Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Ja, så var man der at man skulle prøve å få seg en uføreforsikring. Og så dumpa denne egenerklæringen om helse ned i posten. Og det skjemaet er i mine øyner håpløst å fylle ut Vil ikke være alt for spesifikk, men: Jeg sliter med smerter i ledd og muskler, 2 av plagene har fått en diagnose og er kroniske, den tredje har ingen diagnose, men jeg går til fysio for dem og har vært til en mr eller ct for det ene eller andre. Dette er plager jeg må leve med resten av livet og de som er kroniske er en kjent sak for arb. giver, nav, fastlege etc og er delvis til hinder i arbeidslivet. Jeg er i full jobb, men har vært sykemeldt i flere kortere perioder pga. dette, i mange år. Og så står det at man skal fylle ut om man har vær sykemeldt de siste 5 årene, når og hvorfor. Skal jeg da fylle i hver eneste sykemelding jeg har hatt de siste 5årene?? Det er det ikke plass til i den lille ruten engang De vil vite hvilke medisiner en har gått på, utskrevet av lege, de siste 5 år. Om ikke man da er veldig frisk eller har veldig god hukommelse må man nesten be om en utskrift av journalen sin. Og som om ikke dette er nok så holder vi på med prøverør. Det innebærer jo mange legeundersøkelser, masse medisiner, noen korte sykemeldinger, ultralyder mm. Er dette også noe de skal vite?? Jeg ble litt matt. Ser ikke for meg at jeg kommer til å ta meg bryet med å fylle ut skjmaet, så mye som feiler meg, og som jeg har vært gjennom så får jeg ikke dekning for noe som helst omtrent. Jeg vil ha en "dekker alt"-forsikring
HvittHus Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Jeg vil ha en "dekker alt"-forsikring En slik forsikring for du neppe med dine diagnoser. Forsikringsselskapet kommer helt sikkert ikke til å innvilge deg uføredekning siden du allerede er syk. Du får nok dødsfalldekning, og muligens dekning for alvorlig sykdom. Men det er bare å prøve, å så får du heller være forberedt på et avslag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 Beklager, tror heller ikke du får uføreforsikring. Som sagt over, dødsfallforsiking kan det hende du får, ev. en livsforsikring med utbetaling ved alvorlig skade/sykdom. Det er uansett vanskelig å få disse forsikringene når man allerede har diagnoser, eller tilhører en risikogruppe på noen måte. Faktisk, jeg anbefaler at man tegner slike forsikringer mens man er ung og sprek, for venter man er det slett ikke sikkert man får det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Ja, jeg er midt i 20-årene+ og har hatt plagene i 6-8år så da måtte jeg tenkt på uføreforsikring før jeg ble myndig omtrent... Eller så burde mine foreldre tenkt på det. Ingen av plagene mine er utsatt for dødlighet i alle fall, så det må jeg da få innvilget. Og alvorlig sykdom(kreft) har jeg ikke i familien og er ikke noe jeg er i risikogruppen for. Får prøve på det isteden. Skal jeg fylle ut denne erklæringen helt og holdent må jeg hente inn journalen min!
naerin Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 Fyll ut det du kan, send evt. med et vedlegg der du henviser til punkt og skriv det du ikke får plass til der. De opplysningene forsikringsselskapet skulle finne ut at er mangelfulle, får du beskjed om å utdype senere. Dette er visst et skjemavelde som KAN gå frem og tilbake flere ganger. De tar også kontakt med leger du har oppført for å hente inn RELEVANTE opplysninger. Forsikringsselskapet vil nok vite mest mulig, men det har de ikke rett på. Min lege sa hun ga de kun opplysninger som var relevante ifhld. forsikringen jeg søkte. Jeg fikk forresten avslag pga. kronisk sykdom, og noe av grunnlaget var mye sykemelding de to siste årene. At det skyldes HELT andre ting enn sykdommen min gadd de ikke bry seg om.... Lykke til!
Pjukset Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Du kan vel få uforeforsikring selv om du har kroniske skader/sykdom, men forsikringen vil ikke omfatte det du allerede har problemer med, og fremtidig sykdom/skader forbundet med det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #7 Skrevet 13. juni 2010 Stemmer at det er vanskelig å få full dekning dersom man har en eller annen skavank fra før... Jeg fikk først blankt avslag på forsikring for et par år siden, fordi jeg hadde gått i terapi og fått diagnose mild depresjon. Jeg søkte igjen nå. Fikk langt om lenge forsikring, men jeg har null dekning for psykisk relaterte sykdommer. Kan på sett og vis skjønne det, siden en stor andel av alle uføretrygdede er det pga. utbrenthet etc. Jeg er iallfall glad for at jeg ikke står kun med folketrygden om jeg skulle bli ufør etter kreftsykdom eller annet! Så får jeg bare sørge for å ikke bli utbrent...
Ruccula Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg fylte ut et slikt skjema i dag... og selv om jeg anser meg som en rimelig frisk person så begynte jeg å stusse litt mens jeg fylte ut skjema... er jeg allergisk?....joa jeg blir jo litt tett i nesa i nærkontakt med katter.. jeg har slitt med migrene før men er nesten kvitt det nå og for 5 år siden tok jeg MR pga en vond hofte. Itillegg har jeg hatt noe vitamin mangel som førte til slapphet jeg er liksom for syk til å få denne forsikringen? hvor strenge er de?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan vel få uforeforsikring selv om du har kroniske skader/sykdom, men forsikringen vil ikke omfatte det du allerede har problemer med, og fremtidig sykdom/skader forbundet med det. Første gang jeg forsøkte å få uføreforsikring fikk jeg nei. Ba om begrunnelse og fikk beskjed om at jeg ikke fikk pga eksemen min. Jeg hadde vært hos lege én gang med et utslett på skulderen jeg ikke visste hva var. Det var eksem. Aldri hatt det før eller siden.Anonymous poster hash: e8b4b...a8b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Problemet er jo at om man i det hele tatt får godkjent forsikring, så vil alt og alle plager man eventuelt senere får, bli koblet opp mot dette og derfor ingen utbetaling likevel. Jeg ble frarådet av leger på sykehuset å kaste bort pengene og heller sette de på sparekonto. Anonymous poster hash: d5b52...ffc
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 jeg er liksom for syk til å få denne forsikringen? hvor strenge er de? En kollega av meg fikk avslag grunnet hun var hos kiropraktor 2 ganger under svangerskapet. Men litt på siden, er det ikke slik at man kun får utbetalt det man har betalt inn på uføreforsikring? Så i prinsippet kan man bare heller spare tilsvarende selv?! Anonymous poster hash: a3885...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Fyller du ut og sender inn vil du garantert få tilbake et fullmaktskjema der du må gi forsikringsselskapet "blanko-fullmak" til å hente ut all relevant informasjon om deg fra NAV,fastlege, sykehus osv. Sannsynligheten for at du får avslag er større enn sannsynligheten for at du får innvilget, uansett selskap. Anonymous poster hash: 9fb91...510
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Smartere å opprette en egen "uføreforsikringskonto" til deg selv, og sette inn pengene du ville brukt på forsikringen selv. Det er større sjangse at du vil bli ufør av de allerede kjente muskel og ledd plagene, enn av ettervirkninger av alvorlig sykdom (kreft og lignende). Og om man kommer i en sånn situasjon, så er plager i ledd og muskler en vanlig ettervirkning. Da vil du uansett ikke få noen utbetaling av forsikringsselskapet. Anonymous poster hash: b893b...45a 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #14 Skrevet 18. oktober 2014 Smartere å opprette en egen "uføreforsikringskonto" til deg selv, og sette inn pengene du ville brukt på forsikringen selv. Det er større sjangse at du vil bli ufør av de allerede kjente muskel og ledd plagene, enn av ettervirkninger av alvorlig sykdom (kreft og lignende). Og om man kommer i en sånn situasjon, så er plager i ledd og muskler en vanlig ettervirkning. Da vil du uansett ikke få noen utbetaling av forsikringsselskapet. Anonymous poster hash: b893b...45a Kan man risikere at man betaler inn på uføreforsikring i mange ti-år, og ikke få dem utbetalt fordi jeg ikke har riktig diagnose? Er det ikke mine penger som forsikringsselskapet forvalter for meg, man får jo kun utbetalt det man har betalt inn så....?! Anonymous poster hash: a3885...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #15 Skrevet 18. oktober 2014 Kan man risikere at man betaler inn på uføreforsikring i mange ti-år, og ikke få dem utbetalt fordi jeg ikke har riktig diagnose? Er det ikke mine penger som forsikringsselskapet forvalter for meg, man får jo kun utbetalt det man har betalt inn så....?! Anonymous poster hash: a3885...bbf De aller fleste forsikringselskap reserverer seg mot å dekke uførhet som kommer av kjente helseplager eller sykdommer på søknadstidspunktet ja. De foretar risikovurdering først, og muskel, skjelett, ledd og fatigue er tilstander som ofte fører til betydelig forhøyet forsikringspremie, reservasjoner og i de fleste tilfeller avslag. Anonymous poster hash: b893b...45a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 Oppfølging til #15 Jeg mente om man har uføreforsikring, som man betaler inn på i 20-30 år, så blir man ufør når man er 50-60 år, kan man da risikere at man ikke får utbetalt noe, fordi man ikke har riktig diagnose? Er det ikke mine penger som forsikringsselskapet forvalter for meg? Er det egentlig smartere å bare spare pengene selv? Anonymous poster hash: a3885...bbf
Aliqua Skrevet 18. oktober 2014 #17 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg fylte ut et slikt skjema i dag... og selv om jeg anser meg som en rimelig frisk person så begynte jeg å stusse litt mens jeg fylte ut skjema... er jeg allergisk?....joa jeg blir jo litt tett i nesa i nærkontakt med katter.. jeg har slitt med migrene før men er nesten kvitt det nå og for 5 år siden tok jeg MR pga en vond hofte. Itillegg har jeg hatt noe vitamin mangel som førte til slapphet jeg er liksom for syk til å få denne forsikringen? hvor strenge er de? Jeg har også migrene. Fikk forsikringen, men den gjelder ikke dersom jeg skulle bli ufør pga migrene. Helt greit, sliter lite med dette i hverdagen.
Tropic Skrevet 18. oktober 2014 #18 Skrevet 18. oktober 2014 Oppfølging til #15 Jeg mente om man har uføreforsikring, som man betaler inn på i 20-30 år, så blir man ufør når man er 50-60 år, kan man da risikere at man ikke får utbetalt noe, fordi man ikke har riktig diagnose? Er det ikke mine penger som forsikringsselskapet forvalter for meg? Er det egentlig smartere å bare spare pengene selv? Anonymous poster hash: a3885...bbf Nei, det er ikke dine penger som de forvalter for deg, og ja du kan bli nektet å få penger om det er noe du ikke er dekket for. Det er ikke dine penger. Fungerer som bilforsikring, om bilen blir bulket for 50 000, men du bare har betalt forsikring for 10 000kr får du fremdeles 50 000kroner. Om bilen er skadet for 100 000 og du har betalt inn 200 000kr, men årsaken til ulykken ikke dekkes får du jo heller ikke penger. Håper dette ga mening 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2014 #19 Skrevet 18. oktober 2014 Det du betaler er forsikringspremien. Dette er ikke noe som "tilhører" deg, men forsikringsselskapet. Om du får noe utbetalt eller ikke avhenger av om vilkårene i forsikringen er oppfylt. Det samme gjelder f.eks. bilforsikring. Du kan betale forsikring et helt liv uten at du har et eneste uhell, eller du kan ha betalt forsikring i tre måneder når du får utbetalt 300.000 pga skade. Anonymous poster hash: 55bb1...9ab 2
sauen87 Skrevet 19. oktober 2014 #20 Skrevet 19. oktober 2014 Det vil nok dessverre være vanskelig å få uføreforsikring for deg. Men har du sjekket om du har forsikringer via arbeidsgiver? Mange arbeidsgivere har uføreforsikring via pensjonsordningen. Via personalforsikringen kan du også ha dekning for fritidsskade, livsforsikring, forsikring for alvorlig sykdom osv. Dersom du slutter har du også rett på å fortsette å betale inn selv på disse ordningene, uten å levere ny helseerklæring (fortsettelsesforsikring). Ville absolutt undersøkt dette med arbeidsgiver eller det forsikringsselskap din arbeidsgiver benytter. Du kan også ha fripoliserett på uføreutbetalinger fra tidligere arbeidsgiveres pensjonsordning. Logg evt inn på www.norskpensjon.no for oversikt over fripoliser og pensjonskapitalkontoer du har fra tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå