Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg er på husjakt for første gang. Skumle greier! Jeg har falt for et hus spesielt, og ringte megler for å forhøre meg litt. Men jeg vet jo ikke om jeg ble løyet huden full eller hva. Må megler svare sannferdig om jeg spør om det har kommet inn bud på huset tidligere som ble avvist? Må megler svare på hva tidligere bud har vært på? Om megler sier at "selger ønsker å selge fort, så det er nok mulig å bli enige om en pris", hva betyr det egentlig? Er det et skjult budskap her?
Capt. Obvious Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Megler har i utgangspunktet plikt til å svare sannferdig på spørsmål relatert til budgivning, ja. Det gjelder både hvorvidt det har kommet inn bud og hva siste bud er på. Det er jo egentlig ganske logisk, for å by, så må du jo vite hva nåværende bud er på, for man eventuelt ønsker å gå høyere. Om man mistenker at noe ikke har vært som det skulle, så kan man kreve anonymisert kopi av budprotokollen som megler plikter å føre i hver budrunde.
Gjest Alabama Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 Når de ønsker å selge raskt, er de nok villige til å gå ned i pris. Men megleren vil nok ikke råde dem til å selge for spottpris! Spør hva tidligere bud lå på, og forsøk med å legge inn samme bud. Kanskje de godtar det nå, med tanke på at de fortsatt ikke har fått solgt. Det koster dem en god del for hver visningsrunde også.
boyboy Skrevet 15. juni 2010 #4 Skrevet 15. juni 2010 NEI. Du kan IKKE stole 100 % på megleren som jobber for eieren. Han vil gjøre sitt beste for å skaffe en bra salgspris for eieren og dermed høyest mulig utbetaling for seg selv. Med det sagt så kommer det an på megleren sin integritet og personlighet om han skjuler og holder tilbake informasjon for deg. Det er ditt personlige ansvar å gjøre en skikkelig etterforskning og analyse av det finansiellet og boligens tilstand og verdi. Finn ut mest mulig om boliger i nærheten og sammenlign priser. Du må altså bruke megleren/eieren, men den viktigste brikken er deg selv og din personlige etterforskning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Megleren er en mellommann, ikke bare selger eller kjøpers mann! uansett hva folk her inne sider. Meglere er underlagt strenge lover og regler og kan miste konsesjonen sin dersom han/hun ikke gjør jobben sin. Megler kan gi deg som budgiver en anonymisert kopi av budjournalen, skulle du bli kjøper har du krav på en som ikke er anonymisert. ja det finnes dersverre fortsatt useriøse mennesker i bransjen, men de er i ett MINDRETALL! så ja, du kan stole på megler og at de faktisk formidler det de skal og har lov til å formidle. og NEI jeg er ikke eiendomsmegler!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå