Gå til innhold

Pusse opp et hus fra a til å

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å kjøpe et hus i et nabolag vi veldig lyst til å bo i. Minuset med huset er at alt må gjøres innvendig. Det er to etasjer med ca 190 m2 tilsammen. Det er ikke et gulv, en dør eller ei list vi kan bruke. Vi må mao inn med alt fra kjøkken, bad og takplater (eller gips kanskje)

Det blir en ganske stor jobb, men føler at huset kan bli kjempeflott når vi blir ferdig, og beliggenheten er perfekt for oss. Så var det dette med kostnad da... Vi har satt opp et foreløpig budsjett, der vi har tatt med alt, også til håndtverkere. Så langt har vi kommet til kr 520 000,- og da har vi regnet med Ikea-kjøkken og ikke noe ekstraordinært hverken når det gjelder fliser, gulv osv.

Vi satser på å gjøre det meste selv, og er ikke redd for at dette blir mye jobb, men er likevel usikker...

Er det noen som har gjort det samme, og som vil dele sine erfaringer med meg?

:goodbye:

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det samme som vi har gjort. Kjøpte et gammelt hus for oppussing. Det eneste som er opprinnelig er selve stenderverket inni veggen. Vi rev alle vegger innvendig for isolering/fuktsperre, lagt nye golv/vegger/listverk i alle rom, nytt kjøkken, nytt bad, nytt el-anlegg i hele huset, ny utvendig kledning osv. Vi har gjort alt selv, minimal bruk av håndverkere, og kommer ikke langt med 520 000kr. Vi har også Ikea kjøkken, og ikke de store utskeielsene på materialvalg. Handler på salg. Vi har holdt på i 6 år til høsten, og stort sett brukt det vi har til overs av lønnningene våre alle disse årene. Huset vårt er noe større (ca 230m2).

Prosjektet er/har vært moro, men det er ikke noe jeg ville gjort en gang til. Once in a lifetime...! Vi har sluttet å telle penger, for dersom vi skal selge noen gang, hadde det blitt et veeeeldig dyrt hus! Til gjengjeld får man det akkurat slik man vil!

Skrevet

Vi har også snart renovert et helt hus helt uten hjelp av håndverkere bortsett fra elektriker og rørlegger. Fortsatt gjenstår noen rom men med et gammelt hus så nytter det ikke å ha det travelt. Akkurat nå er det ei lita stue og et soverom i 2. etg. som vi håper skal bli ferdige før skolestart. Det ligger masse byggebilder på bloggen min.

Når det gjelder kostnad og dere skal gjøre det du forespeiler, så høres 520 000 litt lite ut. Er du helt sikker på at ikke noe kan beholdes i huset?

Skrevet

Vi har gjort det samme, stort hus med hage. Vi har brukt mange år på det, gjort nesten alt selv og tatt det etterhvert som økonomien tillot. Det er blitt ett drømmehus,i en drømmehage høy standard over alt. Det verste er at jeg kunne gjort det samme om igjen. Mannen min var litt bekymret da vi var ferdig med siste rom her i fjor, men vi har nye prosjekter på gang, og elsker å holde på med sånt. Det siste tror jeg er viktigere enn penger for at et slikt prosjekt skal bli vellykket. Men en lærer underveis.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 520 000 høres lite ut, men det kommer nok an på om det må legges nytt (og evt bad/kjøkken flyttes) av rør og elektrisk anlegg, og hva som trengs av utvendig oppgradering. Foreldrene mine har pusset opp et hus virkelig fra A-Å, med nytt tak, flytting av noen innvendige vegger, to nye bad, nye vinduer, nytt panel ute og inne, drenering osv, og de har brukt i hvert fall tre ganger så mye... De har faktisk gjort mye selv av grovarbeid riving, bæring og endel enkelt håndverk, men har også betalt godt for snekker og andre håndverkere (sikkert mulig å finne noen rimeligere, men de har gjort en veldig god jobb og er til å stole 100% på).

Skrevet

Vi bygde nettopp et lite påbygg på huset vårt med et soverom og en loftstue og en gang, brukte over 500.000 bare på det! Da sier det seg vel selv at å pusse opp et helt hus vil koste mer enn det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har pusset opp huset vårt nå og det vi har gjort er

-Nytt tak inne. totalt 60 kvadrat

-Nye gulv i alle rom skipsgulv og parkett nesten 100kvadrat

-nytt kjøkken fra nettoline+ alle hvitevarer nye

-nytt bad i 2.etg, lagt opp nye rør+flis og alt annet som hører til

-malt alle rom, ca 150 kvadrat

-ny inngangsdør og 6 nye innedører

-15 kvadrat med steinpanel på alle brannmurerne

-nytt elektrisk anlegg i alle rom og rørleggerarbeid på bad og kjøkken.

-Nye taklister, gulvlister og dørlister.

-teppe i trappa

Det kommer til å koste oss ca 300 000 når alt er ferdig..

Vi har gjort alt selv med litt hjelp fra svigerfar og hjelp fra elektriker og rørlegger. Har fått MANGE gode tilbud, det lønner seg å høre litt rundt..:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I utgangspuntket så synes jeg budsjettet høres lite ut, men har dere tenkt å beholde planløsningen? Skal dere flytte på kjøkken/bad etc? Hva med det elektriske anlegget, skal det byttes ut helt for eksempel? Hva med utvendig? Må dere bytte panel? Hva med taket? Hva med vinduene, må de byttes? Drenering rundt huset? Hva med eks pipa, må den renoveres?

Vi er i ferd med å flytte inn i et hus som vi har totalrenovert - vi rev ut absolutt alt, det var kun bærevegger og (deler) av dekkene igjen. Bæreveggene har vi forsåvidt også rettet opp og dekkene er tømt for leire... Nå har vi brukt snekkere underveis, så det er klart at det har kostet, men ellers er mye gjort på egenhånd, og vi har gode rabatter på stort sett alt. I tillegg har vi gjort et omfattende stykke arbeid utendørs (drenering rundt hele huset, senket guvlet i kjelleren, nye avløpsledninger ut, gravd opp og gjort om stort sett hele hagen, byttet panel, vinduer, tak... etc). Nå er huset vårt en del større, men vi ender totalt på rundt 3,5 mill. Godt mulig det er et helt annet type prosjekt enn dere skal inn på - men ikke ha noen illusjoner om at ting ikke koster - alt koster mer enn man tror. Jeg ville ganget budsjettet med 2 (minst) for å være sikker på å ha råd. Etter å ha bygget hus en gang og nå totalrenovert dette så har jeg mistet alle illusjoner om hvor billig man kan gjøre det med egeninnsats og IKEA-kjøkken - det er så utrolig mye annet som koster - og som er langt viktigere å ha på plass enn riktig farge på flisene.

Ikke meningen å være negativ - men møter stadig på spørsmålet, og det er så altfor mange som er naive og tror at ting er mye billigere enn de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...