Annie090 Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg har tenkt til å gå til anskaffelse av en valp:) Jeg er hundevant og jeg har vokst opp med hund og er i dag litt hundepasser til min søsters pointer så jeg vet hva jeg går til Så jeg har undersøkt litt på ulike hunderaser og har lagt min elsk på norfolk terrier og jack russel terrier. Jeg har ei venninne som har en jrt og den hunden er kjempesnill og rolig men jeg har hørt at du kan få litt enten/eller med de hundene? eller det kommer vell litt an på oppdragelsen og.. Norfolk er en rase jeg bare har lest om og sett på "gata" jeg syns den rasen virker veldig aktuell for meg med at den går godt ilag med barn(jeg er tante til to små) og at den er en relativt selvstendig hund som ikke er så ekstremt hyper. Jeg kommer til å bo i byen til høsten, leiligheten jeg har er romslig og jeg er nabo til en park så det er godt lagt til rette for hundeeiere i området, men en hund med ekstremt aktivitetsbehov ala rasen pointer er ikke så aktuelt i byen;) Så norfolk eller jackrussel? Jeg må og tilføye at jeg er i fra "bygda" så jeg liker å gå lengre turer til fjells og til skogs når jeg er hjemme, så hvordan går det med en så liten hund og fjellturer?
fink Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Jeg har ikke hatt noen av dem, men vurderte begge før jeg valgte en Border terrier. Jeg tror ikke du kan gjøre stort annet enn å søke opp informasjon om dem begge og sammenligne. Hva gjør at du vurderer akkurat disse to? Tror ikke du skal bekymre deg for fjellturene i alle fall, terriere er som regel robuste og kvikke, og henger lett med på det meste. Det med barn tror jeg heller ikke vil være noe problem med noen av rasene.
la Flaca Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Tror ikke du skal bekymre deg for fjellturene i alle fall, terriere er som regel robuste og kvikke, og henger lett med på det meste. Det med barn tror jeg heller ikke vil være noe problem med noen av rasene. Njaa. Terriere er jo ikke kjent for å være runde i kantene akkurat, de har ofte sterke meninger om mye. Så mange av dem trives ikke spesielt godt med barn, iom at barn er så uforutsigbare og ikke tar like mye hensyn som voksne. Selv om alle hunder selvfølelig skal tas hensyn til er toleransen lavere for noen raser. Har ei venninne som har ei rasetypisk jrt-tispe gemyttmessig, og hun føler at den blir for "sær" til å trives godt sammen med barn. (Hun har egne barn også.) Men selvfølgelig er det store individuelle forskjeller. Av norfolk og jrt er vel norfolken den mildeste. Men begge rasene krever mye aktivitet. Hva er det som gjør at akkurat norfolk og jrt har fanget interessen din? Du vil helst ha terrier eller?
fink Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Njaa. Terriere er jo ikke kjent for å være runde i kantene akkurat, de har ofte sterke meninger om mye. Så mange av dem trives ikke spesielt godt med barn, iom at barn er så uforutsigbare og ikke tar like mye hensyn som voksne. Selv om alle hunder selvfølelig skal tas hensyn til er toleransen lavere for noen raser. Har ei venninne som har ei rasetypisk jrt-tispe gemyttmessig, og hun føler at den blir for "sær" til å trives godt sammen med barn. (Hun har egne barn også.) Men selvfølgelig er det store individuelle forskjeller. Av norfolk og jrt er vel norfolken den mildeste. Men begge rasene krever mye aktivitet. Hva er det som gjør at akkurat norfolk og jrt har fanget interessen din? Du vil helst ha terrier eller? Ja, jeg ser vel for meg at begge rasene kan trives godt med barn dersom de sosialiseres med barn fra tidlig valpestadie. Min erfaring er at det gir svært tolmodige og tolerante hunder. - også terriere. Å introdusere barn når hunden er voksen er en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå