Gulrot Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er nok en prøver som er litt for glad i kaffen min. Hvor skadelig er egentlig dette for prøvingen?
Athene Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 For mye koffein kan fremprovosere en abort. Jeg trur ikke det er farlig for prøvingen i seg selv. Anbefalt er vel 2 kopper kaffe og 3 kopper te om dagen? Som må reduseres dersom man drikker cola eller annen koffeinholdig drikke. Samtidig må du huske at disse anbefalingene ligger godt unner hva som normalt sett er skadelig. Det skal ganske mye koffein til for å abortere, grensene er satt for sikkerhets skyld. Hva med å redusere styrken på kaffen, eller prøve koffeinfritt? Selv har jeg kuttet mengden kaffe gjennom dagen og byttet ut kaffe etter lunsj med en kopp grønn te. Jeg har trappet ned gradvis før jeg ble prøver, og samtidig hatt fokus at det er sunt uansett graviditet eller ikke.
Gulrot Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2010 Dette var betryggende å høre. Jeg har forsåvidt kuttet ned kaffen til 1 1/2 kopp om dagen, te drikker jeg ikke, men går unna mye cola. Skal prøve å begrense cola også. Takk for svar
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 For mye koffein kan fremprovosere en abort. Jeg trur ikke det er farlig for prøvingen i seg selv. Anbefalt er vel 2 kopper kaffe og 3 kopper te om dagen? Som må reduseres dersom man drikker cola eller annen koffeinholdig drikke. Samtidig må du huske at disse anbefalingene ligger godt unner hva som normalt sett er skadelig. Det skal ganske mye koffein til for å abortere, grensene er satt for sikkerhets skyld. Hva med å redusere styrken på kaffen, eller prøve koffeinfritt? Selv har jeg kuttet mengden kaffe gjennom dagen og byttet ut kaffe etter lunsj med en kopp grønn te. Jeg har trappet ned gradvis før jeg ble prøver, og samtidig hatt fokus at det er sunt uansett graviditet eller ikke. hvor er dokumentasjonen på den påstanden?
Athene Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 hvor er dokumentasjonen på den påstanden? Det er vel såpass kjent at det nå er å anse som allmennkunnskap? Flere medisinske studier peker mot økt abortrisiko i første trimester ved stort inntak av koffein, hva som er stort er diskutert. Blant annet viser en studie fra Kaiser Permanente i USA at så lite som 200 mg koffein om dagen (to kopper) øker risiko for spontanabort vesentlig, andre studier peker mot høyere verdier. Det er også studier som peker mot at stort koffeininntak bidrar til lavere fødselsvekt og andre senskader. Enkelte studier peker også mot at koffein kan redusere fruktbarheten, men her er ikke konklusjonene definitive. Jeg har tilgang til en del forskningsmateriale privat, men du finner nok også en del referanser til studier dersom du søker litt på nett. Måtehold med koffein i svangerskap, med den begrunnelsen at dette kan fremprovosere abort, er en godt etablert anbefaling fra norsk helsevesen. Du finner informasjon om dette under helsedirektoratets kostholdsråd for gravide. Man vil også få denne informasjonen ved forespørsel til fastlege/gynekolog.
dreia Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 hvor er dokumentasjonen på den påstanden? Her skriver mattilsynet om sammenhengen mellom bl.a. (høyt) koffeininntak og risikoen for spontanabort. Jeg aner ikke om høyt koffeininntak kan ha innvirkning på prøvingen, men det skader selvsagt ikke å trappe ned. Da trenger du heller ikke å bekymre deg for å måtte bortforklare et plutselig redusert kaffeinntak på jobb når du blir gravid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Her skriver mattilsynet om sammenhengen mellom bl.a. (høyt) koffeininntak og risikoen for spontanabort. Jeg aner ikke om høyt koffeininntak kan ha innvirkning på prøvingen, men det skader selvsagt ikke å trappe ned. Da trenger du heller ikke å bekymre deg for å måtte bortforklare et plutselig redusert kaffeinntak på jobb når du blir gravid. gammel test fra 2005,ikke helt type pålitelig.At en bør redusere inntak av koffein når en prøver og er gravid er helt ok og alment kjent ja.Men å skrive rett ut at du kan få en abort av kaffe,synes jeg er drøyt.
Athene Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 gammel test fra 2005,ikke helt type pålitelig.At en bør redusere inntak av koffein når en prøver og er gravid er helt ok og alment kjent ja.Men å skrive rett ut at du kan få en abort av kaffe,synes jeg er drøyt. Mange seriøse medisinske studier har påvist sammenhengen mellom koffeininntak og abort, og dette er nå allmennkunnskap blant helsepersonell. Dette er den direkte årsaken til at koffein står på helsedirektoratets sider over matvarer man må være moderat med i svangerskapet. Ta gjerne en tur på google i stedet for å være kranglefant her inne. Hvorfor så påståelig på at det ikke er en sammenheng her? Jeg forstår at det kan medføre vonde tanker for de som har mistet. Men samtidig føler jeg at det er viktig at gravide har korrekte opplysninger om fakta slik at de kan gjøre sine valg basert på dette.
Kosteskaft Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 Nytt for meg, så slett ingen almennkunnskap dette her. Lurer på hvordan forskningen er foregått, har de utelukket andre faktorer hos den gravide? Feks røyking, usunt utemiljø (forurensing), mat, generell helse, etc. Og beklager: Jeg synes ikke alltid at Helsedirektoratet er den Ene Sannhet. For denne sannheten varierer merkelig nok fra land til land. Jeg bor i tyskland, og her ber de gravide være forsiktig med tran, omega 3, noe som Norske myndigheter priser. (og har økonomisk interesse i)
dreia Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 gammel test fra 2005,ikke helt type pålitelig.At en bør redusere inntak av koffein når en prøver og er gravid er helt ok og alment kjent ja.Men å skrive rett ut at du kan få en abort av kaffe,synes jeg er drøyt. Det er ikke en test fra 2005. Det er konklusjonen til en ekspertgruppe som har studert flerfoldige rapporter fra 1970-tallet til 2002. Og ja, konklusjonen kom (og ble publisert) i 2005, men siden dette er en artikkel som fremdeles ligger veldig synlig og lett tilgjengelig på matportalen, ser i hvert fall jeg på anbefalingene (og forskningsresultatene) som fremdeles gjeldende. Dette er altså norske myndigheters anbefalinger til gravide. Så kan du jo selv velge om du vil lytte til og stole på myndighetenes anbefalinger eller ikke. Og jeg synes for øvrig ikke at det er drøyt å skrive at mye kaffe gir økt risiko for spontanabort, om det faktisk er noe man har kommet frem til ved forskning.
dreia Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Og beklager: Jeg synes ikke alltid at Helsedirektoratet er den Ene Sannhet. For denne sannheten varierer merkelig nok fra land til land. Jeg bor i tyskland, og her ber de gravide være forsiktig med tran, omega 3, noe som Norske myndigheter priser. (og har økonomisk interesse i) Det er sjelden det finnes en absolutt sannhet. For hver forskningsrapport som blir publisert, finnes det stort sett en annen som sier det motsatte. Man velger selvsagt selv hvem man lytter til og stoler på. Selv velger jeg stort sett å stole på de norske myndigheters anbefalinger - de vet i hvert fall mer enn hva jeg gjør -, men ikke blindt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå