Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #1 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg begynte for en stund siden å diskutere yrket psykolog med noen venner og bekjente. Når vi kom inn på lønn ble jeg veldig overrasket over deres synspunkter. De påsto alle hardnakket at psykologer var en ekte høytlønnsgruppe hvor det rant inn opp mot en million i året i det offentlige og godt over millionen i det private. Jeg for min del har alltid tenkt på psykologer som en gruppe som tjener gjennomsnittelig og ble overrasket når de nevnte tall som 600 000 i året og 700 000 som jeg anser som høyt - absolutt. Jeg leste på internett. ALLE, overalt på forum osv. skriver folk om at psykologer tjener superbra, som leger, eller bedre enn leger. 600 000 i året blir nevnt som et minimum. Jeg gikk derfor for å sjekke opp dette. Jeg søkte på psykologspesialister (altså ikke bare "vanlige" psykologer, men spesialister, som skal tjene enda mer) og gikk gjennom navnene på nettkatalogen og sjekket de på skattelistene. Må si jeg ble overrasket når jeg så at lønnsnivået for psykologer (og spesialister) er helt vanlig. Som jeg først trodde. De fleste jeg sjekket var oppført med 3-400 000 i året, noen få var på 250 000 og et par ganger var det et lyspunkt med en spesialist med lønn på 600 000 i året. Ca to tjente kanskje 7-800 000, men jeg sjekket MAAAAANGE, og de fleste lå på rundt 400 000, altså helt vanlig. Hvor kommer denne myten fra egentlig? Psykologer har høy status, grunnet viktig jobb og høy utdannelse, men denne lønnsbløffen, hvor har den oppstått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realisten Skrevet 13. juni 2010 #2 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er kunden såklart. En psykolog kan ta seg godt betalt, type 1000 kr konsultasjonen. Det kunden, eller klienten, ikke vet er at psykologen kanskje ikke har så mange klienter i uka. Pga. arbeidet som gjøres før og etter en konsultasjon. Men klienten sitter selvfølgelig igjen med synet på at han må være steinrik siden han lopper alle klientene sine slik; Myte om at psykologer er rike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #3 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er kunden såklart. En psykolog kan ta seg godt betalt, type 1000 kr konsultasjonen. Det kunden, eller klienten, ikke vet er at psykologen kanskje ikke har så mange klienter i uka. Pga. arbeidet som gjøres før og etter en konsultasjon. Men klienten sitter selvfølgelig igjen med synet på at han må være steinrik siden han lopper alle klientene sine slik; Myte om at psykologer er rike. Ja enig! Folk skal alltid ha det til at psykologer har skyhøy lønn, men det stemmer egentlig ikke, de tjener omtrent som lærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 13. juni 2010 #4 Del Skrevet 13. juni 2010 Det er vel på grunn av at mange psykologer i utlandet, særlig USA tjener ufattelig godt! I Norge derimot er jo de fleste yrker mindre betalt. Det er jo noen psykologer som tjener utrolig mye. Kjenner en som jobber som psykolog for kjendiser og han tjener 1,5 million i året. Men så har han jo også 50% skatt. Men det fins jo også leger, jurister og andre innen disse 'statusyrkene' som tjener bare 250 000 i året?? Det er bare at disse som oftest ikke kommer frem i lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #5 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg kan også bekrefte at man ikke blir millionær av å være psykolog, evt. med mindre man jobber privat og har ordnet seg bra. De fleste jobber vel fortsatt i det offentlige. Som nyutdannet i Oslo tjener man ca. 400 000, som spesialist går man vel som tommelfingerregel opp 150 000. I dag blir de fleste spesialister. Jeg klager ikke egentlig, men når jeg snakker med psykologvenner i distrikts-Norge, ser jeg at det er store forskjeller. Der kan man som nyutdannet få spesialistlønn om man er heldig. I de større byene er lønningene mer moderate, ettersom det er flest psykologer der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobbi Skrevet 13. juni 2010 #6 Del Skrevet 13. juni 2010 Det blir feil å lese lønn ut fra skattelistene. Det som står der er jo ikke bruttolønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #7 Del Skrevet 13. juni 2010 Det blir feil å lese lønn ut fra skattelistene. Det som står der er jo ikke bruttolønna. Nei, selvfølgelig kan det hende de tjener 900 000 i året men har store lån eller driver privat og ikke skatter men når man sjekker på nøyaktig samme måten (navnene i nettkatalogen på skattelistene) så kommer det frem et mye høyere gjennomsnitt med f.eks tannleger, leger og psykiatere enn nettopp psykologer/psykologspesialister. Det er en grunn til det min kjære Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #8 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg trodde også psykologer tjente 700-800 000 i året, søker man på google får man opp det faktisk... men trådstarter har sikkert et poeng... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #9 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg trodde også psykologer tjente 700-800 000 i året, søker man på google får man opp det faktisk... men trådstarter har sikkert et poeng... Her er det som flere vel har vært inne på, stor forskjell på de som jobber i det offentlige og de som driver egen praksis. På samme måte som sykehusleger og fastleger, vil jeg tro, selv om leger tjener mer enn psykologer (av en eller annen merkelig grunn, til tross for mer ubekvem arbeidstid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 13. juni 2010 #10 Del Skrevet 13. juni 2010 Vel, en privat praktiserende psykolog jeg kjenner har nå kr 862 602 som inntekt, og vil nå ikke si at det er i nærheten av hva en lærer tjener. Så kan vi plusse på alle fradragene + skatter osv, hmm, tror nok han passerer millionen og vel så det. Men en offentlig psykolog tjener nok en del mindre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #11 Del Skrevet 13. juni 2010 Vel, en privat praktiserende psykolog jeg kjenner har nå kr 862 602 som inntekt, og vil nå ikke si at det er i nærheten av hva en lærer tjener. Så kan vi plusse på alle fradragene + skatter osv, hmm, tror nok han passerer millionen og vel så det. Men en offentlig psykolog tjener nok en del mindre Da ligger nok han du kjenner veldig høyt over de fleste andre privatpraktiserende psykologer, ikke mange som tjente det i følge nettkatalog+skattelister. Og når jeg snakker om en million i året sikter jeg til UTEN skatter og fradrag. Sykehusleger tjener da vel 800 000 i snitt? Og de er offentlig ansatt, privatpraktiserende psykologer tjener vel kanskje 450 000 i snitt så tror nok ikke den sammenligningen er fantastisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #12 Del Skrevet 13. juni 2010 Kjenner flere psykologer, alle startet på ca 400 000 i begynnerlønn og de er nå alle sammen oppe i minimum 750 000 i årslønn (selv offentlig ansatt), et par rundt millionen. Synes ikke det er så ille med tanke på studietid. Men uansett er det vel ingen som velger yrke etter lønn, de fleste velger noe de interesserer seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #13 Del Skrevet 13. juni 2010 Psykologer i kommunen tjener normalt 400 000 og noe over dette som startlønn. Så går man de fleste plasser opp rundt 100 000 når man har spesialisert seg etter 5 år. Etter dette går man videre noe opp etter hvert som man får mer erfaring. Det meste jeg har hørt om er 650 000 i året, og da er det spesialister som har rudnt 15 års ansinitet eller to spesialiseringer. Det som står på skattelistene stemmer ikke, og er noe lavt, men psykologer tjener absoludt ikke mye i forhold til hvor lenge de har jobbet. Det finnes nok dem som etter hvert tjener over 700 000 men dette er ikke flertallet. De fleste jobber i kommune og sykehus i byene, og her tjener man ikke så mye fordi det her er stor pågang blandt søkere noe som presser lønna ned. Jobber man i distriktene kan man tjene langt mer. I min kommune vil man ikke tjene over 500 000 selv med spesialisering. Vi tjener helt greit, har som regel gode arbeidstider og fleksible hverdager, så jeg kan ikke klage på arbeidssituasjon, men mange tenger nok at vi tjener rundt 200 000 mer enn det vi faktisk gjør i størsteparten av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #14 Del Skrevet 14. juni 2010 Kjenner flere psykologer, alle startet på ca 400 000 i begynnerlønn og de er nå alle sammen oppe i minimum 750 000 i årslønn (selv offentlig ansatt), et par rundt millionen. Synes ikke det er så ille med tanke på studietid. Men uansett er det vel ingen som velger yrke etter lønn, de fleste velger noe de interesserer seg for. De jeg sjekket var født på 50-tallet og tjente fortsatt rundt 400 000, noen 500 000 så da tror jeg ikke dine bekjente er representative for gjennomsnittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #15 Del Skrevet 14. juni 2010 Syns 300-400 tusen i året netto er bra jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #16 Del Skrevet 14. juni 2010 Syns 300-400 tusen i året netto er bra jeg da. Ikke med 6 år utdanning, pluss 4-5 år spesialisering. Ikke når leger og tannleger tjener over millionen netto. Ikke når du har dratt deg gjennom et studium som er superkrevende og elitevanskelig å komme inn på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #17 Del Skrevet 15. juni 2010 Ikke med 6 år utdanning, pluss 4-5 år spesialisering. Ikke når leger og tannleger tjener over millionen netto. Ikke når du har dratt deg gjennom et studium som er superkrevende og elitevanskelig å komme inn på. Likevel så har de over gjennomsnittelig lønn nærmest garantert! Tenk på alle som har studert juss og jobber som saksbehandlere eller rådgivere med 300 000 i inntekt? Likevel har psykologer muligheten til å bli forskere og professorer, - som matcher leger i både status og lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #18 Del Skrevet 15. juni 2010 Likevel så har de over gjennomsnittelig lønn nærmest garantert! Tenk på alle som har studert juss og jobber som saksbehandlere eller rådgivere med 300 000 i inntekt? Likevel har psykologer muligheten til å bli forskere og professorer, - som matcher leger i både status og lønn. Hva skal det bety? At man med 6-årig utdannelse skal se seg fornøyd med å tjene over 300 000? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alohomora Skrevet 15. juni 2010 #19 Del Skrevet 15. juni 2010 Moren min er psykolog-spesialist og hun har en årslønn på 710 000. I skattelistene står det et mye lavere beløp, siden hun kun jobbet 60% stilling ett år og 80% et annet. Har alltid hørt at psykologer tjener bra, og stoler på dette fra hva jeg har hørt fra andre psykologer. Noen misforstår kanskje og tror at BEDRIFTS psykologer osv (som bare krever bachelor/master i psykologi) tjener like bra som psykologer (proffesjon studium), men dette er da feil. Personer med foreksempel master i psykologi tjener langt mindre enn "ekte" psykologer. ----- Kan nevne at en proffesor i psykologi faktisk tjener mindre enn en psykolog-spesialist med 700 000 kr i lønn, med mindre h*n har annet arbeid ved siden av (som svært mange proffesorer har.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunner Skrevet 15. juni 2010 #20 Del Skrevet 15. juni 2010 Moren min er psykolog-spesialist og hun har en årslønn på 710 000. I skattelistene står det et mye lavere beløp, siden hun kun jobbet 60% stilling ett år og 80% et annet. Har alltid hørt at psykologer tjener bra, og stoler på dette fra hva jeg har hørt fra andre psykologer. Noen misforstår kanskje og tror at BEDRIFTS psykologer osv (som bare krever bachelor/master i psykologi) tjener like bra som psykologer (proffesjon studium), men dette er da feil. Personer med foreksempel master i psykologi tjener langt mindre enn "ekte" psykologer. ----- Kan nevne at en proffesor i psykologi faktisk tjener mindre enn en psykolog-spesialist med 700 000 kr i lønn, med mindre h*n har annet arbeid ved siden av (som svært mange proffesorer har.) Ikke akkurat lavt, ligger jo på statsminister nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå