Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg og samboeren min leier en sokkelleilighet vi betaler 8000 + strøm, tv, internett osv i mnd. for, noe jeg synes er litt for mye ettersom den ikke ligger så veldig sentralt og er veldig slitt og gammel. Grunnen til at vi leier her er pga det er kort vei til jobben hans, og vi måtte finne noe kjapt. Er selv student. Uansett, den er stor, 80 m2, men det er gulvbelegg rett oppå betonggulv som blir iskaldt om vinteren og det er store revner i det enkelte steder hvor man ser rett ned i betongen. Begge soverommene har noen forferdelig stygge og flekkete korthårede tepper på gulvet (mønsteret ser seriøst ut som noe mc hammer kunne hatt på sine berømte bukser)! Kjøkkenet har helt grei innredning, men skapene, frontene og benkeplaten er veldig slitte og flekkete og rundt vasken har silikonen sprukket for en tid tilbake ser det ut som, og mye dritt har funent veien nedi og satt seg fast og er umulig å få bort. I tillegg tror vi det har sprukket en pakning i blandebatteriet til kjøkkenet for den slutter ikke å renne før håndtaket står presis midt mellom de 2 kummene. Og komfyren... det er så mange flekker som ikke går bort med noen som helst vaskemidler eller skuring!! Og sist men absolutt ikke minst badet.. for det første er veggbelegget noe av det grimmeste jeg har sett, fullt av hull, sprekker og flekker som ikke kan vaskes bort, er også noen av disse flekkene på gulvet. Har dusjkabinett som ser helt ok ut, men underskapet til servanten ser ut som om det ikke er godkjent for våtrom for listene på sidene har sprukket og vrenger seg utover og man ser at treverket inni har begynt å råtne såvidt, og på håndtakene foran har det runnet et slags lim da de satte dem på hvor det har satt seg fast støv og sånn sog lar seg ikke vaske bort. Så mitt spørsmål er om jeg har "rett" til å spørre om de ikke kan fikse litt på leiligheten, at jeg synes den er stygg er ikke utleiers problem men det må da være grenser for hvor lenge man drøyer oppussingen??
supersopp Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 (endret) flyttet inn i februar Endret 14. juni 2010 av supersopp
liv Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Du har ikke rett til å kreve noe fikset som ikke går på helsen løs (mugg etc.), men det er lov til å spørre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Jeg og samboeren min leier en sokkelleilighet vi betaler 8000 + strøm, tv, internett osv i mnd. for, noe jeg synes er litt for mye ettersom den ikke ligger så veldig sentralt og er veldig slitt og gammel. Grunnen til at vi leier her er pga det er kort vei til jobben hans, og vi måtte finne noe kjapt. Er selv student. Uansett, den er stor, 80 m2, men det er gulvbelegg rett oppå betonggulv som blir iskaldt om vinteren og det er store revner i det enkelte steder hvor man ser rett ned i betongen. Begge soverommene har noen forferdelig stygge og flekkete korthårede tepper på gulvet (mønsteret ser seriøst ut som noe mc hammer kunne hatt på sine berømte bukser)! Kjøkkenet har helt grei innredning, men skapene, frontene og benkeplaten er veldig slitte og flekkete og rundt vasken har silikonen sprukket for en tid tilbake ser det ut som, og mye dritt har funent veien nedi og satt seg fast og er umulig å få bort. I tillegg tror vi det har sprukket en pakning i blandebatteriet til kjøkkenet for den slutter ikke å renne før håndtaket står presis midt mellom de 2 kummene. Og komfyren... det er så mange flekker som ikke går bort med noen som helst vaskemidler eller skuring!! Og sist men absolutt ikke minst badet.. for det første er veggbelegget noe av det grimmeste jeg har sett, fullt av hull, sprekker og flekker som ikke kan vaskes bort, er også noen av disse flekkene på gulvet. Har dusjkabinett som ser helt ok ut, men underskapet til servanten ser ut som om det ikke er godkjent for våtrom for listene på sidene har sprukket og vrenger seg utover og man ser at treverket inni har begynt å råtne såvidt, og på håndtakene foran har det runnet et slags lim da de satte dem på hvor det har satt seg fast støv og sånn sog lar seg ikke vaske bort. Så mitt spørsmål er om jeg har "rett" til å spørre om de ikke kan fikse litt på leiligheten, at jeg synes den er stygg er ikke utleiers problem men det må da være grenser for hvor lenge man drøyer oppussingen?? Du kan nok ikke kreve oppussing, men som en over sier, det er lov å spørre Det er mulig utleier ikke ser seg nødt til å pusse opp så lenge det faktisk er folk som vil leie der, det er jo frivillig.. Du kan kanskje kreve at utleier skal skifte pakningen på kjøkenvasken? Den er jo tydeligvis ødelagt. Noen av tingene du nevner som bør fikses, f.eks kaldt gulv, vil jo si at dere ikke kan bruke rommet i oppussingsperioden om utleier skal fikse det, hvor skal dere være imens om han sier seg villig til å ordne opp da? Komfyren må vel være mulig å få ren med et egnet vaskemiddel og ei sånn skrape til fastbrente matrester? Du kan jo foreslå at dere fikser noe som dere har mulighet til å gjøre på egen hånd, at utleier kjøper varer/materialer og dere utfører jobben og får reduksjon i husleien evt? Utleier vil jo sikkert øke standaren på boligen, og da kan jo dette forslaget falle i smak??
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Da vi skulle flytte inn i ny leilighet, viste det seg at alle veggene hadde svarte flekker gnidd utover den hvite malingen etter de hadde vasket gammel skitt. Dette var jo ikke der da vi var på visning, og vi hadde skrevet under på kontrakten. Siden vi alt hadde gjort dette, ville ikke eier leie inn malere, men ville dekke malingen hvis vi malte selv. vi sparklet og malte tak og vegger, og endte opp med en veldig fin leilighet Hvis dere foreslår det samme, så kanskje de går med på det?
Octavia Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Dere valgte jo å flytte inn i leiligheten? Den så sånn ut da dere flyttet inn? Tviler på at utleier gidder å gjøre noe med det så lenge folk ønsker å bo der. Men, for all del, det er jo lov å spørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå