Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som stadig skal påpeke min "ungdom".

Jeg oppfatter ikke dette som vondt ment eller egentlig særlig gjennomtenkt.

Allikevel begynner det smått å gå meg på nervene.

Situasjonene kan f.eks være at to ansatte prater om noe fra "før i tiden".

Så kan min kollega snu seg mot meg (meg som ikke deltar i samtalen) for å si:

"nei du er så ung.. du husker ikke dette vi snakker om / du kjenner ikke til hva vi snakker om fordi du er for ung".

Hun etterfølger som oftes med latter. Som en slags positiv gest på at jeg er heldig som er så ung.

Jeg blir ikke helt klok på dette her.

Kjenner jeg blir sintere og sintere for hver gang hun påpeker det.

For meg kjennes det ut som en slags utspekulert herskerteknikk?

Ved flere anledninger har jeg prøvt å fjase det bort.

Andre ganger har jeg prøvd å <<snike>> inn hvilke erfaringer jeg faktisk har.

Det er kanskje lett å si at dette er en bagatell jeg ikke trenger

å henge meg opp i, men å daglig møte denne damen og UNG UNG UNG gjør meg sprø!

Så jeg spør til råds? Hva bør jeg si? (tørr ikke være for direkte).

Hvordan ville du reagert?

Finnes det en teknikk jeg kan bruke tilbake?

Jeg er forøvrig 32 år gammel :D

Hun er knapt 10 år eldre enn meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydelig at den dama er misunnelig på din ungdom og ja, hun bruker hersketeknikk for å holde deg nede, slik du framstiller det.

Om jeg skal komme med noen gode råd, så må det bli å ta i bruk litt humor og overdrive litt.

"Ja, glad jeg ikke er så utgammal som deg, hvertfall" med en liten latter på slutten. Kanskje litt frekt, men.

"Ja, du skulle bare visst hvor deilig det er å være ung og alt du går glipp av". Og så videre. Du må selv vurdere hvor langt du kan gå.

Min mor har forøvrig samme problem på sin arbeidsplass. Der er ei jevnaldrende som hele tiden skal påpeke "hvor gamle vi er blitt" overfor min mor, som er flott og sprek.

Min mor pleier å ta det ut i parodien, gjør seg til, halter og offer seg, og sier med gamlingsstemme; "Ja,tenk at det går an å bli så gamle som oss, du"! Det hjelper.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

"nei du er så ung.. du husker ikke dette vi snakker om / du kjenner ikke til hva vi snakker om fordi du er for ung".

Hun etterfølger som oftes med latter. Som en slags positiv gest på at jeg er heldig som er så ung.

Din kollega stenger deg jo ute fra muligheten til å være med i samtalene når hun snakker til deg på den måten. Hun ekskluderer deg. Hennes movtiver for det kan være mange. Du kan ikke endre på henne, men du kan styre deg selv i situasjonen, og sørge for at du alltid likevel får uttalt deg i samtaler når du selv ønsker det, på tross av din kollegas kommentarer.

Du kan jo for eksempel rolig si:

- Ja, jeg er for ung til å ha opplevd det, men kan du være grei å la meg få lov til å være med i samtalen likevel?

- Ja, jeg er ung og var ikke til stede da det skjedde - men jeg ønsker å få lov av deg til å snakke om det likevel, er det i orden for deg?

Om du noen gang skulle høre din 10 år eldre kollega uttale seg om noe du vet hun ikke har erfart selv, eller ikke er gammel nok til å ha opplevd, kan du jo alltids si med et smil: -"Dette er vel du for ung til å uttale deg om"?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

"Så du har ikke snøring på noe som helst som skjedde før 1970 du, da? Så rart, aldri møtt noen som er lite engasjert, jeg.."

Tok den overfor et familiemedlem. Dessverre ble det bare avfeid med at jeg var nærtakende stakkar, men jeg fikk ihvertfall poengtert overfor resten av forsamlingen at hersketeknikken hennes ikke hang helt på greip. :fnise:

Skrevet

Jeg hadde en kollega som av og til kom med kommentarer på ungomsnivå, tydelig rettet til meg. Jeg var rundt 30, og det visste hun godt, selv var hun i midten av femtiårene.

Jeg aner ikke hva som var grunnen, jeg lot enten være å svare, eller kom med blide kommentarer tilbake som påpekte at jeg nok ikke var fullt så ung som hun prøver å fremstille meg som, og som satte henne litt på plass, da ble det stille.

Skrevet

Tusen takk for flotte kommentarer!

Her er det faktisk flere gode poenger og ideer.. som jeg ja.. bare må teste ut.

Kan legge med at når hun snakker om ting som jeg er for ung til å vite noe om, så tar hun jo i flere sammenhenger helt feil.

Jeg kan da svare at "jo det kjenner jeg godt til.. det var jo sånn eller slik blablabla".

Noe av det hun nevner i "jeg er for ung" opplegget er til tider heilt idiotisk.

Så det er helt klart og gjennomtrengende at hennes poeng definitivt er at jeg er så ung.

Det er egentlig samme hva hun skal poengtere at jeg er for ung til. Det er UNG som beholder trykket.

Sliter med problemer i beina.. til og med det er jeg for ung til.

Jeg som er så ung kan da ikke ha helseproblemer.

Hehe.. det grenser til det tåpelige!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har møtt på noen slike ja. Det er helt åpenbart at de trenger å bruke denne type hersketeknikk for å understøtte sine egne meninger, da de nok ikke har særlig mye selvtillit dessverre. Folk som er trygge på seg selv og sin "visdom" har ikke dette behovet for å diskvalifisere andre fra en samtale.

Muligens har de opplevd det mye selv, og at det har gitt dem et slags mindreverdighetskompleks? Jeg håper ikke jeg blir sånn når jeg blir eldre, hehe. Selv om noen ganger når det kommer en riktig obsternasig spire så frister det litt å sette dem på plass :fnise:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du er antagelig en type kvinnfolk som mannfolk vil pule, noe hun ikke takler siden hun er for gammel til at menn gidder å feie over henne. samt at du muligens faktisk er flink i jobben din.

Gjest Anna Anta
Skrevet

Har en kollega som stadig skal påpeke min "ungdom".

Jeg oppfatter ikke dette som vondt ment eller egentlig særlig gjennomtenkt.

Allikevel begynner det smått å gå meg på nervene.

Situasjonene kan f.eks være at to ansatte prater om noe fra "før i tiden".

Jeg blir ikke helt klok på dette her.

Kjenner jeg blir sintere og sintere for hver gang hun påpeker det.

For meg kjennes det ut som en slags utspekulert herskerteknikk?

Ved flere anledninger har jeg prøvt å fjase det bort.

Andre ganger har jeg prøvd å <<snike>> inn hvilke erfaringer jeg faktisk har.

Det er kanskje lett å si at dette er en bagatell jeg ikke trenger

å henge meg opp i, men å daglig møte denne damen og UNG UNG UNG gjør meg sprø!

Finnes det en teknikk jeg kan bruke tilbake?

Jeg er forøvrig 32 år gammel :D

Hun er knapt 10 år eldre enn meg!

Det er ikke måte på hva et menneske kan gå rundt og irritere seg over!

Kollegaen din prøver nok bare å være litte granne halvmorsom og inkludere deg i samtalen. Du må slutte å ta alt så veldig personlig og selvhøytidelig!

Du skriver at du er 32 år. Hvorfor er du da så var for hva andre sier?

Du beskriver også hennes latter som en slags positiv gest!! Da må du bare klare å ta et kompliment....

:popcorn:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er sikker på at jeg hadde parert med humoristiske betraktninger om hennes alder for lenge siden, men siden du nå vil gå litt forsiktig frem så kunne du jo svare noe i retning: "Åjooooda! Visst vet jeg noe om det. Selv om jeg er ung har jeg da hatt historieundervisning på skolen, hehehe!"

Du kan jo også spørre henne om hvor gammel hun egentlig er, for du har vanskelig for å tippe alderens hennes. Du synes at hun ser ut som om hun bare er noen få år eldre enn deg, men i det samme hun åpner munnen blir du i tvil, for hun prater som en nitiåring.

Skrevet

Kan du ikke bare ta igjen med samme mynt da? Når du snakker med noen om noe så kan du bare snu deg mot henne og si; men dette vet jo ikke DU noe om som er så GAMMEL? hehe.. :)

Du må jo selvfølgelig si det på en hyggelig måte. Kan hende du må repetere det et par ganger, men hun skjønner nok fort at det ikke er så kult å få alderen (ung eller gammel) slengt i trynet på den måten. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...