pittie Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Har hatt en hjemløs katt her nå en uke, og etter han lå i sengen en dag var det fullt med flått der. Mange minimini flåtter, så regner med de har lagt egg på katten og de har klekt ut. Hva bør jeg gjøre nå? Hjelper det å hive dyna i fryseren og vaske sengesettet på 60? Åh.. kjenner det klør over hele meg bare ved tanken. Har støvsugd overalt lenge, men regner med de overlever det så får hive hele posen når jeg er ferdig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Slo meg at det kanskje kan være lopper også.
Gjest Stachtari83 Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Det förste du bör gjöre er aa ta for deg katten og plukke vekk alle flaatt du finner (og brenne dem i et askebeger etc), og kjöp et flaattmiddel til den. Flaatt legger ikke egg paa dyr, den slipper taket med en gang den har sugd nok blod og formerer seg saa andre steder, saa de du har funnet er nok bare "sultne" smaatasser som har falt av för de rakk aa bite seg fast. De smaa kreka har dessverre blitt mer og mer resistente, saa aa putte dyna i fryseren hjelper neppe, -de vil bare gaa i en slags dvale. Ikke nytter det aa "drukne" dem heller... Hadde jeg värt deg hadde jeg kasta alt og heller kjöpt nytt! Hilsen en som med god grunn har noia for flaatt
Gjest Stachtari83 Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Om det er lopper eller flaatt er lett aa finne ut: Ta en og hold under forstörrelsesglass. Er kroppen flat med korte bein er det flaatt, ligner det mer paa en mini gresshoppe er det lopper. Disse kan du derimot ta knekken paa i fryseren
pittie Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2010 Ja, når jeg bare får tak i den katten skal den rett på dyrlegen og få fjernet all flåtten og barbert pelsen (helt flokete), og middelet ligger klart. Tok å googlet litt ang drukning, det skal visst funke så jeg tror jeg prøver det i første omgang. Blir litt mye å kaste to dyner og evt puter synes jeg, men forstår forslaget! :gjeiper:
pittie Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2010 Om det er lopper eller flaatt er lett aa finne ut: Ta en og hold under forstörrelsesglass. Er kroppen flat med korte bein er det flaatt, ligner det mer paa en mini gresshoppe er det lopper. Disse kan du derimot ta knekken paa i fryseren De har blitt støvsugd for lengst (støvsugeren ligger og går ennå, haha), men tror jeg gjør begge deler for sikkerthets skyld. Frysing - drukning.
Gjest Stachtari83 Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 (endret) De har blitt støvsugd for lengst (støvsugeren ligger og går ennå, haha), men tror jeg gjør begge deler for sikkerthets skyld. Frysing - drukning. Tanken var hvis du fikk tak i katta og fikk plukket av en :gjeiper: Uansett, lykke til! Og gi tilbakemld. hva det var og om/hvordan du fikk tatt knekken paa dem! Endret 12. juni 2010 av Stachtari83
pittie Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2010 Flått kan vel ikke formere og bosette seg innendørs vel? Leste at hunnen graver seg ned og legger eggene. Kan de finne på å gjøre sånt i gulvtepper og klær, eller vil de bare vandre rundt hvileløst etter gress? Om de i det hele tatt klarer å vandre med den kulen av en kropp. Å hellige noia.. Har fått hevet ut støvsugerposen nå, hjalp litt på kløen.
Gjest Stachtari83 Skrevet 12. juni 2010 #10 Skrevet 12. juni 2010 Tviler sterkt paa at de "flytter inn" i gulvtepper o.l... Tror nok de foretrekker "Guds frie natur", i.o.m at de sitter i busker o.l og venter paa at neste offer skal komme forbi og gni seg borti saann at de kan klatre over. Ennaa aldri hört om hoppende flaatt! :gjeiper: Dessuten har du jo allerede stövsugd og kasta posen, saa om det var noen der skulle man jo tro du hadde faatt has paa dem
pittie Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2010 Ja jeg håper virkelig det.. Kommer vel til å gå bananas med støvsugeren i morgen og. Takk for svar
Gjest Stachtari83 Skrevet 12. juni 2010 #12 Skrevet 12. juni 2010 Ingen aarsak, selvom jeg neppe kvalifiserer som ekspert paa omraadet :gjeiper: Haaper du faar tatt kverken paa krypa en gang for alle
Gjest SmallTalk Skrevet 13. juni 2010 #13 Skrevet 13. juni 2010 Nå aner ikke jeg hvordan lopper ser ut, men en flått som ikke har sugd blo et knøttliten, flat og svart. En flått som har begynt å suge blod blir lysere og lysere på bakparten avhengig av hvor mye blod den har drukkert, og i tillegg blir bakparten større og større. Bare tanken på å få senga full av flått gjør at jeg får frysninger, og jeg hadde nok kokt sengetøyet, ikke bare vasket det på 60 grader. I tillegg ville jeg tatt ut støvsugerposen og fått satt fyr på den for å drepe flåttene som ble støvsuget opp.
Hoppetaujenta Skrevet 13. juni 2010 #14 Skrevet 13. juni 2010 Flått kan vel ikke formere og bosette seg innendørs vel? Leste at hunnen graver seg ned og legger eggene. Kan de finne på å gjøre sånt i gulvtepper og klær, eller vil de bare vandre rundt hvileløst etter gress? Om de i det hele tatt klarer å vandre med den kulen av en kropp. Å hellige noia.. Jovisst kan de det, og det er det ikke mange som vet. I de gammeldagse dukkehusene pleide det å bo store klaner av flott, når jeg var barn,- og det var slett ingen spøk kan du tro! Huff, jeg kjenner at det klør helt hit. Lykke til.
pittie Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. juni 2010 Jovisst kan de det, og det er det ikke mange som vet. I de gammeldagse dukkehusene pleide det å bo store klaner av flott, når jeg var barn,- og det var slett ingen spøk kan du tro! Huff, jeg kjenner at det klør helt hit. Lykke til. Uæææ Tror jeg tar og leverer det meste på renseriet i morgen! De må vel klare å få hasen på de, om det skulle være noen kryp der ennå eller ikke. Må visst kjøpe flere støvsugerposer også Leste http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=14211, det var litt betryggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå