Gjest Bekymret mor Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Håper noen her vet litt om hvilke rettigheter jeg har i denne situasjonen... Kan far bytte skole for vår 10 år gamle sønn, uten at jeg må skrive under på noe, bare fordi barnet har bostedsadresse hos ham? Gutten bor like mye her, men vi måtte melde adresseendring for at far skulle få dobbel barnetrygd og skatteklasse 2. Har jeg dermed fraskrevet meg alle rettigheter? Faren bor ca 1 mil utenfor byen, og har gjort det hele tiden. Gutten har fra i år av tatt buss til og fra skolen når han er hos far. Dette har fungert veldig bra.
Frøken Smilla Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Hvis sønnen din har folkeregistrert adresse hos far, har han ikke krav på å få gå på den skolen han går på hvis ikke fars adresse sogner til den. Jeg vet for øvrig ikke hvordan det er med skolebytte, men på alle andre papirer som har med barnet å gjøre (evt. utredning osv) må begge foreldrene skrive under på dersom det er delt omsorg (selv om den ene har hovedomsorg). 1
Gjest Okkidokky Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Hvorfor kan han ikke da ta bussen fra deg til skolen? Når du har skrevet under på at din sønn har fast bostedsadresse hos sin far så må han gå på den skolen han sokner til. Med mindre det er vektige grunner til at han ikke kan gjøre det, noen ganger må man tenke over hvilke konsekvenser en underskrift vil medføre. HVis du nå eksempelvis vil at din sønn skal bo hos deg må din eks være enig ellers må dere megle en ny avtale.Og tro på raske løsninger med bidrag og slik for å "lure" systemet kan fort straffe seg or begge parter.
Gjest Bekymret mor Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Hvorfor kan han ikke da ta bussen fra deg til skolen? Klart han kan, men det er ikke det som er problemet her. Når du har skrevet under på at din sønn har fast bostedsadresse hos sin far så må han gå på den skolen han sokner til. VET du dette? Hvor kan jeg i så fall finne det, for tro meg, jeg har lett både her og der. Det eneste jeg finner gjelder når barn skal begynne på skolen. Min sønn begynner i 5 klasse. Mange har delt bosted, hvor bara har adresse hos mor og far annet hvert år. Blir de da tvunget til å bytte skole? HVis du nå eksempelvis vil at din sønn skal bo hos deg må din eks være enig ellers må dere megle en ny avtale. Han bor hos oss begge = delt bosted 50/50, men kan bare ha én folkeregistrert adresse. Og det er vel dette som er kjernen i mitt spørsmål, betyr folkeregistrert adresse at den forelderen har alle rettigheter? Og tro på raske løsninger med bidrag og slik for å "lure" systemet kan fort straffe seg or begge parter. Hvilke raske løsninger tenker du på da? For om vi har skatteklasse 2 annet hvert år, slik mange gjør, eller 5 år i slengen, koster ikke noe mer for staten. Og om én av oss mottar dobbel barnetrygd eller denne deles, utgjør heller ingen forskjell for skattebetalerne. Og bidrag er det ikke snakk om i det hele tatt her. Kan ikke se at vi har "lurt" systemet, men mulig jeg tar feil...
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 Her jeg bor er det ikke noe problem at barna har adresse hos en av foreldrene som ikke bor i skolekretsen. Det eneste problemet som dukker opp er at de mister retten til gratis skolebuss siden de strengt tatt skulle bodd nær skolen. Jeg ville anbefalt deg å snakke med skolekontoret i kommunen. Gjør det anonymt om du er redd for konsekvenser.
Gjest <3 Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Hvorfor får dere dobbelt barnetrygd? Dere har ikke krav på dobbelt barnetrygd når det er delt bosted !!! Hvis dere får dobbelt barnetrygd står dere ikke registrert som at han bor like mye, men at far nå har hovedomsorgen for deres felles barn. Dvs. Far kan gjøre hva søren han vil i forhold til skolen uten at du har noe å si.
Gjest Hedda Skrevet 13. juni 2010 #7 Skrevet 13. juni 2010 http://www.dinside.no/109401/dette-sier-de-om-dobbel-barnetrygd Jo,den ene kan få dobbel barnetrygd, eller begge kan få en enkel, men det er dessverre mange som ikke er klar over det, på NAV også. Men her er link til loven.
Lovis Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 http://www.dinside.no/109401/dette-sier-de-om-dobbel-barnetrygd Jo,den ene kan få dobbel barnetrygd, eller begge kan få en enkel, men det er dessverre mange som ikke er klar over det, på NAV også. Men her er link til loven. Der tar du nok feil. I den artikkelen står det gjentatte ganger at det er snakk om 50% barnetrygd. Foreldre som deler omsorgen, må dele 1 barnetrygd, mens aleneforsørgere har krav på en ekstra barnetrygd, ikke dobbel.
Gjest <3 Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 http://www.dinside.no/109401/dette-sier-de-om-dobbel-barnetrygd Jo,den ene kan få dobbel barnetrygd, eller begge kan få en enkel, men det er dessverre mange som ikke er klar over det, på NAV også. Men her er link til loven. Gjest over deg svarer tilbake. Dobbelt barnetrygd er kun for enslige forsørgere, altså foreldre som har hovedomsorgen for barn. Ved delt bosted deles en barnetrygd annhvert år. Dvs. foreldrene får 970 kr per måned annhvert år. Enslige forsørgere får 1940 kr per måned hvert år. For øvrig! La meg linke deg opp til Nav sine hjemmesider. Barnetrygd Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn. Dersom du er enslig forsørger, kan du få barnetrygd for ett barn mer enn det du faktisk bor sammen med (utvidet barnetrygd). Hvem kan få barnetrygd? Barnets mor eller far kan få barnetrygd. Dersom foreldrene har inngått avtale om delt bosted for barnet, kan barnetrygden deles likt mellom dem. Fosterforeldre, en annen omsorgsperson eller en barnevernsinstitusjon kan få barnetrygd hvis barnet bor der fast (utover tre måneder). Hvis du skal få barnetrygd, må barnet ditt være bosatt i Norge. Hvis barnet ditt oppholder seg i Norge i minst 12 måneder sammenhengende, regnes det i regelen som bosatt. Det finnes unntak fra denne regelen. Du kan lese mer om barnetrygd ved opphold i EØS-land under Internasjonalt i høyremenyen. http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #10 Skrevet 14. juni 2010 Det er ikke sånn at han må gå på den skolen han sogner til, men det er den skolen man sogner til man automatisk blir innbudt til innskriving ved når man begynner i 1. klasse. Ellers kan man velge skole innen kommunen, men må sørge for evt. skoleskyss selv hvis man velger en annen skole enn den man sogner til. Hvis dere har delt omsorg kan far ikke bytte skole for gutten uten ditt samtykke.
Gjest Hedda Skrevet 14. juni 2010 #11 Skrevet 14. juni 2010 Fra artikkelen:Med andre ord kan utvided barnetrygd deles 50/50 mellom foreldrene hvis de har avtalt delt bosted. Foreldrene kommer derfor ikke dårligere ut (samlet) enn om den ene skulle ha barnet fast boende hos seg."(vår uthevn.) Kopiert fra Nav sine sider: 5.1 Barnet har delt bosted Dersom barnets foreldre ikke bor sammen, er hovedregelen at barnetrygden utbetales til den barnet bor fast hos. Hvis foreldrene skriftlig har avtalt delt bosted for barnet (etter § 36 første ledd i barneloven), kan hver av dem få utbetalt halvdelen av den barnetrygden hver av dem utløser rett til (ordinær eller utvidet stønad). Begge partene må da søke og legge ved kopi av avtalen. Ja det er mulig jeg tolker dette feil når jeg tror at den ene forelderen kan få dobbel barnetrygd, men ihvertfall så kan de dele den ordinære barnetrygden, og de kan dele en ekstra barnetrygd, og dermed ikke komme dårligere ut av det samlet som det står i artikkelen. Til sammen får de alltså dobbel barnetrygd. Jeg tolket det slik at trådstarter og eksen delte dobbel barnetrygd, da hun sa dette: Og om én av oss mottar dobbel barnetrygd eller denne deles, utgjør heller ingen forskjell for skattebetalerne.
Gjest jomfrua Skrevet 14. juni 2010 #12 Skrevet 14. juni 2010 Her har dere blandet mye rart inn i argumentasjonen. Saken er lett - det handler om foreldreansvar: Sjekk linken - der står det svart på hvitt. http://www.paragrafen.no/?id=49
Lovis Skrevet 14. juni 2010 #13 Skrevet 14. juni 2010 Foreldre som har delt omsorg, får IKKE ekstra barnetrygd. De deler 1 ordinær barnetrygd på 970 kr, 485 kr på hver. Ekstra barnetrygd er KUN for den foreldren som har mer enn 50% av omsorgen for barn.
Gjest <3 Skrevet 14. juni 2010 #14 Skrevet 14. juni 2010 Fra artikkelen:Med andre ord kan utvided barnetrygd deles 50/50 mellom foreldrene hvis de har avtalt delt bosted. Foreldrene kommer derfor ikke dårligere ut (samlet) enn om den ene skulle ha barnet fast boende hos seg."(vår uthevn.) Kopiert fra Nav sine sider: 5.1 Barnet har delt bosted Dersom barnets foreldre ikke bor sammen, er hovedregelen at barnetrygden utbetales til den barnet bor fast hos. Hvis foreldrene skriftlig har avtalt delt bosted for barnet (etter § 36 første ledd i barneloven), kan hver av dem få utbetalt halvdelen av den barnetrygden hver av dem utløser rett til (ordinær eller utvidet stønad). Begge partene må da søke og legge ved kopi av avtalen. Ja det er mulig jeg tolker dette feil når jeg tror at den ene forelderen kan få dobbel barnetrygd, men ihvertfall så kan de dele den ordinære barnetrygden, og de kan dele en ekstra barnetrygd, og dermed ikke komme dårligere ut av det samlet som det står i artikkelen. Til sammen får de alltså dobbel barnetrygd. Jeg tolket det slik at trådstarter og eksen delte dobbel barnetrygd, da hun sa dette: Og om én av oss mottar dobbel barnetrygd eller denne deles, utgjør heller ingen forskjell for skattebetalerne. Jeg skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig: Dobbelt / utvidet barnetrygd gis kun til foreldre som har hovedomsorgen for et barn! Dvs, at barnet bor mer hos en av foreldrene! Det gis ikke til foreldre som har delt bosted, dvs. at barnet bor 50/50 hos foreldrene.
Gjest Hedda Skrevet 14. juni 2010 #15 Skrevet 14. juni 2010 Jeg skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig: Dobbelt / utvidet barnetrygd gis kun til foreldre som har hovedomsorgen for et barn! Dvs, at barnet bor mer hos en av foreldrene! Det gis ikke til foreldre som har delt bosted, dvs. at barnet bor 50/50 hos foreldrene. Og jeg mener at du tar feil, men det kommer ann på om en eller begge foreldre er gift igjen, akkurat som det gjør ellers når det gjelder utvidet barnetrygd. Jeg mener at begge foreldre kan få 970,- hver hvis de utløser rett til det ved skriftlig 50/50 bosted for barn. Les det jeg har merket med mørkere skrift, og fortell meg hvordan du oppfatter akkurat det. Kopiert fra Nav sine sider: 5.1 Barnet har delt bosted Dersom barnets foreldre ikke bor sammen, er hovedregelen at barnetrygden utbetales til den barnet bor fast hos. Hvis foreldrene skriftlig har avtalt delt bosted for barnet (etter § 36 første ledd i barneloven), kan hver av dem få utbetalt halvdelen av den barnetrygden hver av dem utløser rett til (ordinær eller utvidet stønad). Begge partene må da søke og legge ved kopi av avtalen. Dette skriver Barne- og familiedepartementet om utvidet (dobbel) barnetrygd ved delt omsorg.Få opptil 360.000 med delt omsorg Dette sier de om dobbel barnetrygd Du har krav på skatteklasse 2 "Ved delt bosted (barnet bor like mye hos hver av foreldrene etter samlivsbrudd) følger det av barnetrygdloven § 2, tredje ledd at hvis foreldrene ikke bor sammen og skriftlig har avtalt delt bosted i samsvar med barnelova § 36 første ledd, kan hver av foreldrene få rett til 50% barnetrygd, hvis de fremsetter krav om dette. Etter § 12 - utbetaling av barnetrygd - heter det at dersom vilkårene i § 2 tredje ledd er oppfylt, kan hver av foreldrene få utbetalt barnetrygd med 50% av den stønaden hver av dem utløser rett til. Med andre ord kan utvided barnetrygd deles 50/50 mellom foreldrene hvis de har avtalt delt bosted. Foreldrene kommer derfor ikke dårligere ut (samlet) enn om den ene skulle ha barnet fast boende hos seg."(vår uthevn.) Bekrefter For sikkerhets skyld, har vi også innhentet Rikstrygdeverkets forståelse av loven. Her er deres svar: "BFDs (Barne- og familiedepartementet. Red. anm.) svar angående mulige rettigheter til utvidet barnetrygd ved "delt bosted" for barnet, er i samsvar med Rikstrygdeverkets tolkning. Som BFD sier, følger dette av barnetrygdloven § 2 tredje ledd og § 12 tredje ledd som lyder: § 2 tredje ledd: Hvis foreldrene ikke bor sammen og skriftlig har avtalt delt bosted i samsvar med barnelova § 36 første ledd, kan hver av foreldrene få rett til 50 prosent barnetrygd, hvis de fremsetter krav om dette." § 12 tredje ledd: "Dersom vilkårene i § 2 tredje ledd er oppfylt, kan hver av foreldrene få utbetalt barnetrygd med 50 prosent av den stønaden hver av dem utløser rett til" I Rikstrygdeverkets kommentar til loven , Rikstrygdeverkets rundskriv, har vi bl.a. følgende kommentar til barnetrygdlovens § 12 tredje ledd : "12 tredje ledd - Delt utbetaling av barnetrygd når barnet har delt bosted: I tilfeller der foreldrene har inngått skriftlig avtale om delt bosted for barnet jf. denne lovs § 2 tredje ledd, kan barnetrygd utbetales til begge foreldrene med 50 prosent til hver av dem. Hver av foreldrene vurderes separat i forhold til reglene om utvidet stønad. Dette kan for eksempel medføre at den ene forelderen vil kunne få 50 prosent av utvidet stønad fordi vedkommende fyller vilkårene i § 9, mens den andre forelderen vil kunne få 50 prosent av ordinær stønad hvis vedkommende har inngått ekteskap." Rikstrygdeverket ser at denne situasjonen ikke omtales spesielt på våre nettsider. Det er på det rene at våre nettsider ikke dekker alle situasjoner vedrørende rettigheter til f.eks. barnetrygd (utvidet eller ordinær). Det vil bli vurdert om vi bør beskrive eventuelle rettigheter ved delt bosted noe tydeligere enn det som ligger på våre informasjonssider i dag."
Gjest Hedda Skrevet 14. juni 2010 #16 Skrevet 14. juni 2010 Der tar du nok feil. I den artikkelen står det gjentatte ganger at det er snakk om 50% barnetrygd. Foreldre som deler omsorgen, må dele 1 barnetrygd, mens aleneforsørgere har krav på en ekstra barnetrygd, ikke dobbel. Les HELE artikkelen:)
Gjest Iah Skrevet 14. juni 2010 #17 Skrevet 14. juni 2010 Det er vel strengt tatt ingen som får dobbel barnetrygd. Som enslig forsørger får man en ekstra barnetrygd. Har man ett barn blir den jo forsåvidt dobbel siden man får to, men har man to barn får man barnetrygd for tre barn og ikke for fire.
Lizzee Skrevet 14. juni 2010 #18 Skrevet 14. juni 2010 (endret) Og jeg mener at du tar feil, men det kommer ann på om en eller begge foreldre er gift igjen, akkurat som det gjør ellers når det gjelder utvidet barnetrygd. Jeg mener at begge foreldre kan få 970,- hver hvis de utløser rett til det ved skriftlig 50/50 bosted for barn. Jeg har to barn. De har bodd 50/50 hos meg og far. Jeg er samboer igjen mens far er enslig. Men han fikk ikke ekstra barnetrygd! Fordi man da må ha hovedomsorg. Vi var hos NAV og snakket med de om dette. Vi fikk begge utbetalt halv barnetrygd hver måned - man trenger ikke bytte annenthvert år. (vi fikk da hver kr. 970 for 2 barn per måned) ...etterhvert så har vår ene sønn fått fast bosted hos sin far og det gjør at faren nå får full barnetrygd for ham + ekstra barnetrygd. Den sønnen vår som fortsatt bor 50/50 deler vi en barnetrygd for. Endret 14. juni 2010 av Lizzee
Gjest Bekymret mor Skrevet 14. juni 2010 #19 Skrevet 14. juni 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Mye diskusjon om rett til utvidet barnetrygd, noe jeg altså ikke mottar, men en viktig debatt likevel Her har dere blandet mye rart inn i argumentasjonen. Saken er lett - det handler om foreldreansvar: Sjekk linken - der står det svart på hvitt. http://www.paragrafen.no/?id=49 Ja, tror nok det er dette som vil gjelde i min sak. Har snakket med NAV, Folkeregisteret og en jurist hos fylkesmannen, hvor siste sa (etter å ha lett litt i forskjellige lovverk) at det du her refererer til jomfrua, er det som sikrer mine rettigheter. Hun sa også at en eventuell dommer vil se på faktisk bosted, (i vårt tilfelle har barnet 2 bosteder), og ikke folkeregistrert adresse. Nå vet jeg hva jeg har rett på, HVIS faren forsøker å bytte skole på guttungen, noe det selvfølgelig ikke er sikkert at han kommer til å gjøre
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #20 Skrevet 14. juni 2010 Det er ikke sånn at han må gå på den skolen han sogner til, men det er den skolen man sogner til man automatisk blir innbudt til innskriving ved når man begynner i 1. klasse. Ellers kan man velge skole innen kommunen, men må sørge for evt. skoleskyss selv hvis man velger en annen skole enn den man sogner til. Hvis dere har delt omsorg kan far ikke bytte skole for gutten uten ditt samtykke. Angående uthevingen: Det der må variere fra kommune til kommune. Her jeg bor er det ikke bare-bare å velge en annen skole enn den man sokner til. Her må man gå på "riktig" skole. Skal man bytte til en i et annet område må det svært tungtveiende årsaker til, og man må gjennom litt av ei papirmølle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå