Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en god del penger.

Jeg vurderer å sette dem på en konto med høy rente først. Så får jeg eventuelt gjøre noe med dem, når jeg har tenkt meg om.

(Jeg har ingen lån)

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått en god del penger.

Jeg vurderer å sette dem på en konto med høy rente først. Så får jeg eventuelt gjøre noe med dem, når jeg har tenkt meg om.

(Jeg har ingen lån)

Hva ville dere gjort?

Jeg ville uten tvil brukt dem som egenkapital i bolig dersom du ikke har bolig allerede? Hvis det ikke var behov for det, ville jeg kjøpt meg bil, ved behov, og satt resten inn på sparekonto. "Det er i gode tider man tekker taket", og det er alltid kjekt å ha en buffer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er aktuelt med boligkjøp ennå, så ville jeg satt 200' på høyrente enn så lenge, og 100' i aksjefond dersom du ikke regner med å trenge dem i nærmeste fremtid.

Skrevet

Skulle jeg tenkt lyst... Da hadde det blitt lappen, bil og oppussing av bad.

Skrevet

Hadde jeg fått 300.000,- nå, så hadde jeg kjøpt meg en fin bil. Synes Porsche Cayman ser snasen ut :)

Hva du skal gjøre med pengene er vanskelig å uttale seg om, du har jo ikke fortalt noe om din livssituasjon.

Skrevet

Jeg har en bil jeg er fornøyd med.

Bil koster mer en det smaker.:)

Hilken bank har dere pengene deres i? Og hvor mye rente på høyrentekonto?

Skrevet

Jeg ville spart dem til boligkjøp:)

(Jeg ville absolutt ikke kjøpt en ny og dyr bil, for det er få varer som synker så mye i verdi i løpet av et år, som en ny bil.)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville brukt pengene til å kjøpe/betale ned/renovere bolig (siste med tanke på å øke boligens verdi).

Dersom jeg eide bolig ville jeg brukt pengene til å betale ned gjeld eller pusse opp. Dersom jeg ikke eide bolig ville jeg brukt de 300.000 til egenkapital i bolig.

Gjest Elijah
Skrevet

Sett dem inn på høyrente konto og ta deg god tid før du bestemmer deg for noe. Kanskje bestemmer du deg for å la de stå der til du faktisk får bruk for dem.

Investering i egen bolig er som regel ikke dumt.

Aksjer vil jeg fraråde dersom du ikke har god kunnskap. Her kan alt skje, fra dobling av formuen til å tape alt ;)

Skrevet

Hvis du ønsker å sette de i høyrentekonto anbefaler jeg at du ser på finansportalen.no. Der får du oversikt over de som har best rentebetignelser. Renta er ganske lav så ikke mye rente på innestående beløp som det var for noen år tilbake da renta var på 7 prosent. Uansett kan man få rente på opptill 3 prosent på høyrenteskonto.

Jeg har mine på gjensidige, da de hadde god rente. Tenkt å bytte snart, lurt å følge med og bytte. For at du skal få genvinst av det bør pengene være inne i minst 1 år.

Skrevet

Jeg ville satte dem på høyrentekonto - til senere bruk som egenkapital på bolig.

Hvilket på lang sikt trolig er den beste investeringen.

Skrevet

Jeg ville satt pengene i aksjefond, men jeg kan tillate meg å ha lang horisont.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvordan ser din bo- og livssituasjon ut?

Har du bolig og boliglån? Isåfall så hadde jeg betalt ned 200.000 på det og satt resten på høyrentekonto.

Har du ikke egen bolig og boliglån, men har planer om å skaffe deg det, så hadde jeg satt alt på høyrentekonto til fremtidig egenkapital.

Har du ikke egen bolig og heller ikke planer om å skaffe deg det med det første (flere år) så ville jeg satt 100.000 i aksjefond og 200.000 på konto. Men aksjefond forutsetter at du faktisk kan ha pengene dine låst en god stund for at det skal være lønnsomt, og du må ha råd til eventuelt å kunne tape penger.

Jeg personlig hadde betalt ned 200.000 på boliglån og satt 100.000 på sparekonto.

Skrevet

Jeg har nettopp solgt bolig og skal flytte inn til kjæresten.

(Jeg har tenkt å betale husleie, og eventuelt kjøpe meg inn i boligen, om det går bra med oss senere.)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Du har solgt og kvittet deg med alt av boliggjeld?

I såfall så hadde jeg satt alt på høyrentekonto. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å risikere å tape noe på aksjefond, for slik jeg ser det så vil vel neppe tidshorisonten for eventuelt innkjøp være på mer enn 5 år. Skal aksjefond være veldig lønnsomt, så bør vel pengene være der en stund?

Skrevet

Ja, har ingen gjeld. Tror jeg setter alt på høy rentekonto. Takk for svar.:)

Skrevet

Du har solgt og kvittet deg med alt av boliggjeld?

I såfall så hadde jeg satt alt på høyrentekonto. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å risikere å tape noe på aksjefond, for slik jeg ser det så vil vel neppe tidshorisonten for eventuelt innkjøp være på mer enn 5 år. Skal aksjefond være veldig lønnsomt, så bør vel pengene være der en stund?

Som vanlig et fornuftig svar fra SmallTalk!

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å risikere å tape noe på aksjefond, for slik jeg ser det så vil vel neppe tidshorisonten for eventuelt innkjøp være på mer enn 5 år. Skal aksjefond være veldig lønnsomt, så bør vel pengene være der en stund?

Normalt anbefales det en horisont på minst 5 år ja, men det er jo selvfølgelig mulig å tjene grovt også i kortere perioder, men det hører med til unntakene. Jeg hadde utrolig flaks i Skagen Kon-Tiki og gikk opp ca 80 % på de ti siste månedene i 2009, det var god sprett opp igjen da finansmarkedene hadde krasjet ferdig. På den annen side var det omtrent sammenhengende utforbakke (ca 40 % ned) fra mai til desember 2008, så man kan også tape veldig mye på kort tid.

Over en 5-års periode vil man normalt gå i pluss uansett såfremt man ikke har funnet et eksepsjonelt råttent fond som f.eks. DnB NORs samlede verker. For Skagen Kon-Tiki ser jeg de oppgir annualisert avkastning på 18.3 %, eller sammenlagt 131.68 % for de siste 5 år, dette til tross for finanskrisen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...