Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Hvis du hadde kranglet med en person og personen hadde begått selvmord etter det. Hvordan hadde du felt det? Hadde du følt deg ansvarlig for det? Forresten, det er bare et spørsmål og ikke selvopplevd.
Berentsens Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 (endret) Hadde ikke følt meg ansvarlig. Endret 12. juni 2010 av Berentsens
Alvina Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 Ts hvis du ikke har mobbet personen, har du ingen grunn til å føle skyld. Selvmord er ikke pga en person, men innebærer mange faktorer, ofte vet vi ikke om de før det er for sent.
The Kitten Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Nei, det hadde jeg ikke. Hvorfor skulle jeg det?
Kråkesaks Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Nei. Om en person begår selvmord etter en krangel er det antakelig mange andre faktorer som har gjort at det ble som det ble. Man kan ikke ta så mye ansvar for andres liv. Men hadde det vært snakk om mobbing, ydmykelse og psykisk terror over lengre tid blir saken en annen. Da mener jeg mobberen/plageren er medskyldig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #6 Skrevet 12. juni 2010 Jeg ville nok lurt på om krangelen var medvirkende til å få vedkommende til å "bikke over", men hvis noen kommer så langt at de mener selvmord er eneste utvei så er det åpenbart andre og mer tungtveiende faktorer som er årsaken, så nei jeg ville ikke følt meg ansvarlig.
Aerius Skrevet 12. juni 2010 #7 Skrevet 12. juni 2010 Ja, si det, du. Vanskelig å si før man har opplevd det, men det er vel som med andre som mister sine kjære etter at de har kranglet, og ikke fikk sagt noen siste, hyggelige ord: Man føler seg vel ikke så veldig bra, lurer på hva som var årsaken, om krangelen utløste det, eller hva som skjedde. Det er vel helt naturlige tanker å sitte igjen med.
Piper Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 Jeg vil si at det er umulig å svare på, siden jeg ikke har vært i den situasjonen. Jeg håper at jeg ville klart å ikke ta på meg et slikt ansvar, men det er oggså mulig at ejg ville gjort det siden det skjedde like etter en krangel. Men soms agt umulig å si, uten å være i den situasjonen.
Kråkesaks Skrevet 12. juni 2010 #9 Skrevet 12. juni 2010 Ja, si det, du. Vanskelig å si før man har opplevd det, men det er vel som med andre som mister sine kjære etter at de har kranglet, og ikke fikk sagt noen siste, hyggelige ord: Man føler seg vel ikke så veldig bra, lurer på hva som var årsaken, om krangelen utløste det, eller hva som skjedde. Det er vel helt naturlige tanker å sitte igjen med. Det er sant. Sånne tanker kommer uansett. Jeg opplevde at en god venne begikk selvmord dagen etter at han hadde vært på besøk her. Da tenkte jeg selvsagt på om det var noe jeg kunne ha gjort for å hindre at han gjorde det. Samtidig så er det vel vanlig å slutte å tenke sånn etter at det største sjokket har lagt seg. Jeg kan godt forstå at noen vil føle skyld dersom en person begår selvmord etter en krangel, men jeg vil også tro at den det gjelder vil tenke annerledes når h*n får litt mer avstand og perspektiv på ting.
Vera Vinge Skrevet 12. juni 2010 #10 Skrevet 12. juni 2010 Jeg hadde nok slitt med skyldfølelse etter noe sånt, ja. Det tror jeg er nesten uungåelig, så irrasjonelt det enn er. Jeg håper samtidig noen ville fortelle meg, og at jeg etter hvert ville innse, at det skal mer enn én til person for å vippe noen av pinnen på denne måten. Jeg tror at en krangel kan være utløsende for en impulsiv selvmordshandling, men at det alltid ligger noe mer under, og at det gjerne var tilfeldig at det ble akkurat denne krangelen som evt. utløste det. Er man i en situasjon hvor man tenker på noe sånt, kunne det fort like gjerne vært noe annet som ble den endelige dråpen. Om det i det hele tatt egentlig er snakk om noen dråpe, da det nok kan variere om det er en plan/idé som bygger seg opp over tid eller om det skjer mer impulsivt.
I.am.me Skrevet 12. juni 2010 #11 Skrevet 12. juni 2010 Det er UMULIG å vite hvordan man hadde følt seg dersom noe slikt hadde skjedd. Man måtte vært i den type situasjon for å vite akkurat hvilke følelser man har, og om man føler seg skyldig i det eller ikke. Men at noen tar livet sitt etter en krangel, gjør ikke andraparten i krangelen skyldig. Å ta livet sitt er ikke en normal måte å reagere på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #12 Skrevet 12. juni 2010 Jeg ville garantert følt meg "skyldig", ja. Men ikke på grunn av krangelen i seg selv; på grunn av at jeg ikke hadde sett at personen hadde store problemer og trengte hjelp. Min mor forsøkte å begå selvmord for noen år tilbake etter at hun og faren min hadde hatt full isfront seg imellom i en måneds tid; min søster fant henne og fikk henne til sykehuset. Selv studerte jeg i andre enden av landet og hadde ikke mulighet for å gjøre noe fysisk for å hjelpe - og ikke var jeg på noen måte skyldig i hva som skjedde heller - men jeg hadde dårlig samvittighet i lang tid etterpå fordi jeg følte meg som en dårlig datter. Regner med at jeg hadde følt deg samme om en venn begikk selvmord, uavhengig av om jeg hadde kranglet med vedkommende eller ikke.
Gjest fireflies Skrevet 12. juni 2010 #13 Skrevet 12. juni 2010 Jeg ville ikke følt at det var min skyld at det skjedde, men jeg ville nok for alltid vært lei meg for at jeg ikke fikk ordnet opp med personen før det skjedde. Derfor er det viktig å ikke ha noe uoppgjort med menneskene rundt seg. Man vet aldri når ting inntreffer.
Gjest imli Skrevet 12. juni 2010 #14 Skrevet 12. juni 2010 Hadde nok kjent meg skuldig då ja, eller i alle fall vore lei meg fordi me hadde noko uoppgjort. Eg har nesten opplevd noko slikt, og eg veit kor lett det er å føle seg skuldig sjølv om ein ikkje er det.
Gjest Trajan Skrevet 13. juni 2010 #15 Skrevet 13. juni 2010 Nei det hadde jeg brydd meg lite om. Verden er ganske over befolket så det er bare bra at noen gjør noe for å få ned befolkningen
Gjest Agurkolat Skrevet 13. juni 2010 #16 Skrevet 13. juni 2010 Eg har vert der. Og ja. Eg føler meg skyldig. Detta er då snakk om min ex.
Gjest Marlo Skrevet 13. juni 2010 #17 Skrevet 13. juni 2010 Hvis du hadde kranglet med en person og personen hadde begått selvmord etter det. Hvordan hadde du felt det? Hadde du følt deg ansvarlig for det? Hadde ikke følt ansvar for situasjonen. Om folk velger å ta selvmord så er det den personens egne avgjørelse.
Chiyo Skrevet 13. juni 2010 #18 Skrevet 13. juni 2010 Jeg hadde blitt lei meg og ja sikkert følt litt ansvarlig. Men senre ville jeg skhønt at jeg ikke kunne vært ansvarlig fordi en person som tar selvmord har det ikke godt med seg selv og må ha hatt selvmordstanker en stund. Selvmord er ikke noe en bare gjør plutselig fordi en er sint eller lei seg. Jeg har opplevd sinne og depresjon så kraftig at jeg kunne ønsket å dø flere ganger en jeg kan tenke meg. Men om det skulle vært så enkelt å faktisk gjennomføre et selvmord hadde ikke jeg levd særlig lenge. Jeg pleide å true pappa med å drepe meg selv når jeg var liten. Kan ikke ha vært mer en 4 år. Når vi kranglet løp jeg inn på kjøkkenet og tok brødkniven mot hjerte og ropte "gi deg ellers dreper jeg meg selv!" og han bare lo. Kanskje det var fordi kniven ikke var spiss men hadde bare tagger. :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå