Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi lurer på å kjøpe en større bolig, og lurer på hvor mye vi kan regne med å få i lån. Er klar over at vi bør kontakte banken, men avventer litt foreløpig.

Mannen eier nå leiligheten vi bor i. Vi har betalt ned litt på lånet, men ikke mer enn rundt 50 000kr. Regner ikke med å tjene særlig på salg (et evt overskudd vil forsvinne i avgifter). Vi har ett Førstehjemslån til gode (derfor kun mannen står som eier av leiligheten). Vi har også hver vår BSU-konto med rundt 170 000kr til sammen.

Vår samlede brutto årsinntekt er ca. 740 000. Hvor mye kan vi håpe på å få i lån? Og er det lurt å spare BSU-pengene så lenge som mulig og bruke til nedbetaling av lån når den tid kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om banken følger regelverket og holder seg til kravet om 10% egenkapital får dere da ikke mer enn 1.7 mill (det er det dere har i EK virker det som), får dere mer egenkapital er det vel ikke utenkelig at det går oppi 2.2M.

Men det skal sies at banken vet bedre.. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Vi har i tillegg ca 160 000kr til sammen i sparepanger. Men disse tenker vi i utgangspunktet å ha som "buffer", altså ikke bruke til boligkjøp. Vil disse likevel kunne regnes som EK, eller er det utelukkende pengene vi ønsker å bruke som regnes som EK? Litt teit spm, kanskje... :sjenert:

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære var i banken for et par måneder siden for å høre hvor mye vi kunne ta opp i lån.

Jeg tjener ca. 330 000 kr i året, mens min kjære ca. 450 000. Selv har jeg bare 40 % stilling, men jobber ca. 100 prosent hver mnd allikevel.

Av egenkapital har jeg ca. 90 000 kr (Men de vil jeg ha som "buffer"), og min kjære har ingenting i penger, men en nesten nedbetalt bil til 400 000.

Så i penger til bolig har vi ingenting. Men vi kunne få et lån på 2,5 millioner. De 10 % som man må ha i egenkapital får vi lånt av kommunen, for er har de visst et veldig godt tilbud til folk som er førstegangskjøpere, med en veldig gunstig rente..

Skrevet

Vi har i tillegg ca 160 000kr til sammen i sparepanger. Men disse tenker vi i utgangspunktet å ha som "buffer", altså ikke bruke til boligkjøp. Vil disse likevel kunne regnes som EK, eller er det utelukkende pengene vi ønsker å bruke som regnes som EK? Litt teit spm, kanskje... :sjenert:

EK = Det dere vil spytte inn i boligen (Dvs satse på boligen deres), grovt sagt må dere spytte inn 10% av summen selv, så vil banken låne dere 90% :)

Gjest Alabama
Skrevet

Lurt med bufferpenger. Vi er i samme situasjon som dere med ca samme penger på sparekonto og ca samme lønn. Vi fikk lån på 2,5 (inkl. fellesgjeld). Fikk 100% finansiering fra banken. Varierer noe fra bank til bank vil jeg tro.

Lykke til med kjøp!

Gjest Alabama
Skrevet

Lurt med bufferpenger. Vi er i samme situasjon som dere med ca samme penger på sparekonto og ca samme lønn. Vi fikk lån på 2,5 (inkl. fellesgjeld). Fikk 100% finansiering fra banken. Varierer noe fra bank til bank vil jeg tro.

Lykke til med kjøp!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med kjøp!

Tusen takk! :) Får nok ta oss en tur i banken...

Gjest Alabama
Skrevet

Glemte å si at vi har fast 100% begge to. Men ta dere en tur i banken! Evt bare fyll ut søknad på nettet, så ringer de tilbake! Vi brukte samboers lokale bank fra hjemstedet hans, hørt at det er lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...