Freetime Skrevet 1. mai 2002 #1 Skrevet 1. mai 2002 Hei Lurte på om noen har ett eller flere tips jeg kan bruke på halsen min? Har fått DEN rustne stemmen,antagelig overbelastning av stemmebånd,det skurrer skikkelig neddi der.. Er ikke forkjølet eller noe,har bare nesten ikke lyd!!Ungene er nok glade for det ... Noen tips,råd?Er altfor glad i å prate til at dette skal holde på for lenge Klem fra Freetime
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2002 #2 Skrevet 5. mai 2002 Hvis røyker, er nok det mye av årsaken. Ellers har jeg hørt at det er lurt med mye søvn og ikke kremte, det gjør bare vondt værre på sikt. Tygg litt IFA for eksempel, men du bør ikke overdrive bruken - da hjelper de ikke.
anma Skrevet 11. mai 2002 #3 Skrevet 11. mai 2002 On 2002-05-01 13:39, Freetime wrote: Hei Lurte på om noen har ett eller flere tips jeg kan bruke på halsen min? Har fått DEN rustne stemmen,antagelig overbelastning av stemmebånd,det skurrer skikkelig neddi der.. Er ikke forkjølet eller noe,har bare nesten ikke lyd!!Ungene er nok glade for det ... Noen tips,råd?Er altfor glad i å prate til at dette skal holde på for lenge Klem fra Freetime Hvis du ikke allerede har gjort det,bør du gå å få sjekket stoffskiftet ditt.Jeg hadde det slik for noen år siden og fikk konstantert alarnmerende lavt stoffskifte.Måtte begynne på Thyroxin og har blitt bra. Anma
asterix Skrevet 11. mai 2002 #4 Skrevet 11. mai 2002 Slik blir jeg om jeg blir utsatt for tobakksrøyk. Mister også ofte stemmen helt. Hurra for den nye røykeloven forresten!
Freetime Skrevet 11. mai 2002 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2002 Hei igjen dere Nå er stemmen bra igjen men det var helt forferdelig mens det sto på,dro til legen og fikk ikke annen beskjed enn å IKKE snakke...hun sjekket ingenting,så det med stoffskiftet skal jeg ta opp med henne neste gang jeg er der. Nå er jeg gravid,og endrer stoffskiftet seg noe særlig da? Røyk kan også ha noe med det å gjøre,men jeg hadde ikke vondt eller noe..bare mista stemmen. Takk for svarene deres Klem fra Freetime
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2002 #6 Skrevet 11. mai 2002 Hmmm - at stoffskiftet skal ha noe med stemmen å gjøre har jeg aldri tenkt på. Men jeg har lavt stoffskifte, og har i det siste ofte vært plaget av nesten ingen/hes stemme. Jeg hverken røyker eller drikker, og ikke skriker jeg spesielt mye heller...Dette er da kanskje noe jeg bør ta opp hos legen neste gang. Takk for tipset!
coda Skrevet 13. mai 2002 #7 Skrevet 13. mai 2002 Ellers kan det jo alltid være nyttig med noen generelle råd for stemmebruk. Småsynger litt selv, og har lært meg enkle teknikker som jeg også bruker når jeg snakker. Idealet er at stemmebåndene skal kunne strammes helt sammen når du bruker stemmen. Hvis du roper mye, synger med halsen (uten å bruke magen som støtte), kan du lett få problemer med å få stemmebåndene stramme. (Skulle ønske jeg kunne tegne litt her ) Da vil det automatisk slippe litt luft igjennom, som legger seg på stemmen. Det må du oppveie ved å snakke enda litt høyere, og dermed er du i en spiral. Konsekvensen kan blant annet være knuter på stemmebåndene, som av og til kan være direkte smertefulle. Disse kan i enkelte tilfeller trenes bort hos logoped, andre ganger opereres. Så drastisk er det ofte ikke. Men det kan være nyttig å tenke litt på hvordan en bruker stemmen. Prøv å synge lyse, lyse toner helt svakt. Hvis du opplever at det ikke sliter på halsen, har du hodeklang på tonen. Hvis du føler at du skriker, bruker du sannsynligvis halsen. La tonen synke nedover. Et sted hopper den plutselig litt, og tonene blir mørkere. Dette kan en litt enkelt si er brystklangen. Sett an en tone i dette leiet, stram musklene i magen som du bruker når du skal på do, så får du støtte fra magen. Dette begynner å bli langt... Altså: hvis du skal snakke høyt eller synge, forsøk å bruk musklene i magen i stedet for å klemme til i halsen. Ellers kan ofte sangpedagoger gi gode tips om trening av stemmen, enkle øvelser som kan gjøre underverker. Det blir litt vanskelig å forklare her...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå