Gå til innhold

stordalens bryllup.

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis det er Stordalen du snakker om her, så er skjønner jeg ikke helt hva du mener; jeg har aldri sett at han har fordømt den lille mannen i gata for å dra til Syden o.l.

Nei det er nå spesielt han der Sauebonden fra Vestlandet og Jensemann som har den holdningen.

Det Petter Stordalen bidrar (og andre) er en avlats holdning: man kan KJØPE seg ut av miljøansvar ved å gi litt avlat i form av medlemsskap i en eller annen grønn bevegelse, klimakvoter og regnskogfond. Fint det - men det er i mine øyne avlat når man i neste øyeblikk ikke lever etter dette i det hele tatt.

Dessuten: I mine øyne ser miljøengasjementet hans genuint ut, selv om det, i god tradisjon med hvordan businessverdenen fungerer, også brukes i markedsføringsøyemed. Det trenger da slettes ikke være noe motsetningsforhold her.

Nei det er flott når miljø og business går hånd i hånd. Så hva her det med et bryllupp å gjøre? Det kvalme blir denne "Krig, og fred, og religion og politikk og sånn" holdningen. Men ikke en gang et hyggelig arrangement som et bryllupp er fritt for politikk og sånn ...

Men det er sikkert meg som er teit. For meg er et bryllupp en høytidelighet og en viktig begivenhet for to mennesker og deres nærmeste ... ikke et pr stunt.

Ville den storslagne festen (og mannen selv) vært mer spiselig dersom han ikke hadde vært opptatt av miljøvern? Kunne han da bare sløst i vei, flydd i hytt og pine, eid massevis av hus og hytter som han hadde varmet opp til bristepunktet, samt kjøpt og kastet i stor skala? Det virker litt sånn på enkelte av innleggene her.

Det er ikke det som er mitt poeng i allefall. Men jeg tror ikke noe på dette "genuine" miljøengasjementet" - jeg tror på at vi har med en oppkomling som elsker å vise verden hvor mye penger som kan brennes av og på søndag så er vi bittelitte kristen miljøengasjert. Ja jeg vet at han har grunnlagt det meste ut fra to tomme hender, men denne fremvisningen av penger er likevel for mye for meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Men jeg gjentar gjerne det jeg har sagt før:

Da jeg gikk inn i denne tråden var det ikke snakk om 20 men 400 millioner. Og for meg er det faktisk en ganske vesentlig forskjell. Det ene er mye penger, det andre er helt uhørte. Det er det uhørte jeg har forholdt meg til.

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)

Det Petter Stordalen bidrar (og andre) er en avlats holdning: man kan KJØPE seg ut av miljøansvar ved å gi litt avlat i form av medlemsskap i en eller annen grønn bevegelse, klimakvoter og regnskogfond. Fint det - men det er i mine øyne avlat når man i neste øyeblikk ikke lever etter dette i det hele tatt.

Vel, det mener jeg ingenting om, idet jeg ikke har oversikt over hvordan Petter Stordalen lever. Men du ser imidlertid ut til å mene at miljøengasjement utelukkende har verdi dersom man ofrer en rekke goder, og akkurat der er jeg ikke nødvendigvis enig med deg. :)

Men det er sikkert meg som er teit. For meg er et bryllupp en høytidelighet og en viktig begivenhet for to mennesker og deres nærmeste ... ikke et pr stunt.

Det kan godt være at du er teit her, ja. :) Hva bryllup er for deg eller for meg er vel dessuten underordnet, så lenge de får den feiringen de ønsker og som føles riktig for dem. :)

Endret av Ludovie
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er best/verst?

A:

En styrtrik mann som sløser med penger og reiser masse med fly, og som sier miljøvern er noe stort tull som ingen bør bry seg om.

eller

B:

En styrtrik mann som sløser med penger og reiser masse med fly, og som sier at miljøvern er noe lurt som vi alle bør prøve å bli flinkere til.

Må det være enten A eller B? Finnes det virkelig bare to mulige alternativer her? Er det noen grunn til at han ikke kan være C: En styrtrik mann som bruker mye penger på miljøvern og også lever miljøvennlig og oppfordrer andre til å gjøre det samme? At han har valgt den minste av to onder er ikke det samme som at han har valgt det beste.

Skrevet

Må det være enten A eller B? Finnes det virkelig bare to mulige alternativer her? Er det noen grunn til at han ikke kan være C: En styrtrik mann som bruker mye penger på miljøvern og også lever miljøvennlig og oppfordrer andre til å gjøre det samme? At han har valgt den minste av to onder er ikke det samme som at han har valgt det beste.

Jeg sier heller ikke at han har valgt det beste, men er det sånn at vi skal hugge hodet av alle som ikke velger det beste? Poenget er vel at ingen av oss velger det beste, vi velger ut fra evner og muligheter. Jeg velger heller ikke det beste, så jeg føler ikke at jeg har rett til å kaste stein på Stordalen. Velger du det beste?

Jeg er ingen Stordalen-fan, til det vet jeg for lite om fyren. Men jeg synes det blir voldsomt mye negativt fokus rettet mot han, til tross for at han gjør mye bra og den eneste feilen hans som blir trukket fram her er at han er dobbeltmoralsk. Må han virkelig være så mye bedre enn oss andre for at vi ikke skal gå til kollektivt angrep bare fordi han bruker masse penger på bryllupet sitt?

Leser man en del av utsagnene i denne tråden løsrevet fra konteksten(om folk som blir kvalme etc) så skulle man tro det var Lommemannen vi diskuterte eller enda verre.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Hvordan vet du at han ikke gjør det selv? :klø:

Og han forventer vel ikke at gjestene skal donere penger, han bare gir det som alternativ fordi de ikke ønsker seg gaver. Hadde det vært bedre om han ønsket seg nips og middagsservise?

Jeg synes i hvertfall det er flott at han oppfordrer til å støtte gode saker framfor å handle stæsj han garantert har nok av fra før.

Men herremin å gi penger til en miljøvernsak og leie privatfly til bryllupet i marokko samtidig blir jo litt ett skritt fram og to tilbake

Endret av Bianca26
Skrevet

Men jeg gjentar gjerne det jeg har sagt før:

Da jeg gikk inn i denne tråden var det ikke snakk om 20 men 400 millioner. Og for meg er det faktisk en ganske vesentlig forskjell. Det ene er mye penger, det andre er helt uhørte. Det er det uhørte jeg har forholdt meg til.

Samme her, og det er stor forskjell på å bruke 20 og 400 millioner kr.

Skrevet

Trodde dere virkelig at han hadde brukt en halv milliard på et bryllup?

Det ble nevnt 20 millioner flere ganger, gjennom de første sdene.

Jeg må si at kommentarene her inne er ganske drøye. Golddigger, mangler sosial intelligens og andre verre sure oppstøt mot hans nye kone...

Det er vel ikke umulig at hun faktisk kan elske Stordalen?!!

Han er ingen jævel, som missbruker barn?

Selv pedofile mordere i fengsel får frierbrev, så da er det vel en mulighet for at noen kan elske selv Stordalen.

Det studiet Gunhild har gått igjennom, er det veldig mange her inne på KG som bare kan drømme om å klare...! Eller orke... Eller gidde...

For her inne er alle så jævla syke og kan ikke jobbe, eller så jobber de i kassa på Kiwi, og alt de får med seg av "nyheter" står i Se&Hør.

Shame in you!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Samme her, og det er stor forskjell på å bruke 20 og 400 millioner kr.

patetisk. nå trekker dere tilbake alt, til og med dette med miljøet?

you make me sick.

Skrevet (endret)

Var det ikke forresten en tråd om prinsessebryllupet i Sverige her også for et par dager siden?

Skal man først kritisere noen for å bruke penger så kan jo det være et greit sted og begynne.

Endret av Larsern
Gjest Bianca26
Skrevet

Var det ikke forresten en tråd om prinsessebryllupet i Sverige her også for et par dager siden?

Skal man først kritisere noen for å bruke penger så kan jo det være et greit sted og begynne.

Men hun er en prinsesse

Skrevet

Men hun er en prinsesse

Og så? Har de ikke apanasje å ta av, i tillegg til enorme inntekter fra eiendom og grunneie?

I det minste kan de være ærlige nok til å kalle det en kongefest istedet for folkefest, for det er med all sannsynlighet ikke særlig mange av 'folket' som deltar på festen, selv om de tar regninga.

Gjest Bianca26
Skrevet

Og så? Har de ikke apanasje å ta av, i tillegg til enorme inntekter fra eiendom og grunneie?

I det minste kan de være ærlige nok til å kalle det en kongefest istedet for folkefest, for det er med all sannsynlighet ikke særlig mange av 'folket' som deltar på festen, selv om de tar regninga.

Men poenget mitt er at folk bryr seg mer om henne enn om stordalen.

Skrevet

Men poenget mitt er at folk bryr seg mer om henne enn om stordalen.

Godt mulig, men det er isåfall bekymringsverdig:

Stordalen betaler med egne penger, tjent på hotellvirksomhet som kundene selv har valgt å bruke.

Victoria betaler med penger som staten stiller til rådighet, betalt av folk som ikke kan velge å la være.

Gjest Bianca26
Skrevet

Godt mulig, men det er isåfall bekymringsverdig:

Stordalen betaler med egne penger, tjent på hotellvirksomhet som kundene selv har valgt å bruke.

Victoria betaler med penger som staten stiller til rådighet, betalt av folk som ikke kan velge å la være.

Joa du har vel rett.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

... never mind ...

Endret av Blondie65
Gjest fireflies
Skrevet

en tråd på sju sider om stordalens bryllup? :skratte: ........ :klø:

Gjest Dhanu
Skrevet

Kjære vene, her var det mange sure besserwissere!

Kona til Stordalen hadde nok greid seg utmerket uten ham. Hun har da vel doktorgrad! Er ikke enhver idiot som greier det. Kanskje hun rett og slett gifter seg av kjærlighet?

Skjønner forresten godt at man kan elske Stordalen. Han virker som en veldig ok person. Og jeg har veldig sansen for folk som starter på null og greier å skape tusenvis av arbeidsplasser, slik han har gjort.

Har et veldig godt inntrykk av dette paret, jeg.

Tråden er vel et veldig godt eksempel på norsk misunnelse og jantelov. Leste de første sidene, og ble ikke veldig imponert over saklighetsnivået.

Tråden sier nok langt mer om hver enkelt bruker enn om Stordalen ;)

Gjest Elijah
Skrevet

Om noe er kvalmt så må det være denne tråden og holdningene som gjennomsyrer den. Typisk norsk.

Ikke bare er dere fattige på penger, men dere er også fattige på indre rikdom!

Jeg har ikke noen personlig mening om Petter Stordalen og jeg visste faktisk ikke at han hadde giftet seg før jeg så denne tråden, men jeg har STOR respekt for det han har oppnådd for seg selv og andre gjennom ærlig og hardt arbeid gjennom mange år.

Tenk bare på hva han har bidratt med alle arbeidsplasser han har skapt, som igjen har gitt store skatteytelser til fellesskapet. For å ikke snakke om alt han har betalt og fortsatt betaler selv i skatt her i landet.

Les artikkelen Constanze la ved omhyggelig. Trolig krever det litt større konsentrasjon enn den gjennomsnittlige Se og Hør artikkel, men jeg lover at det er verdt det ;)

Om Petter Stordalen vil svi av ørten millioner på tidenes bryllupsfeiring, så synst jeg det er kjempemessig!

Jeg tviler på at de klager i Marokko ihvertfall ;)

Stordalen og navn forøvrig skrives alltid med stor forbokstav.

Og hva er problemet? :klø: La nå mannen bruke pengene sine slik han ønsker, selv om mange av oss ikke ville valgt en slik feiring selv om vi hadde hatt penger til det. Jeg forstår ærlig talt ikke poenget med å heve seg over disse menneskene av den grunn, ei heller hvorfor det er greit i å spekulere i om hun er golddigger og om han bare ønsket seg en blond babe. Kjenner vi dem overhodet?

Jeg tror ikke kritikken nødvendigvis handler om misunnelse, men at man i Norge knapt kan gjøre noe som skiller seg ut fra mengden før man får beskyldninger om det ene og det andre kastet etter seg. Så lenge folk også viser et visst samsfunnsansvar, syns jeg vi skal la dem få feire bryllup i fred, så smakløst man enn kan synes at det er (jeg syns bl.a. brudens kjole og styling var helt på trynet, men det blir et sidespor).

Jeg vet jeg blir litt strenge tante Vera nå, men dette ble bare litt for sprøtt for meg.

Hvem er du egentlig? ;)

Skrevet

De av dere som nevner at dere ikke ville deltatt i bryllupet om dere hadde fått en invitasjon: er dere faktisk venner av Stordalen? Hva som er kjendiser for dere er vennene hans.

Ellers så setter nok næringslivet i Marokko pris på at Stordalen legger igjen penger hos dem! Det er jo ikke sånn at han brenner opp pengene. Han kjøper varer og tjenester som igjen gir inntekter til andre.

Det er morsomt å få med seg at fagforeningssurpomper klager på pengebruken til Stordalen. Sparer vi alle på alle våre penger får ingen av oss noen penger. Mye av hva Stordalen selger er faktisk luksus. Hvis vi skal slutte med luksus så vil de som jobber med dette miste jobbene sine.

Ellers er det kjekt å observere i denne tråden at bredbåndssatsningen til SP ute i distriktene har fungert. For her har tydeligvis bygdedyret blitt sluppet løs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...