Gjest Lely Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg fødte for 9 uker siden og fullammer babyen. For 1-2 uker siden hadde jeg noe slimete utflod, men tenkte ikke mer over det. Igår kom det litt blod i trusa, og idag har jeg tatt på et bind (litt mer friskt blod idag, men ikke så mye som en normal mens.) Er det virkelig mulig å få tilbake mensen så fort etter fødsel? Eller ennå verre; vi hadde ubeskyttet sex for noen dager siden. Er dette en festeblødning? (Kan ikke huske at jeg hadde festeblødning i første svangerskap.) Hvor tidlig kan jeg ta en graviditetstest dersom det er festeblødning? Det eneste jeg vet, er datoen for ubeskyttet sex. Hvordan er det å ha barn med 11-12 mnd aldersforskjell? Bortsett fra at de sikkert har mye glede av hverandre oppigjennom, hvordan går dagene og samspillet under graviditet med en nr 2, og året etter fødsel med nr 2? Hvis det er mensen "bare" så har jeg lest at endel babyer reagerer og ikke vil ha morsmelk i mensenperioden. Nå ser det ikke ut til å påvirke min baby, som spiser like godt som før, men endrer det seg med alder? Og hvis babyeb nekter å die når jeg har mensen, hvordan løser dere matproblemet da? Jeg vil gjerne amme sålenge som mulig... Litt mye som svirrer rundt i hodet mitt nå. Jeg trodde ikke man fikk tilbake mensen på mange måneder ved fullamming, så jeg er litt satt ut akkurat nå. Glad for svar!
Concertina Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 (endret) Alt er fullt mulig. Kjenner noen som har 11 mnd mellom sine to... Det har visst vært noe tøft, siden man da har to små barn som hver ikke kan klare så mye selv, men som begge er på forskjellige stadier i livet. Hun jeg kjenner mener det hadde vært enklere med tvillinger... Men de er nå såpass store at de har veldig stor glede av hverandre, så det er jo lys i tunnelen En test vil være sikker rundt 3 uker etter samleie (sædceller kan leve inntil 5 dager, og fasen mellom eggløsning og mens er normalt mellom 10-18 dager), men du kan prøve å teste før - er du gravid så kan det slå ut tidligere, men du kan få en falsk negativ siden det kan være for tidlig å teste. (jeg fullammet, dag og natt, helt etter boka i forhold til at amming skal kunne brukes som prevensjon, jeg fikk tilbake mensen da datteren min var 3.5 mnd - jeg merket ingen forskjell på lysten på morsmelk så jeg ville ikke bekymret meg over det før det evt var et problem) Endret 13. juni 2010 av Concertina
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Jeg fikk igjen mensen noen få uker etter fødsel også. Mest sannsynlig dette, og ikke at du er gravid, men sjekk det, for det er fullt mulig! Mange tror på myten om at man ikke kan bli gravid mens man fullammer, men det er jo bare tøys.. Ta deg en tur til legen og skaff deg prevensjon, (dersom du ikke er gravid da.) Min baby har reagert på mensen ved å få mageknip og dårlig mage, men hun har villet hatt melk hele tiden likevel. Tror de fleste greier å amme likevel, men det er noen som spiser litt mindre bare, det kommer nok til å gå fint. Det som har plaget meg mest med å få tilbake mensen så fort, er at jeg blør mye oftere enn før, og mye lenger. Før var perioden min på ca. 4 dager, nå er den på 8, og jeg blør mye større mengder. I tillegg har jeg veldig ofte mellomblødninger.. Siste 6 ukene har jeg blødd noen dager hver eneste uke.. Burde kanskje tatt en tur til gynekologen..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå