Gå til innhold

Sliter sånn med talen...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal veldig snart være forlover for en venninne, og har fremdeles ikke talen klar. Det å skrive er ikke noe som ligger for meg, og jeg synes det er supervanskelig. Jeg prøver å vri hodet for å komme på episoder jeg kan nevne, eller morsomme ting hun har gjort, men jeg kommer ikke på noen verdens ting, det er så vanskelig. Jeg er heller ikke noe morsom selv, så er redd om jeg forsøker på det at det bare blir fryktelig pinlig.

Jeg har vurdert å prøve å skrive talen litt på rim/vers, bare for å ha noe å henge det på, gjøre noe ut av det. Har dere erfaring med det, kan det bli bra? Eller bare pretensiøst?

Blir så frustrert, jeg må bli ferdig, før det ødelegger alt :tristbla: ... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig liker ikke taler på rim. Det gjør det bare vanskeligere for deg selv å skrive. Dessuten er det en egen kunst å skrive godt på vers - det er noe bare de færreste behersker.

Prøv kanskje heller å tenke på om det er noe ved venninnen din som kan brukes til å oppsummere henne og vennskapet deres. Har dere feks noen form for internhumor du kan ta utgangspunkt i? En eller annen ting eller aktivitet hun er spesielt opptatt av som du kan begynne med å skildre, og så trekke noe generelt utav som du bruker videre i talen? Hvis det finnes en slik liten detalj som kan brukes som rød tråd, er det en veldig fin ting å bygge opp en tale omkring, synes jeg.

Tenk ikke på at du skal være så veldig morsom, men oppriktig og ærlig, enten du småerter, er nostalgisk eller alvorlig. Snakker du først og fremst fra hjertet til henne du er forlover for, vil dere begge berøres av det du sier, og da vil du nå fram til alle de andre også. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

PS: Det du trekker fram og bygger talen opp omkring kan også være et eller flere konkrete objekter som har med vennskapet deres å gjøre, og som du drar opp av en sekk underveis, og forteller små historier rundt. Fordelen med det er at du ikke blir avhengig av det verbale alene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...