Gå til innhold

stordalens bryllup.

Fremhevede innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg kan nevne 100 ting jeg heller ville brukt 390 millioner på og hvor det kom mer til nytte og avsatt 10 millioner til et storveis bryllup. Selv 10 millioner er svært mye penger for meg. 400 millioner er helt hinsides det meste jeg kan tenke meg.

Men så er jo ikke dette egentlig et bryllup! Nei det er nok en gang et Stordalen stunt i merkevarebygging. Flott det altså - bare ikke kall det for veldedighet eller miljøgreier. Det er der kvalmen stiger for meg.

Øh. Bryllupet kostet 20 millioner.

Og hvorfor er det ikke et bryllup? Dessuten, hvis dette samtidig også er et ledd i merkevarebygging; hva er så galt med det? Jeg kan for øvrig ikke se at de kaller bryllupet for verken veldedighet eller miljøgreier. Det er da dessuten bare fint at de ber om penger til vededige formål istf gaver - jeg kan ikke se noe som helst galt med det.

Selv om dette bryllupet er temmelig langt fra hva jeg selv ville valgt, synes jeg det er utelukkende positivt å bruke enorme summer på å gi venner og familie en storslagen fest. Og bortsett fra flyturen er det heller ikke spesielt miljøuvennlig. Tvert imot - ytelser/tjenester, mat og drikke er blant det mest miljøvennlige man kan bruke penger på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PR og nettverksbygging, noe som forresten har dannet grunnlaget for hele Stordalens forretningsvirksomhet og formue. Det gjelder å pleie sine kontakter og samtidig danne nye, og media sponser selvsagt reklamen til de som ikke er på festen.

At han ødsler penger er hans egen sak, og neppe noe problem, men jeg må svakt innrømme at jeg føler en anelse avsky når jeg ser personer som faktisk har anledning til å utføre mirakler for andre mennesker istedet svir av millioner på fest, moro og sine rike bekjentskaper. For alt jeg vet så bygger sikkert Stordalen sykehus og skoler i Afrika, uten at det når forsidene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ser forresten at ingen av dere har nevnt at paret ikke ønsker seg gaver til bryllupet. De ber heller folk om å gi bidrag til Miljøstiftelsen Zero, Dyrevernalliansen (som Gunnhild er svært opptatt av) - og de som ikke ønsker å gi til de to bes gi sin støtte til Regnskogfondet.

Men det passer vel ikke helt å ta med dette i kritikk-raidet i denne tråden?

Jeg har nevnt det. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ser forresten at ingen av dere har nevnt at paret ikke ønsker seg gaver til bryllupet. De ber heller folk om å gi bidrag til Miljøstiftelsen Zero, Dyrevernalliansen (som Gunnhild er svært opptatt av) - og de som ikke ønsker å gi til de to bes gi sin støtte til Regnskogfondet.

Men det passer vel ikke helt å ta med dette i kritikk-raidet i denne tråden?

Jeg har nevnt det. :)

Skrevet

At han ødsler penger er hans egen sak, og neppe noe problem, men jeg må svakt innrømme at jeg føler en anelse avsky når jeg ser personer som faktisk har anledning til å utføre mirakler for andre mennesker istedet svir av millioner på fest, moro og sine rike bekjentskaper. For alt jeg vet så bygger sikkert Stordalen sykehus og skoler i Afrika, uten at det når forsidene.

Enig i det jeg uthever.

Apropo siste setning. Neppe.

Syns han er litt klovnete jeg da.

Minner meg litt om Tom Cruise da han skulle gifte seg med henne han er gift med nå.

Skrevet

Hvordan Petter Stordalen og Gunhild Melhus ønsker å feire bryllupet sitt er opp til dem. Jeg synes det er kjempeflott at de ønsker å ha en storslått fest. Det er klart det koster, men hvordan de ønsker å bruke sine pengene sine er deres sak.

Hvem er dere andre til å dømme og kritisere dem?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig det er skikkelig selvmotsigende og usmakelig av ham å snakke så mye om miljøvern og gjøre så stort nummer av at de ønsker gjestene skal gi penger til regnskogfondet når Stordalen og frue selv lever langt fra miljøvennlig. Det er ingen som helst grunn til at et par skal bo i en flere hundre kvadratmeter bolig (og de har garantert flere digre fritidsboliger her og der) som det koster en formue å varme opp, for ikke å snakke om alle bilene han har, samt båt og privat helikopter, alle flyreisene han tar hvert år, for å nevne noe. Han er et miljøsvin selv, men det snakker han ikke så høyt om. Synes han skal feie for egen dør før han snakker om hva alle andre skal gjøre for miljøet.

Skrevet

Prisen på leie av palasset der de holdt festen var visstnok på 400 millioner.

Hvor i huleste har du disse tallene fra? 400 millioner for å leie et palass en helg? For 400 millioner kan man kjøpe seg et palass.

Gjest Blondie65
Skrevet

Øh. Bryllupet kostet 20 millioner.

Vel hvis det er tilfellet at bryllupet "bare" koster 20 mill. er det litt mindre kvalmt. Det er sagt 400 mill. tidligere i tråden, og det er det jeg har forholdt meg til.

Skrevet

Enig med miljøprofilen, men synes det blir litt drøyt å dra inn brudekjole etc.

Hadde ikke kjøpt meg slik selv, men hadde jeg hatt kroppen til bruden hadde jeg helt sikkert følt meg vel i den!

Bortsett fra det synes jeg det er tragisk at folk nærmest slår fast at de ikke elsker hverandre fordi bryllupet kostet flesk.

Hadde det ikke vært for at han har den miljølidenskapen han påstår han har, hadde jeg kun tenkt at dette var et fabelaktig bryllup, hvor de er så heldige å ha råd til å feire akkurat slik DE vil. Slik som de fleste av oss ønsker i et bryllup.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Det er for lett å slenge ut ord som jantelov, akkurat som at det er for lett å slenge ut ordet rasisme mot alt mulig som man er uenig i for tiden. Det må være lov å ha ulike meninger uten å bli beskylt for å være smålig, det er for lettvint.

Personlig synes jeg det er hyggelig at han gifter seg, akkurat som om det er hyggelig for alle som gifter seg. Jeg blir litt smådårlig av mediehysteriet og det er veldig gjennomsiktig at Stordalen vet å utnytte nyhetsverdien han og bryllupet hans har på å skape blest om seg selv som produkt. Han er en smart forretningsmann. Jeg liker ikke fremtodingen hans, det er noe som skurrer veldig i måten han snakker på, jeg får følelsen av at han føler seg veeeeldig viktig og nærmest opphøyet, men kanskje han egentlig bare er en usikker mann og at det er det som skinner igjennom? Sannelig om jeg vet.

På det ene videoklippet viste de frem ringene og jeg så at hun hadde sin på høyre hånd og han hadde sin på venstre. Lurer på hvorfor? Jeg synes brudekjolen hennes var tacky, men det er ene og alene min subjektive mening, det er sikkert veldig mange som ikke ville ha likt brudekjolen min heller :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er i hvertfall i verdenstoppen når det gjelder misunnelse, det er i hverfall sikkert.

Om Stordalen bruker 20 mill på å gifte seg, så er det en brøkdel av formuen hans. De aller fleste inne på bryllupsforumet bruker prosentivs MYE større andel av sine penger på bryllup og de gidder ikke engang avslå gaver, men lager laaaange ønskelister på all slags fjas på Glasmagasinet. I tillegg inviterer de gjerne 100 av sine nærmeste familie og venner, og det uten engang å være i nærheten av å ha et kontaktnettverk som Stordalen... Jeg undrer meg faktisk mer over disse bryllupene der man inviterer bestevenninna fra baneskolen som man ikke har sett på 20 år, enn over kjendisbryllupet til Stordalen.

Og Stordalen inviterte neppe pressen med. De ville nok dukket opp der helt på egenhånd. Dette er business for sladrepressen mer enn noen andre...

Skrevet

For meg må folk mene hva de vil, men det går an å si hva man mener med en viss respekt for andre mennesker og ikke håne, spre løgner og latterliggjøre dem.

Og bruker mye penger på et bryllup? Javisst, men han har sannlig råd til det også. I motsetning til de fleste som skriver på bryllupsforumet på KG som må både låne penger i banken og få donasjoner fra snille foreldre. Det er da ti ganger verre, spør du meg. Er det noen som stiller spørsmål om hvor mye de donerer til veldedige formål?

Ett bryllup for en gjennomsnittlig bridezilla til 100 000,- merkes nok mye mer i lommeboken, enn 20 mill for Petter Stordalen....så jeg vet ikke hvem som egentlig bruker over evne her...

Skrevet

Kanskje de tok "føre var" prinsippet med å ha eget PR team? På den måten kontrollerer de selv hva og hvordan informasjonen om bryllupet kommer ut, istedenfor å ha Se og Hør luskende i buskaset?

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva som ville skjedd om jeg opprettet en tråd i bryllupsforumet hvor jeg skrev at det var kvalmende å bruke flere titallstusen på en bryllupsfeiring når det fortsatt fins folk som sulter i verden? Ville jeg ikke da fått masse kommentarer om at en hver må gjøre som de lyster osv?

Jeg tipper Petter Stordalen har donert mer til trengende formål enn hva jeg selv har gjort, og da sliter jeg med det massive angrepet. Jeg hadde selv tradisjonell feiring med materielle gaver og jeg reiste med fly opptil flere ganger i fjor. Jeg kjøpte også klær jeg ikke strengt tatt trengte. Jeg har også en bil jeg sikkert kunne klart meg uten om jeg virkelig måtte. Som veldig mange andre her på KG, antakeligvis inkludert flere av kritikerne. Selv om det åpenbart er snakk om andre skalaer, syns jeg det blir noe dobbeltmoralsk over angrepet. Så lenge mannen viser noe samfunnsansvar, om det er med eller uten PR, har vi da rett til å heve oss over hvordan han bruker pengene sine?

Jeg syns mennesker med voldsomme formuer burde gi mer tilbake til samfunnet enn den vanlige mannen i gata, men jeg syns ikke vi kan kreve at de skal gjøre rede for hver krone de bruker utover det. Vi lever i et fritt land, og man kan dermed både ha stort hus og store fester. Om man samtidig har et engasjement for miljø eller annet, kan man da ikke snakke om det? Ville det være bedre om han droppet et miljøfokus overhodet? Ser for meg at dette ville vekket mindre harme dersom han ikke tidligere hadde gjort noe poeng ut av miljøbevissthet, men samtidig hadde storslåtte feiringer.

Det virker for øvrig som om folk som snakker i media om gode formål skal være helt uskyldsrene og ha utelukkende gode intensjoner. Hvis man kan tjene penger på å være miljøbevisst eller også har mindre myke verdier, er man liksom en skurk verre enn noen?

Endret av Vera Vinge
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de tok "føre var" prinsippet med å ha eget PR team? På den måten kontrollerer de selv hva og hvordan informasjonen om bryllupet kommer ut, istedenfor å ha Se og Hør luskende i buskaset?

Det er jo åpenbart. ;)

Skrevet

Det er jo åpenbart. ;)

Ja, det mener jeg og, men det virker som om det flere som synes de tror de er noe fordi at de har eget PR-team.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om man samtidig har et engasjement for miljø eller annet, kan man da ikke snakke om det? Ville det være bedre om han droppet et miljøfokus overhodet? Ser for meg at dette ville vekket mindre harme dersom han ikke tidligere hadde gjort noe poeng ut av miljøbevissthet, men samtidig hadde storslåtte feiringer.

Det virker for øvrig som om folk som snakker i media om gode formål skal være helt uskyldsrene og ha utelukkende gode intensjoner. Hvis man kan tjene penger på å være miljøbevisst eller også har mindre myke verdier, er man liksom en skurk verre enn noen?

Poenget er vel at det er veldig lett for ham å donere penger til miljøvern. Han har en vanvittig formue, og merker knapt det han donerer bort. Det er lett for ham å gjøre, det koster ham ingenting. Det som derimot hadde krevd litt mer bevissthet, at han selv måtte firt litt på kravene når det gjelder komfort i hverdagen, det gidder han imidlertid ikke å gjøre. Det er det jeg har et problem med. Han er ikke miljøbevisst i det hele tatt, han har tatt en rask utvei og kjøpt seg god samvittighet mens han selv lever totalt motsatt av hva som regnes som miljøvennlig. Ser du ikke forskjellen i det hele tatt?

Skrevet

Poenget er vel at det er veldig lett for ham å donere penger til miljøvern. Han har en vanvittig formue, og merker knapt det han donerer bort. Det er lett for ham å gjøre, det koster ham ingenting. Det som derimot hadde krevd litt mer bevissthet, at han selv måtte firt litt på kravene når det gjelder komfort i hverdagen, det gidder han imidlertid ikke å gjøre. Det er det jeg har et problem med. Han er ikke miljøbevisst i det hele tatt, han har tatt en rask utvei og kjøpt seg god samvittighet mens han selv lever totalt motsatt av hva som regnes som miljøvennlig. Ser du ikke forskjellen i det hele tatt?

Joda, jeg ser forskjellen. Og jeg forsvarer helle ikke alle sider ved hans livsførsel. Men jeg klarer likevel ikke å være helt med på "Stordalen er en dust"-greia. Det blir for enkelt og usaklig, syns jeg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kunne i grunnen ikke sagt det bedre selv.

For meg er noen kroner til regnskogfondet her og noen kroner til annen veldedighet der ikke noe å skryte så voldsomt av all den tid verken Stordalen eller andre som mener miljøet må skånes legger to pinner i kors for å gjøre sin egen vandel miljøvennlig.

Forøvirg - jeg gjentar meg selv nok en gang - jeg hadde nok ikke engasjert meg i denne tråden hvis det hadde stått om 20 millioner, som jeg har fått vite i ettertid. For meg er 400 mill. en helt annen kamel å spise mothårs med harry tilbehør enn 20 millioner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...