Gå til innhold

stordalens bryllup.

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Joda, jeg ser forskjellen. Og jeg forsvarer helle ikke alle sider ved hans livsførsel. Men jeg klarer likevel ikke å være helt med på "Stordalen er en dust"-greia. Det blir for enkelt og usaklig, syns jeg.

Dust til hverdags og fest - men DET er en annen sak. Jeg er forøvrig helt enig i at det tar litt vel av når kjolen og intelligensen, motivene osv til bruden diskuteres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke problemer med å se Stordalens dobbeltmoral angående miljøvern, men det betyr jo bare at han ikke skiller seg særlig fra resten av den norske befolkninga.

Jeg er også opptatt av å ta vare på miljøet, men likevel kjører jeg bil, spiser biff iblant, kjøper klær jeg egentlig ikke trenger, bruker tørketrommel og mikro, kjøper ny pc hvert tredje år osv. Hadde jeg virkelig gått inn for å ta vare på miljøet kunne jeg gjort så mye mer, og det tipper jeg gjelder for de aller, aller fleste som skriver i denne tråden. Vi kan alle gjøre mer, men vi velger likevel å leve komfortabelt og bruke penger på oss selv istedet for på miljø eller fattige barn i Afrika. For selv om vi ikke er styrtrike som Stordalen, så er vi velstående sammenlignet med størstedelen av jordas befolkning. Hver og en av oss hadde hatt råd til å gi så mye mer til fattige og til miljøarbeid enn vi gjør.

Stordalen også. Han kunne gitt mer, reist mindre med fly, brukt penger på mer nyttige ting enn et storslagent bryllup. Men hvorfor setter vi oss på vår høye hest og dømmer han som faktisk ikke er mer dobbeltmoralsk enn de fleste andre?

Skrevet

Forøvirg - jeg gjentar meg selv nok en gang - jeg hadde nok ikke engasjert meg i denne tråden hvis det hadde stått om 20 millioner, som jeg har fått vite i ettertid. For meg er 400 mill. en helt annen kamel å spise mothårs med harry tilbehør enn 20 millioner.

Ifølge organisasjonen Think Property World er prisantydningen for den 40 mål store herligheten 48 millioner euro, eller nesten fire hundre millioner kroner.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10008716

Det er litt vanskelig å tolke om PS måtte betale nesten 400 millioner for å leie et eller om det ville kostet nesten 400 millioner om han skulle kjøpt det, men det står her at festen kostet 20 millioner.

Jeg er ikke så opptatt av prislappen, men synes bare det virker så voldsomt alt sammen. Det samme hadde jeg nok tenkt om noen her hadde hatt like mye "fjas og stæsj" som Petter Stordalen. Han skal liksom overgå alle i alt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Herregud, kan ikke den mannen bruke sine egne penger som han har tjent selv på hva han vil?????

Makan til missunelse på andre sin suksess her da!!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ikke problemer med å se Stordalens dobbeltmoral angående miljøvern, men det betyr jo bare at han ikke skiller seg særlig fra resten av den norske befolkninga.

Riktig. Hvor mange i den norske befolkningen bruker sitt såkalte og påståtte miljøengasjement i markedsføringen av sine egne produkter? Det gjør nemlig Stordalen.

Jeg er også opptatt av å ta vare på miljøet, men likevel kjører jeg bil, spiser biff iblant, kjøper klær jeg egentlig ikke trenger, bruker tørketrommel og mikro, kjøper ny pc hvert tredje år osv. Hadde jeg virkelig gått inn for å ta vare på miljøet kunne jeg gjort så mye mer, og det tipper jeg gjelder for de aller, aller fleste som skriver i denne tråden. Vi kan alle gjøre mer, men vi velger likevel å leve komfortabelt og bruke penger på oss selv istedet for på miljø eller fattige barn i Afrika. For selv om vi ikke er styrtrike som Stordalen, så er vi velstående sammenlignet med størstedelen av jordas befolkning. Hver og en av oss hadde hatt råd til å gi så mye mer til fattige og til miljøarbeid enn vi gjør.

Jeg har ikke bil - jeg tar buss. De maskinene jeg vasker med klær er helt fulle, og pga en svært liten bolig er jeg nødt å bruke tørketrommel. Jeg slår av lys og varme i rom jeg ikke oppholder meg. Jeg har brukte møbler, og leverer det jeg ikke kan bruke selv til gjenvinning eller selger det slik at andre kan ha glede av det.

Jeg har to feriereiser med fly i året. Jeg tar disse med god samvittighet UTEN å kjøpe avlats klimakvoter som ingen ennå vet noe om hvor pengene havner. Jeg har "Reklame nei takk" på postkassen, og jeg har reservert meg mot reklame i Brønnøysund. Jeg kjøper ikke papiraviser.

Jeg gir til veldedighet hvert år og deltar også i et veldedighetsarrangement som frivillig.

Jeg sorterer mitt avfall i hht vårt lokale renovasjonsselskaps instrukser.

Nei akk du - jeg føler ikke at jeg står noe særlig tilbake for Stordalen - men så driver jeg ikke heller med aktiv markedsføring av hvor kjempegod og snill jeg er ...

Stordalen også. Han kunne gitt mer, reist mindre med fly, brukt penger på mer nyttige ting enn et storslagent bryllup. Men hvorfor setter vi oss på vår høye hest og dømmer han som faktisk ikke er mer dobbeltmoralsk enn de fleste andre?

Kvalmen stiger i halsen hos meg når miljøengasjement blir brukt som markedsføring i en sammenheng der man driter fullstendig i miljøet.

Og i såmåte er Barack Obama og Jens Stoltenberg akkurat like gode: Barack Obama var først på fredspristildelingen - så dro han og hans følge (tre jumbojeter - en med presidenten og 2 med utstyr) hjem igjen til USA - deretter noen få dager senere - dro de 3 jumbojetene til Danmark på klimakonferanse. Jens fløy dit.

Det er noe med at de peker på oss - den lille mann i gaten og sier "fy skamme deg som drar til syden 1 gang pr år, har du virkelig samvittighet til det" mens de selv ikke legger to pinner i kors for miljøet - bortsett fra avlatshandlinger som er like mye markedsføring og PR som det er miljøhensyn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og i såmåte er Barack Obama og Jens Stoltenberg akkurat like gode: Barack Obama var først på fredspristildelingen - så dro han og hans følge (tre jumbojeter - en med presidenten og 2 med utstyr) hjem igjen til USA - deretter noen få dager senere - dro de 3 jumbojetene til Danmark på klimakonferanse. Jens fløy dit.

Det er noe med at de peker på oss - den lille mann i gaten og sier "fy skamme deg som drar til syden 1 gang pr år, har du virkelig samvittighet til det" mens de selv ikke legger to pinner i kors for miljøet - bortsett fra avlatshandlinger som er like mye markedsføring og PR som det er miljøhensyn.

Sant det. Hvorfor kunne de ikke bruke videokonferanser mer? Med dagens teknologi kan de jo alle diskutere på tvers av alle kontinenter uten å røre seg fra godstolen. Hadde spart penger på alle sikkerhetstiltak og -vakter også, i tillegg til miljøet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sant det. Hvorfor kunne de ikke bruke videokonferanser mer? Med dagens teknologi kan de jo alle diskutere på tvers av alle kontinenter uten å røre seg fra godstolen. Hadde spart penger på alle sikkerhetstiltak og -vakter også, i tillegg til miljøet.

Ja eller:

2 fly med utstyr? Har vi ikke biler i dette landet som kunne vært sikkerhetsklarert? Når dettte først skulle flys "over dammen" hvorfor ikke la det gå videre til Danmark - ikke frem og tilbake 2 ganger. Det er bare for dumt.

Gjest Ludovie
Skrevet

Hvis det er Stordalen du snakker om her, så er skjønner jeg ikke helt hva du mener; jeg har aldri sett at han har fordømt den lille mannen i gata for å dra til Syden o.l.

Dessuten: I mine øyne ser miljøengasjementet hans genuint ut, selv om det, i god tradisjon med hvordan businessverdenen fungerer, også brukes i markedsføringsøyemed. Det trenger da slettes ikke være noe motsetningsforhold her.

Ville den storslagne festen (og mannen selv) vært mer spiselig dersom han ikke hadde vært opptatt av miljøvern? Kunne han da bare sløst i vei, flydd i hytt og pine, eid massevis av hus og hytter som han hadde varmet opp til bristepunktet, samt kjøpt og kastet i stor skala? Det virker litt sånn på enkelte av innleggene her.

(Og bare så det er sagt: Jeg har ikke spesielt sansen for Petter Stordalen; han er ikke spesielt my kinda guy. Og som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, så ville jeg nok valgt en ganske annen type bryllupsfest dersom jeg hadde hatt tilnærmet ubegrensede midler til rådighet. Så det er altså ikke dét dette innlegget handler om.)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere bør skjemmes, men jeg tviler egentlig på at noen har vett til det.

Om du leser hele tråden ser du kanskje at det er mange som sier det samme som deg - og at de ikke ser på denne "Nyheten" som en sak?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Hvorfor kunne de ikke bruke videokonferanser mer? Med dagens teknologi kan de jo alle diskutere på tvers av alle kontinenter uten å røre seg fra godstolen. Hadde spart penger på alle sikkerhetstiltak og -vakter også, i tillegg til miljøet.

Statsledere må faktisk treffes. Det er ikke nok med videokonferanser når statsanliggender skal diskuteres. The personal touch må ikke undervurderes.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Statsledere må faktisk treffes. Det er ikke nok med videokonferanser når statsanliggender skal diskuteres. The personal touch må ikke undervurderes.

Ah. Den uforlignelige personal touch. Glemte den, seff.

Skrevet

Ser ikke noe problem med at Stordalen brukte 20 mill på bryllupet sitt. Og hadde jeg blitt invitert hadde jeg garantert sagt ja:)

Men da burde han kanskje tonet ned alt snakket om hvor miljøbevisste de er..

Gjest Ludovie
Skrevet

Og hadde jeg blitt invitert hadde jeg garantert sagt ja:)

Haha, hvor mange i denne tråden ville takket nei? Ikke jeg, vaffal. :)

Jeg skjønner imidlertid ikke helt hvorfor de skal slutte å fronte en god sak. Jeg er dessuten sikker på at, til tross for at de nok har bidratt mer til klimautslipp og forurensning enn de aller fleste, også har bidratt atskillig mer til gode tiltak for et bedre miljø, slik at balansen så definitivt kommer i deres favør sammenlignet med det som er tilfelle for de aller fleste (muligens alle) i denne tråden. :)

Gjest Bianca26
Skrevet

Må innrømme at selv om jeg syns hele bryllupet er kvalmt så hadde jeg ikke sagt nei jeg heller om jeg hadde blitt invitert.

Skrevet

Hva er best/verst?

A:

En styrtrik mann som sløser med penger og reiser masse med fly, og som sier miljøvern er noe stort tull som ingen bør bry seg om.

eller

B:

En styrtrik mann som sløser med penger og reiser masse med fly, og som sier at miljøvern er noe lurt som vi alle bør prøve å bli flinkere til.

Det virker som det er det det koker ned til her, og selv om han viser dobbeltmoral så synes jeg det er bra han fokuserer på miljø.

Gjest Bianca26
Skrevet

Hva er best/verst?

A:

En styrtrik mann som sløser med penger og reiser masse med fly, og som sier miljøvern er noe stort tull som ingen bør bry seg om.

eller

B:

En styrtrik mann som sløser med penger og reiser masse med fly, og som sier at miljøvern er noe lurt som vi alle bør prøve å bli flinkere til.

Det virker som det er det det koker ned til her, og selv om han viser dobbeltmoral så synes jeg det er bra han fokuserer på miljø.

Jeg syns det er rart at han forventer at alle andre skal donere penger til miljøvern slik som gjestene i bryllupet, men at han ikke trenger å gjøre det selv.

Skrevet

Jeg syns det er rart at han forventer at alle andre skal donere penger til miljøvern slik som gjestene i bryllupet, men at han ikke trenger å gjøre det selv.

Hvordan vet du at han ikke gjør det selv? :klø:

Og han forventer vel ikke at gjestene skal donere penger, han bare gir det som alternativ fordi de ikke ønsker seg gaver. Hadde det vært bedre om han ønsket seg nips og middagsservise?

Jeg synes i hvertfall det er flott at han oppfordrer til å støtte gode saker framfor å handle stæsj han garantert har nok av fra før.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg synes i hvertfall det er flott at han oppfordrer til å støtte gode saker framfor å handle stæsj han garantert har nok av fra før.

Enig. Og dessuten så er dette det eneste fornuftige alternativet for sånne i hans posisjon. Synes nu jeg. :)

Gjest Constanze
Skrevet

Som en motvekt til alt det sure oppgulpet mot Stordalen de siste dagene synes jeg denne artikkelen var herlig lesestoff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...