Gå til innhold

Øke kondis

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har planer om å trene opp utholdenheten/kondisen min. Per nå er planen å bruke tredemølle en periode, før jeg tar naturen i bruk.

Kondisen min nå er ingenting å skryte av.

Så; hva er mest effektivt? Jogge i samme tempo i en viss lengde, eller trene intervaller ved å jogge noen minutter for deretter å gå noen min. Hvor lange bør evt. intervallene være? Detter er nok veldig individuelt, men hvor lang tid vil det ta før jeg merker bedring, hvis jeg bruker tredemølla 2-3 ganger i uken?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Intervaller er den metoden der du merker best fremgang ved kondisjonstrening. Selv liker jeg veldig godt å løpe i 45 sek, og ha pause/gå i 15 sek. Da løper jeg med moderat/ høy intensitet, rundt 170-175 i puls (for meg..) som oftest. I begynnelsen hadde jeg 8 repitisjoner og 3 serier, med 2 min pause mellom hver serie. Etter to økter økte jeg til 10, så til 12, 14 osv. Selv syns jeg det fungerer veldig bra, det tar ikke lang tid før du ser resultater! I begynnelsen slet jeg veldig med de 8 repetisjonene, og var kjempesliten, men samtidig var det ikke noe problem å øke med to repetisjoner for hver uke.

Jeg vil for øvrig anbefale deg å ikke ha mer enn 2 harde intervalltreninger i uken, og heller en roligere økt i tillegg. Du kan jo veksle mellom lang- og kortintervaller også, men selv har jeg lite erfaring med langintervall fordi jeg ikke liker det.

Hvis du vil "måle" hvor mye flinkere du blir, kan du jo ta en kondisjonstest før du begynner å trene aktivt, og en om 10-12 uker? Da vil du garantert se fremgang. Selv brukte jeg 3000m til dette.

Lykke til, oppdater oss gjerne på veien!:)

Skrevet

Og et tips til: hvis det blir kjedelig, og du fortsatt ikke føler for å trene ute, hva med å trene forran tven?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv liker jeg veldig godt å løpe i 45 sek, og ha pause/gå i 15 sek.

Takk for svar.

Det var veldig korte intervaller? Hva med å feks jogge i 4 min og gå fort i 3 min.- vil det gjøre samme nytten? :)

Skrevet

Takk for svar.

Det var veldig korte intervaller? Hva med å feks jogge i 4 min og gå fort i 3 min.- vil det gjøre samme nytten? :)

Ja, det er korte intervaller, men da er det meningen at du skal løpe i 45 sek, ikke jogge rolig. Vil anbefale deg å prøve, det føles veldig bra (etterpå..). Du kan også gjøre sånn som du foreslår, det blir mer langintervaller. Jeg ville i så fall prøvd å ha litt lenger intervaller, og litt kortere pauser. Løpe/jogge fort i 6-8 min kanskje, og gå i 2? Du får prøve deg frem:) Du bør i alle fall ha betydelig kortere pauser enn intervaller.

Skrevet

Ja, det er korte intervaller, men da er det meningen at du skal løpe i 45 sek, ikke jogge rolig. Vil anbefale deg å prøve, det føles veldig bra (etterpå..). Du kan også gjøre sånn som du foreslår, det blir mer langintervaller. Jeg ville i så fall prøvd å ha litt lenger intervaller, og litt kortere pauser. Løpe/jogge fort i 6-8 min kanskje, og gå i 2? Du får prøve deg frem:) Du bør i alle fall ha betydelig kortere pauser enn intervaller.

Hvor mange år har du holdt på med denne øyeblikkelige gleden ettter treningslutt?
Skrevet

glede etter treningsslutt er vel noe de fleste føler ? :) Følelse av velvære, vil jeg heller si!

Skrevet

Hvor mange år har du holdt på med denne øyeblikkelige gleden ettter treningslutt?

Øyeblikkelig glede? Jeg snakker bare om at jeg føler meg bra etter en slitsom intervalltrening.

Skrevet

Øyeblikkelig glede? Jeg snakker bare om at jeg føler meg bra etter en slitsom intervalltrening.

Ja, og hvor lenge har du gjennomført slitsomme intervalltreninger?
Skrevet

Ja, og hvor lenge har du gjennomført slitsomme intervalltreninger?

Tja. Akkurat kortintervaller har jeg vel bare holdt på med i 5-6 mnd. Men jeg føler jo meg bra etter annen trening og, og trent har jeg alltid gjort. Før intervalltreningen drev jeg med annen kondisjonstrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...