Gå til innhold

Fritidsliv-klær

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal gå på et år på folkehøgskole hvor jeg da har meldt meg på en ganske aktiv linje. Det blir tur i fjell, mye gåing, skigåing og slalåm/snøbrett. Dere skjønner vel opplegget. Jeg har nesten ikke klær til slike aktiviteter.

Jeg har to par fjellsko, to stk Nike tights i ulik lengde. En hel og en halv. Så der er jeg dekket. Men jeg har ingen jakker, vindjakke, skalljakke, gensre, fleece og annet basic. Har ei heller en skikkelig god tursekk. Jeg skulle gjerne hatt en fjellbukse og en god regnjakke. Så da ramser jeg opp hva jeg skulle gjerne hatt. Jeg har og en parkas.

- fjellbukse

- vindjakke / skalljakke (det samme?)

- regnjakke

- fleece

- ryggsekk

Som nevnt har jeg ikke peiling på dette, så hvis det er annet jeg skulle behøve så er jeg veldig åpen for forslag! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Superundertøy/ullundertøy! Det er alfa omega:)

Jeg ville investert i en jakke som er både vind- og vanntett. Pass på at klærne ikke er for tunge. Klær i "lette" materialer er gjerne litt dyrere, men på lange turer gjør det en verden i forskjell. Det samme gjelder fleece, finn en som er lett og bevegelig, siden den gjerne er under andre klær.

Se ellers etter de små tingene, detaljene som gjør turen litt bedre (i mine øyne, veldig viktige ting):

-Høy hals, med glidelås

-Mange lett tilgjenglige lommer

-Stramme/slakke-muligheter på klærne

-Ytterklær som er enkle å ta av og på

-At klærne overlapper på "midten"

En ting til: Kjøp "Buff", både vanlig og i ull. Allsidig liten ting:)

Finn en sekk som virkelig passer ryggen din, og belaster minst mulig. En sekk som gjør vondt ødelegger hvilken som helst tur.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En ting til: Kjøp "Buff", både vanlig og i ull. Allsidig liten ting:)

Takk for flotte råd!

Men hva er egentlig "Buff"? :P Et hodeplagg? Har googlet litt, men ble usikker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig! :) Det er en Buff ja. Kan kjøpes på de fleste sportsbutikker:)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Fjällrävens G1000-bukser i bomull. De er slitesterke og kan vokses til å bli vannavstøtende. Og man trenger ikke kjøpe de dyreste skalljakkene; Helly-Hansen er f.eks ca halv pris av Bergans.

Kan også være lurt å kjøpe syntetisk superundertøy i tillegg til ull, dersom du svetter lett. Jeg blir for varm av ull i sommerhalvåret.

Skrevet

Det er ganske mye du mangler/trenger, og fritidstøy kan bli utrolig dyrt, så jeg ville sjekket litt med feks www.stormberg.no :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ville satset på jakke og bukse i vindtett og regntett materiale, f.eks dermizax-materialet til Bergans.

Ullundertøy er superviktig, som nevnt ovenfor! Da holder du deg varm selv om du svetter.

Sokker i ull er også veldig lurt, f. eks Ulvang-sokker.

Ellers ville jeg hatt med meg en tett og god ullgenser- et tips er å kjøpe en Nato-genser, og kjøre den på vask med litt sentrifugering slik at den krymper ;) Da har du verdens varmeste, tetteste ullplagg.

Lykke til med skoleåret! :)

Skrevet (endret)

soft shell jakke, kjøpte min på stormberg på salg. Kr 599

Endret av Wonders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...