Stormsuppe Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Tre barn,full jobb og en kropp som trenger bedre kosthold. Det egentlige problemet: Innkjøp av matvarer. Det tar rett og slett for mye tid å planlegge og oppretthole et godt og variert kosthold i huset. Ønsker: 1. En nettside med gode ukemenyeforslag (+ foto av matvarene og ferdige matretter). 2. Mulighet til å smelle sammen en handleliste for en uke eller fem. 3. Utskriftsmulighet evt bestillingsliste på epost til butikken!! Min jobb blir å hente ferdigpakkede matvarer til avtalt tid på butikken, suse hjem og glede meg over alle måltidene som venter på en matglad familie med sans for enkle løsninger Hvor finner jeg en slik norsk nettside?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Har aldri hørt om noe slikt faktisk... Høres ut som et veldig amerikansk fenomen i grunn. Kanskje litt på siden i forhold til hva du spør om, men hva med å få mannen din (dersom du er i forhold) til å bidra litt mer? Svært ofte faller jo fremdeles en urimelig stor del av arbeidsbyrden i hjemmet på kvinnen, selv om også hun er i full jobb. Om du virkelig har det så travelt at du ikke en gang har tid til å handle mat (noe de aller fleste faktisk klarer å få tid til), er det kanskje på tide å ta en kritisk titt på arbeidsfordelingen i hjemmet? Det høres ganske ekstremt ut å ha det så travelt at man absolutt ikke klarer å prioritere tid til kostholdet!
Stormsuppe Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2010 (endret) Jeg er bare kjip på tiden min. Livet er kort Endret 12. juni 2010 av Stormsuppe
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 En slik nettside hadde vært veldig greit du... Jeg vet om noen butikker som har hjemkjøring. Da stikker du innom med (eller ringer inn) handlelisten, det slås inn og settes på konto, varene kjøres hjem til avtalt tid, og så får du regning en gang i måneden. Kanskje en butikk i nærheten av deg har dette tilbudet? Vi har tid til å gå på butikken, men ingen av oss liker det, så vi har valgt å gjøre det på en annen måte... tidsbesparende og økonomisk. Vi bruker to-tre timer i måneden, og sparer mye tid på det. Vi har en månedsmeny, og handler inn alle basisvarer for en måned om gangen. Jeg vet hvor mye vi vanligvis bruker av mel, pasta, ris, ost, smør, pålegg, egg, juice, fisk, kjøtt, kylling, toalettpapir, sjampo, balsam, dusjsåpe, oppvaskmiddel osv. Det eneste som behøves etterfyll, er kjøttpålegg og melk. På den måten handler vi maks to ganger i måneden. Hilsen lite handleglad.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Det eneste som behøves etterfyll, er kjøttpålegg og melk. Jeg glemte å føre på frukt og friske grønnsaker. Det handles inn to ganger i måneden, sammen med kjøttpålegg og melk. Hilsen lite handleglad.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #6 Skrevet 12. juni 2010 Jeg pleier å plukke ut oppskrifter på tine. Der kan du "legge matvarer i handlelisten". Den minste butikken i byen her driver med hjemkjøring av varer også, Joker.
Marshmallow Skrevet 12. juni 2010 #7 Skrevet 12. juni 2010 Løsningen hos oss er å alltid ha store mengder grønnsaker, frukt og bær (perfekt til smoothies) i fryseren. Fryst frukt og grønt har like høyt næringsinnhold som ferske varer, og de holder seg i mange måneder. Også greit å ha brød, kjøtt og fisk nedfrosset- det meste av hverdagsmat smaker like godt etter å ha blitt tint opp igjen. Ellers har vi alltid løk, hvitløk, buljongterninger etc. tilgjengelig. På den måten er det bare meieriprodukter, pålegg og salatingredienser som må handles inn ukentlig, og det går fort. Lykke til!
Chanel.No5 Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 TS; Her kan du kanskje finne litt tips også; http://www.side2.no/helse/article471963.ece http://www.kk.no/827746/dette-bor-vaere-i-handlevognen-din http://www.dinside.no/350304/sunne-tips-til-handlelisten
Stormsuppe Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. juni 2010 (endret) vektklubb.no har gode varierte menyforslag (sunn normal mat for alle i familien) med mulighet for å smelle sammen en handleliste for flere uker, men opplegget er for tungrodd i øyeblikket. Veien fra menyen til handlelista er alt for lang og kronglete. Jeg ønsker: 1: å "hake ut" alt på menyen for flere uker. 2: velge antall porsjoner (vi er fem i familien) 3: smelle hele menyen inn på handlelista (frokost, mellommåltider, lunch og middager). 4: Sende handlelista rett til min mobil, evt på epost til butikken Tror jeg må ringe sjefen for vektklubb.no Endret 13. juni 2010 av Stormsuppe
hilli Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker og frukt som blir levert på døra. Middager planlegges ut i fra hvilke grønnsaker vi får levert. De har også en nettbutikk med økologiske produkter og helsekost som de også leverer på døra. Her kjøper jeg bl.a hermetikk, tørrvarer, vaskemidler, kaffe og te. Det er utrolig praktisk, men koster selvfølgelig litt mer fordi det er økologisk, men til økologisk å være er det ikke dyrt i det hele tatt. Jeg syns det hjelper litt å slippe å kjøpe absolutt alt på butikken.
Sekretæren Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker og frukt som blir levert på døra. Middager planlegges ut i fra hvilke grønnsaker vi får levert. De har også en nettbutikk med økologiske produkter og helsekost som de også leverer på døra. Her kjøper jeg bl.a hermetikk, tørrvarer, vaskemidler, kaffe og te. Det er utrolig praktisk, men koster selvfølgelig litt mer fordi det er økologisk, men til økologisk å være er det ikke dyrt i det hele tatt. Jeg syns det hjelper litt å slippe å kjøpe absolutt alt på butikken. Hvor bestiller du?
hilli Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 Økomat, de leverer i Trondheimsregionen og i Vestfold.
tineline Skrevet 19. juni 2010 #16 Skrevet 19. juni 2010 Hvis du har iPhone/iPod touch, fins en app fra epicurious som har 28 000 oppskrifter du kan lage om til handlelister som du kan krysse av på, maile deg selv Rett fra oppskriften osv. Du må riktignok innfinne deg med at det er amerikanske mål som brukes, men jeg har et litermål som også viser sånne, så da er problemet løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå