. dette gjelder fra 1996 og utover... Det finnes et titall forskjellige bruktbilrapporter, jeg legger ikke til grunn en bruktbilrapport, jeg legger til grunn VAG's egen forbruker-rapport og merkeforhandlernes feilsøkingsliste. Og mekanikererfaringer fra familiens egne merkeverksted for VW/Audi kontra andre merker.
Mathias Skrevet 24. september 2003 #16 Skrevet 24. september 2003 Jeg gransker NAF sin uavhengige liste...
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #17 Skrevet 24. september 2003 ...som ikke omhandler fabrikkfeil, men slitasje og normalt bruk. Den forteller deg ingenting om problematiske vektforhold i gearkasse, unormal oppførsel ved oppbremsing og frekventerende feil på elektrisk anlegg. Et enkelt eksperiment; lagt merke til hvor mange splitter nye biler som plutselig mister effekten i en eller annen pære? Audi, så bruker det være høyre nærlys og venstre kjørelys bak. Tilfeldigheter? Nja, ikke nødvendigvis. Det kan også være en fuskete el-sentral. Du merker sansynligvis ikke så mye til den, men det ER dokumentert at fuskete elsentral er skydlig i et tyvetalls bremsefeil rundtom i Europa. Mørketallene er selvfølgelig mange. Nå kan man kanskje få tanken at om det er slik, så er bilbransjen en utrolig luguber bransje - og tja, tanken er ikke så dum, den. Det er ikke mange årene siden Chevrolet produserte en bil hvor sjansen for både brann og eksplosjon var overhengende stor ved en enkel påkjøring bakfra. Og de som tror at Mercedes A-klasse er så mye sikkrere for velt etter at de la til annen teknologi på krengestagene foran - tro om igjen. Jeg har selv hatt Golf type 3 hvor hjulet bak flærret av i rundkjøring i normal hastighet - bare fordi bilen var fullastet, et faktum også det svenske magasinet Teknikkens Värld dokumenterte med både bilder og harm beskrivelse en eller annen gang på 90-tallet. Så hvorfor selger det slik det gjør? Jeg tror rett og slett folk er for opptatt med hestekrefter, styling og tredashbord til å i det hele stille spørsmål hva de egentlig begir seg ut på. Det legges så utrolig opp til hva resultater krashtester og og annet dokumentasjon fra fabrikantene at man i det hele glemmer å se hva virkelighetens scenarier gir. Folk bryr seg ikke lengre, bare merket er pent og det yttre er tiltrekkende. Kvaliteten på hjelpemiddlene under panseret er uvesentlig i forhold til hvor mange koppholdere og hvor høyt siffer det står på speedometeret, idag.
Mathias Skrevet 24. september 2003 #18 Skrevet 24. september 2003 Bruktbilrapporten er laget ut ifra naf-testen den. Da går de gjennom bilens slitedeler (ja) men også lys... Det er etter det jeg kan si fra 100 biler og opp som gjør grunnlaget for dataene til HVER bil... Hvor mange biler er det som danner grunnlaget til ditt syn? Bare slik at vi vet hvor mye som er synsing, og hvor mye som er fakta her, uavhengig av termer... Du skriver også noe om "den dårligste bensinmotoren siden 1986.. Det er jo bare vrøvl....
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 24. september 2003 #19 Skrevet 24. september 2003 Men hvis det er vrøvl; hvor mange bilmotorer har du skrudd på? Hvor mange verksteder har du jobbet på? Det er ikke MITT syn jeg baserer dette på, jeg forklarer jo at jeg baserer dette på VAG-verkstedenes erfaringer. Siden dine erfaringer er bedre enn mine, så fortell gjerne mer. Nevner igjen at nære slektninger av meg driver VW/Audiforhandler og har måtte trappe ned vesentlig nøyaktg pga merkets nedadstormede pålitelighet. Man tjener ikke penger på biler som kommer igjen og igjen på verksted. Hvis det er så gullegrønt som du gir inntrykk for; hvorfor hadde jeg spesifike instruker når det gjalt spesielt A3 og A4 mens jeg selv jobbet som bilselger hos ev av vestlandets eldste og største bilforhandlersentetra? Vrøvlet sjefen min og? Hvis du ikke produserer noe mer sepsifikt vektleggende for dine argumenter, så vil jeg ikke være med på å spore av denne tråden stort mere. Jeg ga i utgangspunktet en faglig vurdering av hvorfor man bør holde seg i skinnet ved spesifikt dette merket.
Mathias Skrevet 24. september 2003 #20 Skrevet 24. september 2003 Men hvis det er vrøvl; hvor mange bilmotorer har du skrudd på? Hvor mange verksteder har du jobbet på? Det er ikke MITT syn jeg baserer dette på, jeg forklarer jo at jeg baserer dette på VAG-verkstedenes erfaringer. Siden dine erfaringer er bedre enn mine, så fortell gjerne mer. Nevner igjen at nære slektninger av meg driver VW/Audiforhandler og har måtte trappe ned vesentlig nøyaktg pga merkets nedadstormede pålitelighet. Man tjener ikke penger på biler som kommer igjen og igjen på verksted. Hvis det er så gullegrønt som du gir inntrykk for; hvorfor hadde jeg spesifike instruker når det gjalt spesielt A3 og A4 mens jeg selv jobbet som bilselger hos ev av vestlandets eldste og største bilforhandlersentetra? Vrøvlet sjefen min og? Hvis du ikke produserer noe mer sepsifikt vektleggende for dine argumenter, så vil jeg ikke være med på å spore av denne tråden stort mere. Jeg ga i utgangspunktet en faglig vurdering av hvorfor man bør holde seg i skinnet ved spesifikt dette merket. Å herregud... Må man ha skrudd for å kunne uttale seg.??? (Har skrudd biler siden jag var 14 om detbetyr noe, hvilket det ikke har...).. Gi meg en pause!... Ved å se på landets desidert største rapport ser man fort at den suverent dårligste bilen er Ford Mondeo. Det suverent dårligste merket (ant biler som har feil) er OPEL. Audi er helt gjennomsnitlig... Du kan hovere så mye du vil, og føle deg så overlegen du vil, men tilbakevis de data som er på LANDETS STØRSTE BRUKTBILRAPPORT og vi kan diskutere... Du har kjennskap til noen merker, men vet jo da lite om hva andre sliter med... http://www.motor.no/templates/vis.cfm?kat_id=4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå