Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Er det noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Naboen min klager på at barna sine kan bli skadet i hagen min! (Barna er vel 12 og 5 år tror jeg) Jeg bor i rekkehus, og det er gjerde mellom hagene. I min hage så er det plen, og det er stort sett det, men i vår ble bygget litt på terrassen, så det ligger noen plankerester nedenfor terrassen, og der kan det nok være noen spiker der.... Og jeg har en steinkant rundt blomsterbedet. Naboen mener at jeg er pliktig til å fjerne dette omgående, og barnesikre eiendommen.... riktig eller?
Piper Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Du får be henne ¨holde seg unna hagen din, men er barna ofte på besøk hos dere, vil jeg si at du er ansvarlig for å sikre hagen din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 hva har ungene å gjøre på din eiendom??? Her holder de fleste ungene seg på sin egen eiendom eller hos venner...
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Du får be henne ¨holde seg unna hagen din, men er barna ofte på besøk hos dere, vil jeg si at du er ansvarlig for å sikre hagen din. Jeg har ingen barn, og heller ingen venner/familie med barn på besøk, og ser helst at de (nabobarna)holder seg borte fra min hage. Jeg vet at barn leker og herjer rundt, og ikke respekterer gjerder og grenser. Skjønner jeg innlegget riktig at jeg likevel har plikt til å sikre min egen hage, i tilfelle nabobarna bestemmer seg for å leke i hagen min?
Piper Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Jeg mener at du ikke er plikti til det, om du ikke inviterer de over til å leke i hagen din. Og da ville ejg fortalt naboen at de får holde barna sine unna din hage, for de har IKKE noe i den å gjøre. De kan ikke forlange at dere skal barnesikre tomten deres, når dere ikke ønsker at barna skal være i hagen deres. Får være måte på hva naboer kan kreve. mener virkelig naboen din at barna deres skal få lov å leke på tomten din, uten å få tillatelse av deg først?
HumHum Skrevet 12. juni 2010 #6 Skrevet 12. juni 2010 Enig med de andre som mener at barna ikke har noe på din eiendom å gjøre. Egentlig veldig frekt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #7 Skrevet 12. juni 2010 Jeg mener at du ikke er plikti til det, om du ikke inviterer de over til å leke i hagen din. Og da ville ejg fortalt naboen at de får holde barna sine unna din hage, for de har IKKE noe i den å gjøre. De kan ikke forlange at dere skal barnesikre tomten deres, når dere ikke ønsker at barna skal være i hagen deres. Får være måte på hva naboer kan kreve. mener virkelig naboen din at barna deres skal få lov å leke på tomten din, uten å få tillatelse av deg først? Tydeligvis. Jeg fikk en medling på facebook om dette, det det bla stod at siden barn og katter lekte/brukte hagen min og kunne bli skadet av dette så de for seg at jeg tok hånd om dette umiddelbart. Vet du om det er noe lovverk som evt de kan støtte seg til? Jeg vet at det er bestemmelser når det kommer itl dammer og svømmebasseng, men ikke vanlig hage.....
Kråkesaks Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 Skjønner jeg innlegget riktig at jeg likevel har plikt til å sikre min egen hage, i tilfelle nabobarna bestemmer seg for å leke i hagen min? Selvsagt har du ikke det. At de leker i hagen din er ikke ditt ansvar. Be dem fortelle barna at de ikke har noe i hagen din å gjøre.
onyx Skrevet 12. juni 2010 #9 Skrevet 12. juni 2010 Helt urimelig av naboen din! Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke ønsker å ha deres unger i min hage og om de likevel velger å være der er det på eget ansvar. Forøvrig bør du gjøre henne oppmerksom på at om barna faktisk forvolder skade i DIN hage, f.eks. på planer etc, så er hun faktisk erstatningspliktig. Forøvrig ville jeg brukt anledningen til å plante en rosehekk eller lignende på min side av gjerdet. Frister ikke til å klatre igjennom. En venn av meg gjorde dette fodi han var lei av naboer/unger som brukte hagen hans som snarvei. Villroser som nyperoser vokser også fort og gir nydelig duft og nyper på høsten. Ellers er jeg veldig glad i hvite "prestegårdsroser", men vet ikke om dette er noe de har på hagesentrene.
Shade Skrevet 12. juni 2010 #10 Skrevet 12. juni 2010 Wow! Det var litt av en frekk nabo! Du får fortelle vedkommende at siden barna ikke skal leke i hagen din ser du ingen grunn til å rydde dette nå. Og nei, de kan ikke "kreve" at du skal sørge for at hagen er barnevennelig
Piper Skrevet 12. juni 2010 #11 Skrevet 12. juni 2010 Tydeligvis. Jeg fikk en medling på facebook om dette, det det bla stod at siden barn og katter lekte/brukte hagen min og kunne bli skadet av dette så de for seg at jeg tok hånd om dette umiddelbart. Vet du om det er noe lovverk som evt de kan støtte seg til? Jeg vet at det er bestemmelser når det kommer itl dammer og svømmebasseng, men ikke vanlig hage..... Hadde da svart at jeg ville satt pris på om du klarte å holde barna dine unna MIN hage, for den er ikke en offentlig lekeplass. Kjenner ikke til lovverket, men kan aldri tenke meg at du skal holde din hage barnevennlig for at naboene skal kunne leke der uten lov. Saken ahdde nok stilt seg annerledes om de fikk leke der, men ikke uten tillatelse.
Octavia Skrevet 13. juni 2010 #12 Skrevet 13. juni 2010 Dersom naboens barn hopper på din trampoline som er i uforsvarlig stand, så er du ansvarlig, selv om barna ikke har tillatelse til å hoppe. Dersom barn drukner i ditt basseng fordi du ikke har sikret det, er du ansvarlig, selv om barna ikke har tillatelse til å bade. Dersom barn tar seg inn i et falleferdig hus og detter gjennom gulvet er du ansvarlig fordi du ikke har sikret det, selv om barna ikke hadde noe der å gjøre. Jeg er aldeles ikke sikker på om du er ansvarlig for spikeren som ligger der, men det kan jo være greit å fjerne det sånn at unødvendige situasjoner ikke oppstår.
Nimorna Skrevet 13. juni 2010 #13 Skrevet 13. juni 2010 Såpass gamle unger forstår meget godt at de ikke har noe å gjøre i andres hager. En 5-åring kan til nød unnskyldes, men ikke en 12-åring!
loffen Skrevet 13. juni 2010 #14 Skrevet 13. juni 2010 Det synes jeg var råfrekt av naboen din! Ungene har da ikke noe på din tomt å gjøre!
Fluffe Skrevet 13. juni 2010 #15 Skrevet 13. juni 2010 Skriv tilbake til naboen at de bør holde seg unna plenene din. Hold oss oppdatert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå