Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvorfor ikke bare være kristen, uten å tilhøre noen slags sekt?

Det går fint an.

Men sekt er ikke det rette navnet på normale menigheter.

En annen ting er at det er bra, og det er anbefalt i Bibelen, at kristne har samvær med hverandre. Når det gjelder de som kalles evangeliske kristne, er det bare bagateller som skiller. Troen på at Jesus er Guds sønn, og at han kom til jorden for å frelse oss, og at man tar i mot denne gaven, det er det viktigste i kristendommen.

I dag er det mange forskjellige menigheter som kommer sammen og har fellesmøter.

I tillegg så møtes lederne fra forskjellige menigheter jevnlig.

Da drøftes nok både opplegg og tro.

Gjest AnonymBruker

Det handler ikke om støtte, men det er et faktum at folk med like interesser og verdisyn søker sammen. F.eks. er det helt vanlig å delta på et hobbylag i fotball om man har den interessen, eller et amatørkor.

For meg handler det om et fellesskap med noen som har forståelse for hva jeg opplever, føler og tror på.

Det handler ikke om støtte, men det er et faktum at folk med like interesser og verdisyn søker sammen. F.eks. er det helt vanlig å delta på et hobbylag i fotball om man har den interessen, eller et amatørkor.

For meg handler det om et fellesskap med noen som har forståelse for hva jeg opplever, føler og tror på.

Ja. Det handler ikke om guts(ville det ikke i så fall krevd litt guts for å gå inn i en menighet?), det handler om fellesskap. Det er litt kjedelig å sitte å synge salmer alene, men sammen med andre kan det være fint. Dessuten er det fint å snakke om/høre om ting som står i bibelen. Har presten en annen tolkning av det som står her enn jeg? De færreste av oss kan hele Bibelen utenat og har alt som står der i hodet til enhver tid, så det er fint å bli påminnet om ting Jesus sa og gjorde. Det er mange grunner til å søke sammen i fellesskap.

Endret av Het Potet
Gjest AnonymBruker

Noen som vet om noen kristne trossamfunn i Norge, og hva som kjennetegner dem? F. eks Jehovas vitner og lignende.

Jehovas vitner er ikke et kristen trosamfunn, det er en sekt.

En må vel tro på treenigheten og at Jesus er Guds sønn for å være kristen!

Annonse

Jehovas vitner er ikke et kristen trosamfunn, det er en sekt.

En må vel tro på treenigheten og at Jesus er Guds sønn for å være kristen!

JV tror så avgjort at Jesus er Guds sønn, JV følger Bibelen :-) JV (og Bibelen) støtter derimot ikke at Jesus og Gud er det samme - noe treenigheten forutsetter.

Det blir litt for dumt å sammenligne fotball med kristendom, da fotball er en lagsport hvor man er avhengig av andre for å kunne få utbytte av sporten.

Man kan sitte hjemme alene og se en fotballkamp på tv eller man kan gå på stadion og få med seg kampen live. Man kan høre radioandakten og Gudstjeneste på tv, eller man kan gå på Gudstjeneste i en kirke.

Annonse

Kristne ser forøvrig ikke på JV og andre sekter som kristne, og de ser som oftest ikke på oss som kristne heller (ut fra hva jehovas vitner her inne har fortalt).

Når jeg prater med jehovas vitner, mormonere etc, er det overhodet ikke som om vi snakker om den samme Gud, fordi det er så grunnleggende forskjeller.

Så når du snakker om kristne trossamfunn, tenker jeg heller på baptister, pinsevenner, osv.

Gjest fireflies

Man kan sitte hjemme alene og se en fotballkamp på tv eller man kan gå på stadion og få med seg kampen live. Man kan høre radioandakten og Gudstjeneste på tv, eller man kan gå på Gudstjeneste i en kirke.

Man trenger ikke å være medlem i en sekt/menighet for å gå på gudstjeneste. Catch my drift?

Man trenger da strengt tatt ikke være medlem på et fotball-lag for å sparke en ball heller. Men alt blir bedre når man deler det med noen. ;)

Nå oppfordrer også Bibelen kristne til å komme sammen og være sammen med åndelige brødre og søstre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...