Gjest ung mor Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg har et barn på syv og et halvt år som ikke er svømmedyktig enda. Jeg vil prøve å gjøre en innsats for å få ungen svømmedyktig denne sommeren. Hvor gammelt var barnet ditt da det ble svømmedyktig? Hvem lærte barnet å svømme? Og hvordan gjorde du eller vedkommende det?
Kosteskaft Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Har ett barn på 11,5 år som fremdeles ikke er helt svømmedyktig. de har hatt noen få timer på skolen, men er vi foreldre som øver og øver og øver med henne. Hun er svært dårlig grov motorisk skal det nevnes, ALT slikt tar ekstra tid. De fleste vennene hennes kan svømme veldig bra. Om ikke alle... (i klassen hennes på 14 elever i år, var hun den dårligste) Hun kan tekene egentlig, men rett og slett ikke sterk nok i armene til å svømme lengere strekning. Virker det som.
Lista Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Har ikke barn, men lærte å svømme av bestefar da jeg var 6 år. Samme med brødrene mine.
-hild Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Min datter på 6 svømmer godt, takket være svømmekurs gjennom vinteren. I fjor sommer var hun på "ta seg til kanten selv" stadiet, men uten noen form for teknikk. Og siden vi er glade i å være ved sjøen, på sjøen - og i tillegg er glad i å reise til sydlige strøk, er det viktig for oss at hun er trygg i vannet. Hun får selvfølgelig ikke være i eller ved vann alene enda, de fleste svømmehaller og bassenger har 12 års grense uten foreldre, og det synes jeg er greit. Lykke til med svømmetrening, dere kan lære barnet mye selv - hvis dere er mer opptatt av flyteevne enn teknikk
Miss Puddel Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 12 åringen min lærte å svømme da han gikk i sommeren etter andre klasse, det lærte han av meg. Nå svømmer han som en sel, og er av de ungene som må beordres opp av vannet til tørking og oppvarming med jevne mellomrom på stranden, for ellers går han ikke opp av vannet. ) 9 åringen min lærte å svømme i fjor sommer, også han lærte det av meg. (en liten rettelse: noe trening har de fått på skolen, alle klassene har svømming på andre trinn her, de er få på hvert trinn og får ganske god oppfølging, men den endelige løsningen på det å svømme fikk de av meg...)
Gjest SmallTalk Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Jeg kan bare svare for når jeg selv lærte å svømme, og det var rundt 5-årsalderen. Kunne svømme før jeg begynte på skolen. Svømmelærerene var stort sett mamma og pappa, samt at jeg var på et svømmekurs. Vi har alltid tilbrakt mye tid på stranda om sommeren, og det tok under en sommer å lære meg å svømme. Jeg har alltid likt meg i vannet, og har normalt sett måttet hales opp av vannet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #7 Skrevet 13. juni 2010 Jeg var skikkelig treig på å lære meg å svømme. Vi hadde svømmekurs på skolen i fjerdeklassen, og jeg var den eneste i klassen som ikke fikk svmmeknappen Men heldigvis lærte pappa meg å svømme sommeren etterpå, så da jeg var 11 lærte jeg meg det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #8 Skrevet 13. juni 2010 Min gutt gikk på babysvømming og så forstatte vi på barnesvømming etterpå. Han svømte da han var to, men bare under vann. Da han var to og et halvt skjønte han hvordan han skulle svømme med hodet over vannet.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Har to barn, 7,5 og 10,5. Begge to har vært svømmedyktige fra de var 4-5 år. Den eldste gikk på svømmekurs, noe som vi ikke fikk noe ut av. Grunnen til at de svømmer nå og er veldig trygge i vann er fordi vi er i svømmehallen 3-4 ganger i måneden, og har vært det siden de var 3-4 måneder gamle. Jeg har også latt de få teste ut å bevege seg i vann uten hjelpemidler når de følte seg trygge. Tatt alt etter deres egne ønsker. Når de holdt seg flytende så har jeg lært dem svømmetak. Tatt det hele som en lek.
lidia Skrevet 14. juni 2010 #10 Skrevet 14. juni 2010 Anbefaler deg svømmekurs, utrolig hva de lærer, min jente på snart ti var kjemperedd for å svømme uten sånne armringer, sikkert veldig gøy på skolen hvor alle kunne svømme. Meldte henne på et 12-ukers kurs, nå er hun så flink som bare det. Men det er selvf viktig å dra jevnlig til svømmehallen, de lærer mye av det også. Lykke til!
The Kitten Skrevet 14. juni 2010 #11 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har ikke barn, så kan bare svare for meg selv. Var fem år gammel da jeg lærte å svømme. Det var mamma og pappa som lærte meg det, samt at jeg gikk på svømmekurs en kort periode.
Piper Skrevet 14. juni 2010 #12 Skrevet 14. juni 2010 Mine barn lærte å svømme før de begynte på skolen, og det var jeg som lærte de det. Vi var veldig mye med sjøen om sommeren, og det var mye lettere å være der om de kunne svømme.
Berentsens Skrevet 14. juni 2010 #13 Skrevet 14. juni 2010 Våre barn har vært med oss i svømmehallen, og de er nokså gode til å svømme. De har vært med i svømmehallen siden de var små, og liker seg godt i vannet. Når de begynner på skolen, vil de nok få lære litt der også. Men jeg har inntrykk av at nå er det ikke så mye undervisning i svømming for barn, så det beste er nok å lære dem det selv. Forøvrig er vi en del foreldre som har gått sammen og som treffes i svømmehallen et par ganger i måneden. Da blir det mer moro for barna. Husker selv sa jeg gikk på skolen, da hadde vi en del svømming på timeplanen. På barneskolen hadde vi 6 timer svømming hvert skoleår, mens på ungdomsskolen hadde vi svømming 1 time i uka, alle tre årene.
Lemming Skrevet 14. juni 2010 #14 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har kroppsøving med hele småtrinnet, og det er bare noen få fra 1. - 4. klasse som ikke kan svømme her. Kjempemange har lært å svømme dette skoleåret. Jeg har inntrykk av at unger i nord-norge lærer å svømme senere enn ungene lenger sør i landet, da det ikke er så ofte det er varmt nok til å svømme ute i nord-norge. Unger sørpå tilbringer mer tid ved sjøen, og har større muligheter for å lære seg å svømme i sommerferien. En annen faktor er jo hvor stor plass man bor på. Er jo ikke alle steder man kan gå i bassenget så ofte man vil.. Eller ta svømmekurs. I bygdene er ofte bassenget bare åpent noen måneder i året. Jeg selv lærte å svømme da jeg var rundt 7 år tror jeg. Jeg lærte det på skolen.
superior Skrevet 14. juni 2010 #15 Skrevet 14. juni 2010 6 år av foreldrene mine. Gikk på svmming på skolen rett etter vi begynte, og da kunne de fleste svømme allerede faktisk.
Gjest Airi Chikako Skrevet 14. juni 2010 #16 Skrevet 14. juni 2010 Jeg lærte lillesøsteren min å svømme da hun var 4 og jeg 8. Svømmetimene på skolen trengte vi ikke, vi er oppvokst ved kysten og har plasket i havgapet siden vi var en neve store. Mine barn skal få samme opplevelse.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2010 #17 Skrevet 14. juni 2010 Har en gutt på 8, han har kunnet svømme siden han var 6. Vi bor rett ved mjøsa og bor vel nærmest på stranda hele sommeren. Han lærte å svømme av meg (mor) Han er en vannløve og som oftest må han hentes ut av vannet ellers kunne han vel ha bodd der. Eldstemann på 10 derimot kan fortsatt ikke svømme. Han har vannskrekk og får nærmest hysterisk anfall i nærheten av vann. Han har aldri vært særlig glad i vann, men skrekken kommer vel av at han holdt på å drukne som 5-åring. Han blir bedre og bedre, så lenge det går i hans tempo. Han trives best med sandlekene sine sammen med småbarna. Men på dagens siste strandtur i fjor var han utti 4 ganger, og vi håper at i løpet av denne sommeren kan komme litt lenger. Selv er jeg også en vannløve, og lærte å svømme av min mor som 3-åring.
Gjest Tina Skrevet 14. juni 2010 #18 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har kroppsøving med hele småtrinnet, og det er bare noen få fra 1. - 4. klasse som ikke kan svømme her. Kjempemange har lært å svømme dette skoleåret. Jeg har inntrykk av at unger i nord-norge lærer å svømme senere enn ungene lenger sør i landet, da det ikke er så ofte det er varmt nok til å svømme ute i nord-norge. Unger sørpå tilbringer mer tid ved sjøen, og har større muligheter for å lære seg å svømme i sommerferien. En annen faktor er jo hvor stor plass man bor på. Er jo ikke alle steder man kan gå i bassenget så ofte man vil.. Eller ta svømmekurs. I bygdene er ofte bassenget bare åpent noen måneder i året. Jeg selv lærte å svømme da jeg var rundt 7 år tror jeg. Jeg lærte det på skolen. Det stemmer at det er kaldere i nord-norge, men der jeg er fra svømte ungene i havet likevel, vi bare lærte oss å tåle temperaturen. Kommer fra en øy, og var dermed naturlig nok omringet av hav på alle kanter, så alle ungene jeg kjente kunne svømme ihvertfall Men, som du sier, er det ikke alle som har tilgang på svømmebasseng alle steder, og det som var i vår kommune var stengt i mange år, ennå det står i skoleplanen at alle barn skal få muligheten til å være i basseng eller noe sånt.
Sugerøret Skrevet 14. juni 2010 #19 Skrevet 14. juni 2010 Vi foreldre har lært barna å svømme.Har tatt de med til basseng og latt de leke og bli trygge i vannet.Selve svømmingen har da kommet mer naturlig når barna føler seg helt trygg og en kan da "pirke" litt på ting de gjør i vannet.Mine kunne svømme ved 6års alder.
Lemming Skrevet 14. juni 2010 #20 Skrevet 14. juni 2010 Det stemmer at det er kaldere i nord-norge, men der jeg er fra svømte ungene i havet likevel, vi bare lærte oss å tåle temperaturen. Kommer fra en øy, og var dermed naturlig nok omringet av hav på alle kanter, så alle ungene jeg kjente kunne svømme ihvertfall Men, som du sier, er det ikke alle som har tilgang på svømmebasseng alle steder, og det som var i vår kommune var stengt i mange år, ennå det står i skoleplanen at alle barn skal få muligheten til å være i basseng eller noe sånt. Jeg vokste opp i ei lita bygd i finnmark, og ja, vi svømte i hav og innsjøer, men bare på de varmeste dagene. Vet ikke hvor mange somrer gjennomsnittstemperaturen har vært på 10-15grader, og da var det ikke ofte vi bada ute nei. Men å lære å tåle temperaturen gjorde jeg ikke i barnehagealder, så lærte likevel ikke å svømme før jeg begynte på skolen. Men vi var ofte sørpå i feriene, og der kunne vi jo gå på stranda hver dag! Det var noe annet enn hjemme det... I hjembygda mi var bassenget gjerne åpent mellom 3 og 6 mnd i året, så det var ikke så greit å benytte det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå