mee mee Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 I dag tok jeg med meg hjem enda en uteligger på 4 føtter. Vi har allerede en gutt som vi har hatt siden september. Denne katten håper jeg at jeg finner eieren på, men vil at kattene skal gå overens mens vi har den. Kanskje blir den vår? Vi har latt dem hilse på hverandre allerede. Den nye jenta setter bust, "smatter" og freser litt til vår katt. Vår katt som vanligvis er slem med andre katter, er mest veldig nysgjerrig og litt skremt. Hvordan skal jeg gjøre dette best mulig teknisk de nærmeste dagene. Vår katt er ute nå mens den nye blir kjent med hjemmet. Skal de ha hver sin seng, matskål, vannskål og do? Takker for svar!
minni123 Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 I dag tok jeg med meg hjem enda en uteligger på 4 føtter. Vi har allerede en gutt som vi har hatt siden september. Denne katten håper jeg at jeg finner eieren på, men vil at kattene skal gå overens mens vi har den. Kanskje blir den vår? Vi har latt dem hilse på hverandre allerede. Den nye jenta setter bust, "smatter" og freser litt til vår katt. Vår katt som vanligvis er slem med andre katter, er mest veldig nysgjerrig og litt skremt. Hvordan skal jeg gjøre dette best mulig teknisk de nærmeste dagene. Vår katt er ute nå mens den nye blir kjent med hjemmet. Skal de ha hver sin seng, matskål, vannskål og do? Takker for svar! Jeg så et program på TV om dette en gang. De bør nok ha hver sin matskål, do osv hele veien. Og kanskje den nye katten må få utforske huset på egen hånd, uten den andre katten, noen dager.
Gjest Invicta Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 Vi har to katter. De har hver sin drikke- og matskål, men deler do. De hadde hver sin do ganske lenge, men så begynte de å bruke dem om en annen, så da kuttet vi ut den ene.
Gjest Pet Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Vi har to katter. De har hver sin drikke- og matskål, men deler do. De hadde hver sin do ganske lenge, men så begynte de å bruke dem om en annen, så da kuttet vi ut den ene. Hvordan vet kattene hvilken vann- og matskål som er sin? Forsyner de seg aldri av den andres?
Gjest Invicta Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 Hvordan vet kattene hvilken vann- og matskål som er sin? Forsyner de seg aldri av den andres? Katter er smarte dyr ;-) De spiser forskjellig mat. Selvsagt hender det at de spiser av hverandres mat, men jeg synes nå det er forskjell på å ha fire skåler og å ha to dasser.
MissMas Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 I dag tok jeg med meg hjem enda en uteligger på 4 føtter. Vi har allerede en gutt som vi har hatt siden september. Denne katten håper jeg at jeg finner eieren på, men vil at kattene skal gå overens mens vi har den. Kanskje blir den vår? Vi har latt dem hilse på hverandre allerede. Den nye jenta setter bust, "smatter" og freser litt til vår katt. Vår katt som vanligvis er slem med andre katter, er mest veldig nysgjerrig og litt skremt. Hvordan skal jeg gjøre dette best mulig teknisk de nærmeste dagene. Vår katt er ute nå mens den nye blir kjent med hjemmet. Skal de ha hver sin seng, matskål, vannskål og do? Takker for svar! Hei! Det er vanlig at katter slåss litt i opptil flere mnd. Men min erfaring er at det har gått over etter noen uker. Du må nesten se det an ang. matskål, vannskål og do. Katter er forskjellige, noen foretrekker å ha egne saker og ting, andre deler gjerne. Men sett ut en ekstra do så det ikke går på gulvet
Cayenne Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Så flott at du har tatt inn en som trenger det Men du, hold den nye katten unna katten din til du vet at nykommeren er frisk...!
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Jeg så et program på TV om dette en gang. De bør nok ha hver sin matskål, do osv hele veien. Jeg har aldri sett behovet for at alle skal ha hver sin. På det meste har jeg hatt fire katter som deler en do og en dobbeltskål, og det har gått helt fint. Nå har jeg en stor skål, og kattene sitter to og to sammen og spiser av den. Å ha egen do/skål er bare anbefalt dersom man har problemer med at en eller flere av dem gjør fra seg utenom doen, eller nekter å dele skål. Seng har jeg ikke fokusert så mye på med mine katter, de sover stort sett der de vil uansett. Har bare to kattekurver, som jeg har satt på steder jeg har sett at de liker å ligge, dvs oppå bokhyllene. Ellers ligger de mest i sofaen og vinduskarmene. Tilvenningen går som regel best hvis man ikke gjør så mye ut av det. Du bør ta det som en selvfølge at de lærer seg og omgås, og la dem nærme seg hverandre i sitt eget tempo. Hvis en eller begge er aggressiv mot den andre bør du dele dem når du ikke er hjemme, ttil du føler deg trygg på dem.
NovaFlare Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 La de ordne opp selv, men skill de om natten, så de får litt rom for å "puste" og ta inn inntrykk. Jeg har gjort dette "tusen" ganger og det har bestandig gått bra. Men sett fram en ekstra do og matskål til den nye en stund framover. Lek med kattene så de innimellom glemmer hverandre fordi leken er så gøy, gjerne noe på snor du holder i lufta, og vær raus med godbiter til gamlepusen, gi gjerne litt våtfor til de samtidig med hver sin tallerken med et par meters avstand.
mee mee Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. juni 2010 Dette går bare verre og verre. Gamlepus har fått nervesammenbrudd og nekter å spise og gå på do inne. Så nå er han ute nesten hele døgnet. Når han først er inne er han livredd. Vi har prøvd å ha de sammen og adskilt, og det er bare slossing og maktkamper.
MissMas Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Dette går bare verre og verre. Gamlepus har fått nervesammenbrudd og nekter å spise og gå på do inne. Så nå er han ute nesten hele døgnet. Når han først er inne er han livredd. Vi har prøvd å ha de sammen og adskilt, og det er bare slossing og maktkamper. Ja, det er helt jævlig (for å si det sånn) de første ukene/månedene. Slik er det å introdusere en ny katt på den gamle katten sitt territorium. Det ordner seg nok Katter er fæle til å sloss med fremmede katter, men de kan lære å godta den andre etterhvert.
NovaFlare Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Er begge kastrerte? Om ikke så vil det kanskje hjelpe. De bør uansett kastreres begge to om de er utendørs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå