camilla* Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Datteren min på 12 år har i ett år nå blitt baksnakket av en annen jente i klassen. Den andre jenta prøve å få venninnene hennes til å ikke stole på henne eller være venninne med henne. Til jul tok vi det opp med skolen , og de tok opp tema mobbing/baksnakking opp i klassen. Da roet det seg litt og det ble ikke så tydelig at jenta baksnakket datteren min. Men så får vi nå vite at hun fortsatt går rundt og gjør det. Bare ikks så synlig lenger. Det er en venninne av datteren min som har fortalt henne det. Vi lurer på hva som er best å gjøre - Vente å se til etter sommeren og kanskje det har gitt seg når de begynne på skolen igjen (noe jeg tviler på..) Ta det opp på skolen igjen , også skriftlig. Nå er det snart skoleslutt så jeg tviler på at lærerne tar noe tak i dette nå. Ta det opp med foreldrene til jenta. Jenta vil nok benekte ovenfor foreldrene, og det vil bli ord mot ord. Vi vet ikke hvor lurt dette er. Be datteren vår lære seg å overse det. Be datteren vår face den andre jenta med hva hun sier om henne. Hva synes dere? Datteren min trives på skolen , men dette plager henne. Hun er lei av at det blir sagt uasnnheter om henne, og hun er klart redd for å miste venninnene sine, eller at noen tror på denne jenta. I lengden er det den andre jenta som vil tape på å slenge med leppa. Men pr.idag er det datteren min som ikke synes det er noe særlig og ingen liker vel å høre at det blir slengt stygge ting om en på skolen. Jeg har fått vite hva som er blitt sagt og det er helt klart ikke sant det som sies. Men dette er trist og det har nå vart i godt og vel ett år. Hvordan løser vi dette på best mulig måte?
Gjest fireflies Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Jeg ville, som du selv sier, avventet frem til skolen starter igjen etter ferien. Kanskje har ting roet seg litt frem til da. Hvis ikke, så ville jeg tatt det opp med skolen igjen. Slutter det ikke da, ville jeg bedt om et møte med lærer og foreldrene til jenta som baksnakker, hvor barna også kan være med, slik at dere kan få klarhet i hva dette egentlig dreier seg om. Da burde det bli stopp.
camilla* Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2010 Kan man be/kreve om et møte med med lærer/rektor og den andres barn foreldre - med elever tilstede? Kan skolen nekte dette? På meg virket det som skolen ikke ønsket å kontakte foreldrene, ikke engang konfrontere jenta, men heller ta det som en "undervisningstime, hvor man diskuterte dette og spurte den jenta om hun noengang hadde baksnakket ol. Det er kanskje vanlig å gjøre sånn første gang man få beskjed om slikt. Takk for svar - det var en løsning jeg ikke hadde tenkt på og som høres god ut.
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Påvirker dette på noe som helst vis hennes nåværende relasjoner til sine venner?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 (endret) Datteren min på 12 år har i ett år nå blitt baksnakket av en annen jente i klassen. Be datteren vår face den andre jenta med hva hun sier om henne. Hva synes dere? Hvordan løser vi dette på best mulig måte? Jeg synes dere burde gå for løsningen om å utruste deres datter med størst mulig grad av refleksjonsevne og vurderingsevne. Snakk ofte med henne og tren henne i teknikker (rollespill) der dere lar henne få øve seg på å håndtere andre mennesker som trår over hennes grenser. Løsningen ligger i datteren deres: hvem er hun og hva motiverer henne? Når hun blir større vil hun møte på folk som hun ikke liker, og folk som forsøker å ødelegge for henne. Derfor er det lurt å lære henne teknikker som gjør at hun lærer seg å håndtere omgivelsene, når de er ugreie. Da har dere hjulpet henne. Trening tar tid. Endret 13. juni 2010 av gjestdeluxe
Gjest fireflies Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Kan man be/kreve om et møte med med lærer/rektor og den andres barn foreldre - med elever tilstede? Kan skolen nekte dette? Ja, det kan man absolutt kreve, da dette vil kunne føre til at datteren din ikke vil føle seg vel på skolen. Noe må gjøres hvis det ikke tar slutt. Klarer ikke skolen eller barna å håndtere det på egenhånd, så er det nødvendig med et slikt møte. Kan huske at min lillebror opplevde et lignende tilfelle, og resultatet ble et slikt møte. Ting avtok etter dette.
camilla* Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2010 (endret) Om det påvirker min datters relasjon til hennes nåværende venner- både ja og nei. Hun har mistet en god venninne til denne jenta. Det har vi snakket mye om at er venninnens valg å ta, og at man ikke kan gjøre så mye fra våres ståsted ang dette, bortsett fra å fortsette å være grei og invitere denne venninnen hjem innimellom. Men x-venninnen vil desverre ikke det. Barna i denne alderen er påvirkelige. Datteren min er veldig redd for å miste de to andre gode venninnene hun har. Vi har hele tiden styrket henne i å være åpen om at hun vet at en i klassen snakker stygt om henne. Men athun ikke skal nevne navn. Hun har snakket om det i klassen og friminutter, og hun har sagt at den som gjør det vet at den gjør det, så hun trenger ikke si til noen hvem det er. Vi har også snakket om at dette kan bunne i sjalusi, misunnelse ol. For datteren min er blitt en åpen og god jente med mange venninner (men kun to nære venninner) og hun er populær hos guttene. Til tider kan jeg se at hun trekker mere mot å ville være sammen med guttene i fritiden. Men nå da hun kom med dette - igjen - forstod jeg at hun ville at noe skulle gjøres. Fordi hun var lei og redd for å miste noen av venninnene sine. Og at andre som ikke kjenner henne så godt skal tro på det som blir sagt om henne. Hadde jeg opplevd dette på jobb så hadde jeg konfrontert den som sa slikt. Og det foreslo jeg for datteren min at hun gjorde, evt at vi dro hjem til jenta sammen. Men hun ville ikke konfrontere henne direkte. Hun er nok redd det vil bli verre ut av det. Det er to "gjenger" i klassen blandt jentene. Disse to jentene er i hver sin "gjeng". Det viktigste for datteren min nå , som vi sier veldig klart ifra, er å "holde sin sti ren" slik at hvis vi evt skal konfrontere jenta med foreldre så har ikke denne jenta noe å slenge tilbake til datteren vår. Det er da hun står sterkest i en slik situasjon, har vi forklart. Og så rett og slett prøve å overse denne jenta nå. Rollespill/tenkte situasjoner kan være lurt å snakke sammen om og finne løsninger på.. Takk for innspill. edit- skriveleif Endret 13. juni 2010 av camilla*
lille_lam Skrevet 13. juni 2010 #8 Skrevet 13. juni 2010 (endret) Hei, IKKE vent lenger, ta det opp med foreldrene til den jenta som baksnakker! Dattern din har allerede gått nesten et helt skoleår med dette! Du kan få det til å stoppe, siden ingen andre vil gjøre det! Endret 13. juni 2010 av lille_lam
Gjest gjestdeluxe Skrevet 13. juni 2010 #9 Skrevet 13. juni 2010 Lær henne litt om strategisk tenkning: allianser og relasjoner. Hvem er maktpersoner i klassen, hvordan ser alliansebildet ut?
camilla* Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. juni 2010 maktpersonen i klassen - blandt jentene - hun er ikke venninne med denne jenta som baksnakker. Men egentlig ønsker jeg ikke henne som noen venninne til datteren min heller, da hun er ganske så bestemt og krevende. Men datteren min kommer godt overens med henne. Alliansebygging - hva mener du vi skal gjøre? Innvolvere denne makt-jenta i denne baksnakkingen ?
camilla* Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 13. juni 2010 Hei, IKKE vent lenger, ta det opp med foreldrene til den jenta som baksnakker! Dattern din har allerede gått nesten et helt skoleår med dette! Du kan få det til å stoppe, siden ingen andre vil gjøre det! Jeg tenkte også slik. Ville dra ned til foreldrene i dag og konfrontere dem og jenta. Samtidig ville jeg skrive en mail og sende lærer og rektor hvor jeg krever at de tar tak i dette. Mannen min ba meg roe meg ned og la oss tenke godt gjennom så vi gjør ting riktig her. Og til det beste for vår datter. derfor skrev jeg inn her for å få innspill på hva andre ville ha gjort i samme situasjon.
Gjest fireflies Skrevet 13. juni 2010 #12 Skrevet 13. juni 2010 Jeg er ikke enig i noe av de gjestdeluxe skriver. Jeg tenker at det riktige å gjøre her, er at du går inn som en voksenperson og tar ansvar for at dette skal ta slutt. Som jeg allerede har sagt, har jeg tro på at et møte med foreldre, barna og lærer kan være en fin løsning på dette. Da kan man snakke ut om hvordan man har det og hva som har skjedd, og forhåpentligvis komme frem til en løsning. Det er et barn dette er snakk om. Barn skal ikke trenge å oppleve slikt på skolen, og det er de voksene som har ansvaret for at slikt må ta slutt.
camilla* Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2010 Det er et barn dette er snakk om. Barn skal ikke trenge å oppleve slikt på skolen, og det er de voksene som har ansvaret for at slikt må ta slutt. enig. Men det er en og en halv uke til skolen slutter. Og frem til da er det øving på skuespill og idrettsdager. Hvor mye vil lærerne engasjere seg for å ta tak i dette nå? Jeg vil nok sende lærer en mail i morgen - med kopi til rektor- om at dette ikke har tatt slutt. Det er noe jeg synes skolen bør vite uansett. Egentlig vil jeg møte opp på skolen i morgen og spørre lærer hva han vil gjøre med det. Men jeg tror svaret blir at det snart er ferie og at de vil sette de på "hver sine grupper" når de deler lag ol og så ser vi det ann til etter ferien. Læreren er av den oppfatning at når barn er fra hverandre over en lengre tidsrom så glemmer de hvem de plagde. Men jeg tviler på at det vil skje i dette tilfelle her. Men det spørs om jeg bare ser ekstremt negativ på det nå... Jeg lurte på hva gjestdeluxe mente , for jeg forstod ikke helt dette med alliansebyggingen hun nevnte.
Piper Skrevet 13. juni 2010 #14 Skrevet 13. juni 2010 Skjer dette i fritiden eller på skolen? Syns ikke dere kan pålegge skolen å ta tak i dette, om dere selv ikke ønsker å gjøre noe selv. Selvfølgelig kan det av og til være lettere, om lærer tar det opp som et tema i klassen. Men det er ikke alltid akkurat den ene personen tar innover seg det som blir sagt, og tydeligvis gjelder det denne jenten. Hun sluttet en liten stund, men begynte jo på an igjen. Kanskje det er på tide å snakke med henne, istedet for å gå bakveier? Kanskje hun må få vite, at det faktisk ikke er greit det hun holder på med? Jeg hadde tatt kontakt med henne og foreldrene, der jeg hadde sagt klart i fra at dette måtte det bli slutt på. Og er det ingen av de som ville lytte, ville jeg sagt på slutten at da har jeg ikke noe annet valg enn å andmelde saken. Selvfølgelig får ikke en 12 åring straff, men det kan bli registrert likevel. jeg er så lei av at enkelte ungdommer skal få lov til å dure på som de vil, uten at noen tar skikkelig tak i det. denne jenten må få beskjed om at det ikke er greit NÅ, for hun er faktisk ikke kommet i tenårene enda, og da kand ere risikere at det blir verre. Ville derfor valgt å ta det nå, i stedet for å vente til det ble verre.
Mia- Skrevet 13. juni 2010 #15 Skrevet 13. juni 2010 Uff, det er så grusomt å oppleve dette! I alderen som datteren din er i, er man spesielt sårbar for slike ting. Som du skriver, hadde det vært deg det handlet om i en jobbsituasjon, ville du konfrontert vedkommende med en gang. Men når man er så ung har man ikke ennå lært seg å "Gi faen" når det gjelder slike ting og det påvirker hverdagen på en helt annen måte. Siden dere allerede har tatt det opp med skolen, og dere så noe bedring etter dette ville jeg tatt kontakt med skolen en gang til. Å ta det opp med skolen igjen vil kanskje være lurt å gjøre før dere går til det steget å ta en samtale sammen med denne jenta og hennes foreldre. Og det vil nok være best å ta det opp med skolen før sommeren, send en mail og kanskje ta en samtale med læreren til datteren din. Få datteren din til å fortelle læreren selv hvordan hun opplever situasjonen, og hør hva læreren har å si. Lykke, lykke til!
Gjest Trollmor Skrevet 13. juni 2010 #17 Skrevet 13. juni 2010 Hei, Google Tove Flack, skriver dokorgrad om jentemobbing. Hun jobber på atferdsenteret på HIS. Mye god lesing og mage redskaper en kan bruke. En ide og også gi det du finner til læreren slik at de vet hvordan de kan gripe problemet an.
lille_lam Skrevet 13. juni 2010 #18 Skrevet 13. juni 2010 (endret) Jeg tenkte også slik. Ville dra ned til foreldrene i dag og konfrontere dem og jenta. Samtidig ville jeg skrive en mail og sende lærer og rektor hvor jeg krever at de tar tak i dette. Mannen min ba meg roe meg ned og la oss tenke godt gjennom så vi gjør ting riktig her. Og til det beste for vår datter. derfor skrev jeg inn her for å få innspill på hva andre ville ha gjort i samme situasjon. Et skoleår et veldig langt for et barn, ikke på samme måte som for oss voksne. Dere har allerede snakket med skolen, og de har gjort (på sin måte) det de kunne da. Som du også sier at de kansje ikke vil gjøre noe med dette nå siden det er så nært til sommerferien. Jeg tenker at dere allerede har roet det ganske lenge, men forstår at alle har forskjellige måter å takle slike situasjoner på. Synes det er tålmodig gjort, men personlig hadde jeg ikke ventet, vet godt hva slags skade mobbing, erting og baksnakking kan gjøre med et barn (og voksne for den saks skyld). Om man "tar det ved roten" tidlig vil det også ha en signaleffekt til baksnakkere,mobbere og andre om at de ikke skal få gå (lenge) å holde på med en helt uakseptabel oppførsel. Håper du uansett kommer fram til den beste løsningen for din datter. Endret 13. juni 2010 av lille_lam
Gjest annemor30 Skrevet 13. juni 2010 #19 Skrevet 13. juni 2010 Hei, Google Tove Flack, skriver dokorgrad om jentemobbing. Hun jobber på atferdsenteret på HIS. Mye god lesing og mage redskaper en kan bruke. En ide og også gi det du finner til læreren slik at de vet hvordan de kan gripe problemet an. Jeg har snakket med Tove Flack og hun er en meget oppgående dame som gjerne hjelper deg med gode råd!! Been there, done that;-)
Gjest gjestdeluxe Skrevet 13. juni 2010 #20 Skrevet 13. juni 2010 (endret) maktpersonen i klassen - blandt jentene - hun er ikke venninne med denne jenta som baksnakker. Men egentlig ønsker jeg ikke henne som noen venninne til datteren min heller, da hun er ganske så bestemt og krevende. Men datteren min kommer godt overens med henne. Alliansebygging - hva mener du vi skal gjøre? Innvolvere denne makt-jenta i denne baksnakkingen ? Tenkte mer på at datteren din kunne prøve å utvide vennekretsen, slik at hun "allierer" seg med flere. Jo flere hun kjenner og sier "hei" til og snakker med, desto bedre er det. Målet må være å balansere makten så godt det lar seg gjøre, og hvis hun ikke kan spille på lag med hun som baksnakker, kan det være en god strategi å søke ut mot alle andre, noe som vil kunne styrke datteren din. Da kan man også søke seg til venner utenfor sin egen klasse. Endret 13. juni 2010 av gjestdeluxe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå