Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #41 Skrevet 27. juni 2010 Jehovas vitner er ikke et kristen trosamfunn, det er en sekt. En må vel tro på treenigheten og at Jesus er Guds sønn for å være kristen! Jehovas vitner er ikke en sekt! Det er et trosamfunn. Vet du hva en sekt er for noe?? En sekt er en lukket religiøs gruppe som har sprunget ut fra et større trossamfunn på grunn av at de ikke er enig i hva som læres der. Og de har en sterk leder som har betydelig kontroll over medlemmenes adfer
Perelandra Skrevet 27. juni 2010 #42 Skrevet 27. juni 2010 Jeg tenker på sekt som en gruppe mennesker som tilhører en menighet og et trossamfunn. Mener du at alle som er medlemmer av et trossamfunn eller en menighet tilhører en sekt? I så fall gjelder dette store deler av den norske befolkningen gjennom medlemskap i Den norske kirke. Ca. 79 % av innbyggerne i Norge er medlemmer, så da er det mange "sektmedlemmer" i Norge. Riktignok er det mange av medlemmene som ikke deltar aktivt. Kanskje du bare mener de som jevnlig deltar på gudstjenester og møter tilhører en sekt?
Gjest Ludovie Skrevet 28. juni 2010 #43 Skrevet 28. juni 2010 Jehovas vitner er ikke en sekt! Det er et trosamfunn. Vet du hva en sekt er for noe?? En sekt er en lukket religiøs gruppe som har sprunget ut fra et større trossamfunn på grunn av at de ikke er enig i hva som læres der. Og de har en sterk leder som har betydelig kontroll over medlemmenes adfer Jehovas vitner in a nutshell. Spesielt det siste. Eller mener du at ettersom JV sprang ut fra pinsebevegelsen, som jo ikke er et større trossamfunn, så kan de ikke klassifiseres som en sekt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #44 Skrevet 28. juni 2010 Jehovas vitner in a nutshell. Spesielt det siste. Eller mener du at ettersom JV sprang ut fra pinsebevegelsen, som jo ikke er et større trossamfunn, så kan de ikke klassifiseres som en sekt? JV sprang ikke ut fra pinsebevegelsen!!! Det er HELT feil. hvor har du hørt det?
Gjest Ludovie Skrevet 28. juni 2010 #45 Skrevet 28. juni 2010 JV sprang ikke ut fra pinsebevegelsen!!! Det er HELT feil. hvor har du hørt det? Fra historien om Vakttårnet. JV er jo en av disse "skapte" trosretningene som har sprunget ut fra hjernen til en eller annen maktsyk person som har ønsket å bli noe her i verden. Og, jeg skal gi ham dét - han har virkelig lykkes. JV har jo nå et stort hovedkvarter i Brooklyn, pluss at hans læresetninger nå infiltrerer livet til mange mennesker i hele verden. Alt fra klesdrakt, måter man har sex på og hva slags mennesker man bør omgås, har han klart å påvirke. Kudos til ham!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #46 Skrevet 28. juni 2010 Noen definerer ordet SEKT som en religiøs gruppe som har brutt ut av et etablert religionsamfunn. Andre anvender ordet om en gruppe som følger en bestemt menneskelig leder eller lærer. Ordet har vanligvis en nedsettende klang. JEHOVAS VITNER er ikke noen utløper av noe kirkesamfunn, men omfatter mennesker fra alle sammfunnslag og med bakgrunn i mange religionsanfunn. De ser ikke henn til noe menneske som sin leder, men til jesus kristus. Noen uortodokse sekter legger vekt på å følge foreskrevne ritualer i sin gudsdyrkelse. Mange av dem følger et nålevende menneske som sin leder og tilhengerne bor ofte sammen i grupper, atskilt fra resten av sanfunnet. Normen for de kristne bør imidertid være Guds ord. og jehovas vitner holder seg stengt til Bibelen. deres tilbedelse er en levemåte, ikke rituelle handlinger. De følger IKKE noe menneske og isolerer seg ikke fra resten av samfunnet. de lever og virker blandt andre.
Gjest Ludovie Skrevet 28. juni 2010 #47 Skrevet 28. juni 2010 JEHOVAS VITNER er ikke noen utløper av noe kirkesamfunn, men omfatter mennesker fra alle sammfunnslag og med bakgrunn i mange religionsanfunn. Vel, han som skapte denne bevegelsen, sekten, eller hva du enn måtte ønske å kalle det, hadde bakgrunn fra pinsebevegelsen. Det er et faktum. Og det er greit nok at essensen i kristendommen er at det er Jesus, Gud osv som er lederskikkelsene, men allikevel, for JV er det nok de der gamle mennene i Brooklyn som har makten. Og dét, fullt og helt til og med. Dere får nå bare holde på. Det er helt greit for meg, altså, så lenge jeg slipper å være involvert i den der fryktelig syke verdenen.
Gjest Ludovie Skrevet 28. juni 2010 #48 Skrevet 28. juni 2010 Noen definerer ordet SEKT som en religiøs gruppe som har brutt ut av et etablert religionsamfunn. Andre anvender ordet om en gruppe som følger en bestemt menneskelig leder eller lærer. Ordet har vanligvis en nedsettende klang. JEHOVAS VITNER er ikke noen utløper av noe kirkesamfunn, men omfatter mennesker fra alle sammfunnslag og med bakgrunn i mange religionsanfunn. De ser ikke henn til noe menneske som sin leder, men til jesus kristus. Noen uortodokse sekter legger vekt på å følge foreskrevne ritualer i sin gudsdyrkelse. Mange av dem følger et nålevende menneske som sin leder og tilhengerne bor ofte sammen i grupper, atskilt fra resten av sanfunnet. Normen for de kristne bør imidertid være Guds ord. og jehovas vitner holder seg stengt til Bibelen. deres tilbedelse er en levemåte, ikke rituelle handlinger. De følger IKKE noe menneske og isolerer seg ikke fra resten av samfunnet. de lever og virker blandt andre. Forresten: Det er fullt mulig at dette innlegget ikke var et tilsvar til innlegget mitt rett ovenfor, men allikevel: Ikke en eneste gang i dette innlegget kalte jeg JV en sekt. Det er derfor særdeles merkelig at du konsentrerer mesteparten av argumentasjonen din rundt dette.
Gentle Skrevet 29. juni 2010 #49 Skrevet 29. juni 2010 Det er nesten rett, Ludovie: Russel (Jehovas vitners grunnlegger) hadde tankene sine fra Adventistene. Den gang jeg var vitne nektet jeg også hardnakket på at vi var en sekt, noe jeg etterhvert har fått et annet syn på, her er hva en sekt er for noe. Spesielt denne delen tror jeg det blir vanskelig å nekte for passer på vitnene: "En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå